Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-14, 12:25
  #13
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Okej, tack så mycket för dina utförliga svar. Jag får ta och läsa på lite mer om de olika fetterna, och hur det spelar roll att det är raffinerat.
Margarin är tex raffinerat och har gått igenom många processer men säljs som ett magert alternativ tex lätta, light mm men det innehåller mycket kemikalier och den farliga typen av fett sk mättat fett.
Det finns spaltkilometer att läsa om detta för den som är intresserad.
Vanligt smör är gjort på mjölk och även om det är fetare så är det mycket hälsosammare pga att det är naturligt.

Jag förmedlar vad jag tycker är bra och dåligt i matväg och är ingen expert men är intresserad vad jag stoppar i mig och försöker undvika den sämsta kosten.
Citera
2023-02-19, 01:53
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
Har försökt minska eller helt ge upp chipsätandet flera gånger men det r omöjligt! kan man nå sina mål med träningen och bygga sina muskler fastän man får i sig flera påsar chips i veckan?

Gammal tråd visst, men tyckte det var kul att se att fler är besatta av dessa gudomliga chips. Själv har jag ätit en påse chips om dagen de senaste 25 åren, alltid samma sort. Estrella Grillchips överträffar allt! Mycket snack om att chips är fett och ohälsosamt, osv. Jag är ett levande bevis på att så inte är fallet, är smärt och är senigt lagd, d.v.s. inget fett. Rör mig mycket och lägger aldrig på mig oavsett vad jag äter. Saltet har jag heller inga problem med, dricker man tillräckligt med vatten så löser det sig, sedan svettas man ju ut merparten av vid fysisk aktivitet. Det enda negativa är väl att priset på en påse ligger över 30 kronor nu. Så vad vill jag ha sagt med detta? Det är ingen fara att träna och bygga muskler med chips som grund och energikälla, potatis är en fullgod källa till energi och näring. Det är faktiskt hälsosammare med chips än att äta nykokt potatis då stärkelsen i varm potatis ställer till det i kroppen och skjuter insulinnivån i toppen, låter man den däremot svalna och äter den kall, alternativt värmer upp den igen så är det dock ingen fara då är den skadliga stärkelsen borta.
Chips är en gudagiven gåva som är oslagbar - den behöver inte tillagas, den har lång hållbarhet, väger mycket litet till vikten och är lätt att bära med sig. Helt klart det bästa som finns, ett fullgott alternativ till en vanlig lagad måltid och man slipper ens ha igång spisen som drar el i dessa tider.
Citera
2023-02-19, 09:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Gammal tråd visst, men tyckte det var kul att se att fler är besatta av dessa gudomliga chips. Själv har jag ätit en påse chips om dagen de senaste 25 åren, alltid samma sort. Estrella Grillchips överträffar allt! Mycket snack om att chips är fett och ohälsosamt, osv. Jag är ett levande bevis på att så inte är fallet, är smärt och är senigt lagd, d.v.s. inget fett. Rör mig mycket och lägger aldrig på mig oavsett vad jag äter. Saltet har jag heller inga problem med, dricker man tillräckligt med vatten så löser det sig, sedan svettas man ju ut merparten av vid fysisk aktivitet. Det enda negativa är väl att priset på en påse ligger över 30 kronor nu. Så vad vill jag ha sagt med detta? Det är ingen fara att träna och bygga muskler med chips som grund och energikälla, potatis är en fullgod källa till energi och näring. Det är faktiskt hälsosammare med chips än att äta nykokt potatis då stärkelsen i varm potatis ställer till det i kroppen och skjuter insulinnivån i toppen, låter man den däremot svalna och äter den kall, alternativt värmer upp den igen så är det dock ingen fara då är den skadliga stärkelsen borta.
Chips är en gudagiven gåva som är oslagbar - den behöver inte tillagas, den har lång hållbarhet, väger mycket litet till vikten och är lätt att bära med sig. Helt klart det bästa som finns, ett fullgott alternativ till en vanlig lagad måltid och man slipper ens ha igång spisen som drar el i dessa tider.
Hur ser det ut på insidan då? Hur ser dina blodvärden ut? CAC-score osv?

Äter också chips varje dag. 1 påse (275g) fördelat på 1 vecka.
Citera
2023-02-19, 19:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Gammal tråd visst, men tyckte det var kul att se att fler är besatta av dessa gudomliga chips. Själv har jag ätit en påse chips om dagen de senaste 25 åren, alltid samma sort. Estrella Grillchips överträffar allt! Mycket snack om att chips är fett och ohälsosamt, osv. Jag är ett levande bevis på att så inte är fallet, är smärt och är senigt lagd, d.v.s. inget fett. Rör mig mycket och lägger aldrig på mig oavsett vad jag äter. Saltet har jag heller inga problem med, dricker man tillräckligt med vatten så löser det sig, sedan svettas man ju ut merparten av vid fysisk aktivitet. Det enda negativa är väl att priset på en påse ligger över 30 kronor nu. Så vad vill jag ha sagt med detta? Det är ingen fara att träna och bygga muskler med chips som grund och energikälla, potatis är en fullgod källa till energi och näring. Det är faktiskt hälsosammare med chips än att äta nykokt potatis då stärkelsen i varm potatis ställer till det i kroppen och skjuter insulinnivån i toppen, låter man den däremot svalna och äter den kall, alternativt värmer upp den igen så är det dock ingen fara då är den skadliga stärkelsen borta.
Chips är en gudagiven gåva som är oslagbar - den behöver inte tillagas, den har lång hållbarhet, väger mycket litet till vikten och är lätt att bära med sig. Helt klart det bästa som finns, ett fullgott alternativ till en vanlig lagad måltid och man slipper ens ha igång spisen som drar el i dessa tider.

Chips är ultra processat och tillhör det sämsta och mest näringsfattiga man kan äta.
Sen är det ju gott. Men själv rör jag inte skiten. Gissar att du är rätt ung fortfarande. Och du äter garanterat inte i närheten av en påse om dagen i snitt. Skulle vara en sådan där barnpåse på 25g du syftar på, men känns så omanligt.
Citera
2023-02-19, 19:24
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Margarin är tex raffinerat och har gått igenom många processer men säljs som ett magert alternativ tex lätta, light mm men det innehåller mycket kemikalier och den farliga typen av fett sk mättat fett.
Det finns spaltkilometer att läsa om detta för den som är intresserad.
Vanligt smör är gjort på mjölk och även om det är fetare så är det mycket hälsosammare pga att det är naturligt.

Jag förmedlar vad jag tycker är bra och dåligt i matväg och är ingen expert men är intresserad vad jag stoppar i mig och försöker undvika den sämsta kosten.

Förlåt om jag petar i något gammalt här, men visst har du skrivit lite fel här om fetter.
Citera
2023-02-26, 03:17
  #18
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantpryzeluskus
Förlåt om jag petar i något gammalt här, men visst har du skrivit lite fel här om fetter.
Det har jag säkert men meningen bakom förstår väl de flesta men vi tycker också olika. Jag läste på en del om detta under denna perioden och kanske fick en del saker lite fel. Är inte den bäste på att uttrycka mig i skrift.
Citera
2023-02-26, 03:19
  #19
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Gammal tråd visst, men tyckte det var kul att se att fler är besatta av dessa gudomliga chips. Själv har jag ätit en påse chips om dagen de senaste 25 åren, alltid samma sort. Estrella Grillchips överträffar allt! Mycket snack om att chips är fett och ohälsosamt, osv. Jag är ett levande bevis på att så inte är fallet, är smärt och är senigt lagd, d.v.s. inget fett. Rör mig mycket och lägger aldrig på mig oavsett vad jag äter. Saltet har jag heller inga problem med, dricker man tillräckligt med vatten så löser det sig, sedan svettas man ju ut merparten av vid fysisk aktivitet. Det enda negativa är väl att priset på en påse ligger över 30 kronor nu. Så vad vill jag ha sagt med detta? Det är ingen fara att träna och bygga muskler med chips som grund och energikälla, potatis är en fullgod källa till energi och näring. Det är faktiskt hälsosammare med chips än att äta nykokt potatis då stärkelsen i varm potatis ställer till det i kroppen och skjuter insulinnivån i toppen, låter man den däremot svalna och äter den kall, alternativt värmer upp den igen så är det dock ingen fara då är den skadliga stärkelsen borta.
Chips är en gudagiven gåva som är oslagbar - den behöver inte tillagas, den har lång hållbarhet, väger mycket litet till vikten och är lätt att bära med sig. Helt klart det bästa som finns, ett fullgott alternativ till en vanlig lagad måltid och man slipper ens ha igång spisen som drar el i dessa tider.
Vänta tills du blir 60+ år och får en infarkt, då blir du påmind om din taskiga kost.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback