Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 19:19
  #25
Medlem
Enfinfluas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Hoppas du hann köpa dem snabbt. Går väldigt bra.

Nej tyvärr:/
Hade inte riktigt tid att undersöka den sista frågan som jag ställde angående om hur/vad jag skulle köpa... Någon snackar om Frankfurt börsen? Hur får jag tillgång till den?
Citera
2017-08-17, 19:28
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enfinflua
Nej tyvärr:/
Hade inte riktigt tid att undersöka den sista frågan som jag ställde angående om hur/vad jag skulle köpa... Någon snackar om Frankfurt börsen? Hur får jag tillgång till den?

Kan nog inte hjälpa dig. Jag handlar från Schweiz på NASDAQ med USA-dollar.
Citera
2017-08-17, 19:37
  #27
Medlem
Enfinfluas avatar
Jag ställer frågan igen, är set samma sak att köpa:
TENCENT HLDGS LTD UNSP ADR EACH REP 1 ORD
Som att köpa en aktie i Tencent Holding? Samma utdelning, utveckling etc etc?

Den handlas på marknad "Nasdaq OTC Foreign" enligt Nordnet
Citera
2017-08-17, 20:26
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enfinflua
Jag ställer frågan igen, är set samma sak att köpa:
TENCENT HLDGS LTD UNSP ADR EACH REP 1 ORD
Som att köpa en aktie i Tencent Holding? Samma utdelning, utveckling etc etc?

Den handlas på marknad "Nasdaq OTC Foreign" enligt Nordnet

Ok, jag försöker men det kan bli fel, så rätta mig gärna någon.

1. Ja, det är en aktie i båda fallen fast eventuellt med olika juridiska detaljer om var aktien ligger.
2. Utdelning bör vara lika. USA drar skatt automatiskt på utdelning, men i alla fall Schweiz har överrenskommelse så att man slipper dubbel-beskattning.
3. Utveckling kan temporärt skilja lite. De har ju t ex öppet på olika tider, men det brukar jämna ut sig med tiden. Troligtvis går det att göra arbitrage ifall kurserna skiljer för mycket.

Tycker du bör välja den börs som omsätter flest aktier. Lättare att köpa och sälja till "rätt" pris.
Citera
2017-08-18, 22:03
  #29
Medlem
Enfinfluas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ok, jag försöker men det kan bli fel, så rätta mig gärna någon.

1. Ja, det är en aktie i båda fallen fast eventuellt med olika juridiska detaljer om var aktien ligger.
2. Utdelning bör vara lika. USA drar skatt automatiskt på utdelning, men i alla fall Schweiz har överrenskommelse så att man slipper dubbel-beskattning.
3. Utveckling kan temporärt skilja lite. De har ju t ex öppet på olika tider, men det brukar jämna ut sig med tiden. Troligtvis går det att göra arbitrage ifall kurserna skiljer för mycket.

Tycker du bör välja den börs som omsätter flest aktier. Lättare att köpa och sälja till "rätt" pris.

Tack för svar!
Ska köpa en del aktier nästa lön, den 25te har jag bestämt.
Det har ju gått upp en del på sistonde och jag kan säkert vänta och köpa in mig på bättre pris men vill inte sitta utanför då jag verkligen tror på företaget långsiktigt efter att ha läst på mig.
Kinesiskt investmentbolag som investerar i hela världen? Precis vad jag letat efter.
Äger Handelsbanken asienfond och Alibaba sen tidigare och där har man ju fått ganska så fina %
Citera
2017-11-20, 17:00
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enfinflua
Tack för svar!
Ska köpa en del aktier nästa lön, den 25te har jag bestämt.
Det har ju gått upp en del på sistonde och jag kan säkert vänta och köpa in mig på bättre pris men vill inte sitta utanför då jag verkligen tror på företaget långsiktigt efter att ha läst på mig.
Kinesiskt investmentbolag som investerar i hela världen? Precis vad jag letat efter.
Äger Handelsbanken asienfond och Alibaba sen tidigare och där har man ju fått ganska så fina %

Köpte du till slut? Går ju skrämmande bra för Tencent!
Citera
2018-11-24, 08:38
  #31
Medlem
Bumpar tråden..

Hur funkar det att köpa Tencent från Nordnet? Nordnet visar ingen data för aktiekursen. Vilken ticker gäller?
Citera
2018-11-24, 09:59
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Bumpar tråden..

Hur funkar det att köpa Tencent från Nordnet? Nordnet visar ingen data för aktiekursen. Vilken ticker gäller?
Du kan väl köpa den som adr i USA. Verkar ligga på otc listan. Vet inte om man måste ringa in ordern då.
Citera
2018-11-24, 10:02
  #33
Medlem
Annars finns det ju vanguard på xetra du kan köpa. Som innehåller en del tencent men även alibaba etc.
Citera
2018-11-24, 14:12
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Annars finns det ju vanguard på xetra du kan köpa. Som innehåller en del tencent men även alibaba etc.

Tack, kollar det
Citera
2020-01-29, 23:27
  #35
Medlem
Hur ställer ni er inför att handla med trackers, t. ex. AVA TENCENT TRACKER på Avanza. Avgift 0,3 procent. Tänker om man inte handlar på någon marknad där exempelvis Tencent finns tillgänglig.
Citera
2021-03-25, 20:38
  #36
Medlem
Tencent ner ca 40% på 2 arbetsdagar, över nyheterna om hårdare tag både ifrån kina och usa. Men ven om de skulle bli avnoterade så är det först om 3 år som jag uppfattar det. Hinner hända mkt på 3 år. Hotet ifrån kina är väl dock ett större hot, då kina inte bara pratar utan faktiskt vidtar åtgärder emot big tech tillskillnad ifrån väst. Men det är främst tencent och baidu som har fått ta smällen på börsen, alibaba, jd.com etc har gått ner men inte i närheten av lika mkt.
__________________
Senast redigerad av Hew18 2021-03-25 kl. 20:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback