Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-11, 16:48
  #1
Medlem
Min fråga lyder: Vilka nackdelar kan genmodifierad mat ha på mänsklighetens utveckling?

Min egna tanke är att personer som lever i u-länder inte kan ta del av denna teknik. Men finns det fler nackdelar med denna genteknik?
Citera
2017-02-11, 17:05
  #2
Medlem
Couplets avatar
Överbefolkning?
Citera
2017-02-11, 17:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Överbefolkning?

Överbefolkning? Förstår inte varför gm-gröda skulle påverka befolkningen negativt
Citera
2017-02-11, 17:24
  #4
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Överbefolkning? Förstår inte varför gm-gröda skulle påverka befolkningen negativt
Alltså, min kommentar är fruktansvärt cynisk, men likväl relevant (om man lyckas bortse från det elaka i den).

Grödor som är genetiskt förändrade för att ge högre avkastning och klara sig under svårare förhållanden -> Mindre svält -> Högre överlevnad -> Potentiell överbefolkning.

Missförstå mig inte, jag tycker ingalunda att man ska låta folk svälta ihjäl av rädsla för att jorden/ett område ska bli överbefolkad, men du hajar kanske teorin?

Har för mig att Statens Lantbruksuniversitet har en hel del på ämnet, kanske du kan gräva där? Det är ju en vetenskap som det råder delade meningar om, även inom forskningen.
Citera
2017-02-11, 19:00
  #5
Medlem
Mia-Rovys avatar
Det är möjligt för företag att utveckla fantastiska produkter.

För att "minska oron för GMO" så har vissa företag utvecklat frön som blir sterila om de inte behandlas med en särskild kemikalie från företaget.

Detta gör att växten inte kan spridas i det vilda.

Alla nöjda? Nja...
Tänk dig ett företag med monopolliknande inom jordbruket. Om alla bönder behöver företagets kemikalie för att nästa skörd ska finnas.

Makten företaget får blir stor. Världen blir beroende av företaget, och de kan höja priserna eller helt enkelt hota med att det inte blir någon nästa skörd om företaget inte får sina önskningar igenom
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-02-11 kl. 19:17.
Citera
2017-02-12, 11:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är möjligt för företag att utveckla fantastiska produkter.

För att "minska oron för GMO" så har vissa företag utvecklat frön som blir sterila om de inte behandlas med en särskild kemikalie från företaget.

Detta gör att växten inte kan spridas i det vilda.

Alla nöjda? Nja...
Tänk dig ett företag med monopolliknande inom jordbruket. Om alla bönder behöver företagets kemikalie för att nästa skörd ska finnas.

Makten företaget får blir stor. Världen blir beroende av företaget, och de kan höja priserna eller helt enkelt hota med att det inte blir någon nästa skörd om företaget inte får sina önskningar igenom
Är Monsanto ett av dessa företag?
Citera
2017-02-12, 12:12
  #7
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollcod
Är Monsanto ett av dessa företag?
Ingen aning faktiskt. Om något företag ägnar sig åt det idag vet jag inte. Förklarar bara en risk jag uppfattar.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-02-12 kl. 12:20.
Citera
2017-02-12, 16:07
  #8
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är möjligt för företag att utveckla fantastiska produkter.

För att "minska oron för GMO" så har vissa företag utvecklat frön som blir sterila om de inte behandlas med en särskild kemikalie från företaget.

Detta gör att växten inte kan spridas i det vilda.

Alla nöjda? Nja...
Tänk dig ett företag med monopolliknande inom jordbruket. Om alla bönder behöver företagets kemikalie för att nästa skörd ska finnas.

Makten företaget får blir stor. Världen blir beroende av företaget, och de kan höja priserna eller helt enkelt hota med att det inte blir någon nästa skörd om företaget inte får sina önskningar igenom
Här är vi inne på bland annat patentsidan. Det är mycket intressant och en viktig aspekt. Vet dock inte om det är inräknat i TS uppgift. Jag uppfattade det som att det bara handlade om själva produkten, men jag kan ha fel.

Stora monokulturer kan vara hot i sig, ifall det skulle uppstå förutsättningar som slår ut en viss typ av gröda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback