Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-31, 12:56
  #32341
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Alla jag känner som är SD är betydlig mer radikala än vad jag är. SD:s väljare är betydligt mindre PK vid köksbordet än vad SD någonsin skulle uttala. Bara läsa här på Flashback. SD-svansen använder ofta ett betydlig mer ovårdat språk än SD:s officiella hållning. Skilj därför på vad partiet/partier står för och dess sympatisörer. Två helt olika saker.
Det där känner jag igen väl. Inte minst i synen på muslimer, som vissa hatar passionerat. Jag tror faktiskt den där diskrepansen mellan SD:s officiella linje och många av dess företrädares/väljares åsikter har sin egen dynamik. Partiledningen upptäcker elaka uttalanden från någon på lägre position i partiorganisationen, får krav från media och övrigt etablissemang, och tillmötesgår detta genom att tvinga personen att avgå. Man distanserar sig alltså från den vrede och förnedring en del upplever. Detta får till följd ännu mer undantryckt ilska och frustration, osv.

Det här problemet verkar inte uppstå i AfS eftersom de ledande företrädarna inte gör sin del i att upprätthålla spiralen. Folk får vara förbannade och upprörda och GK m.fl. kanaliserar dessa känslor, vilket har en renande effekt. Man är inte argare efter att ha lyssnat på ett av deras torgmöten med stundtals högt tonläge, tvärtom. Man andas ut för att man känner att någon lyssnat och förstått. Man är representerad. Kanske därför som jag mår bättre som AfS-supporter än SD-supporter. Man vågar tro på förändring istället för att man själv bittert får bära bördan av all BS politikerna har åsamkat landet.

Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Har aldrig stött på någon inom AfS som förespråkat etnisk rensning såsom du beskriver det med steriliseringar. Vad jag vet så är det bara Israel som håller på med det. Måste vara en synnerligen ovanlig uppfattning i Sverige. Idag är det nog bara judar som håller på med det i hela världen.
Ouch, den måste svida.
Citera
2019-05-31, 13:18
  #32342
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ge mig ett fucking svar då.

Jag tänker fortsätta tjata om att AFS-supportrar vill utvisa judar och mörkhyade så länge som ni inte tar avstånd från det.
Är det så svårt att säga ja eller nej?
AFS kommer att när dom väl har fått makten då har
det gått så demografiskt långt att 1 miljon st i 4 nyanser av brunt måste utvisas
Varför ska AFS ta avstånd från den drömmen?

Judar har aldrig nämnts av återvandringsverket

Jag frågar dig som lever kvar på 40-talet
hur ska den här etniska rensningen som du föreställer dig organiseras av AFS?
hur kommer det låta?
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-05-31 kl. 13:24.
Citera
2019-05-31, 13:33
  #32343
Medlem
baggebo1s avatar
Då är det färdigräknat och det är dags för årets listor. (Förra årets finns här för jämförelse: (FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd)

Förra året vann Haparanda kommunligan med 0,75%. Det resultatet hade inte ens räckt till topp 10-listan nu. Faktum är att det bara hade räckt till en delad 23:e plats i år. Här är de 10 bästa kommunerna det här valet. Ljusnarsberg tar hem segern, strax före Storfors.
Kod:
1. Ljusnarsberg		1,59
2. Storfors		1,54
3. Smedjebacken		1,31
4. Överkalix		1,13
5. Grums		1,02
6. Älvdalen		1,01
7. Hultsfred		0,95
8. Mellerud		0,94
9. Ånge			0,92	
10. Färgelanda		0,89
Om vi jämför med förra årets lista så ser vi att Grums och Hultsfred var med även då. Förra årets vinnare Haparanda kunde inte leva upp till förväntningarna utan stannade på 0,67%.


Tittar vi på de lite större kommunerna, där AFS fått minst 100 röster, så ser listan ut så här:
Kod:
Kommun			Procent	Antal

1. Kalmar		0,77	221
2. Haninge		0,72	219
3. Norrtälje		0,64	160
4. Huddinge		0,56	222
5. Hässleholm		0,55	107
6. Tyresö		0,53	110
7. Mölndal		0,51	155
8. Järfälla		0,51	149
9. Norrköping		0,50	266
10. Eskilstuna		0,50	178
Kalmar har gjort en fantastisk insats och slår fjolårssegraren Haninge. Huddinge går återigen bra. Annars är det idel nya namn på listan. Mycket kring Stockholmstrakten och en Göteborgsförort (förra året var det Härryda, nu är det Mölndal). Förra året var Stockholm, Uppsala och Umeå med på listan, i år gick de något sämre och ersätts av Hässleholm, Norrköping och Eskilstuna. Har AFS gått från akademikerparti till arbetarparti?


Förra året listade jag de sämsta kommunerna. Jag hoppar över det i år men vill bara nämna att tyvärr så fick vi se en kommun utan en enda röst i år (till skillnad från i fjor där AFS fick röster i samtliga kommuner). Detta skedde i Övertorneå där ingen av de fem som röstade i riksdagsvalet slöt upp den här gången.


Till slut så presenterar jag de fem kommuner där AFS gått starkast framåt i antalet röster:
Kod:
1. Kalmar		+83
2. Halmstad		+35
3. Västerås		+30
4. Smedjebacken		+27
5. Norrtälje		+24
__________________
Senast redigerad av baggebo1 2019-05-31 kl. 13:39.
Citera
2019-05-31, 13:34
  #32344
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ge mig ett fucking svar då.

Jag tänker fortsätta tjata om att AFS-supportrar vill utvisa judar och mörkhyade så länge som ni inte tar avstånd från det.
Är det så svårt att säga ja eller nej?

Du får det att låta som något negativt att vilja kasta ut judar ur Sverige.
Citera
2019-05-31, 13:51
  #32345
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Du får det att låta som något negativt att vilja kasta ut judar ur Sverige.

Nu gick du precis på en rejäl mina här. inväntar den kommande stormen!
Citera
2019-05-31, 14:13
  #32346
Medlem
Med en halv procent har AfS etablerat sig som ett alternativ till SD. Man ökar 50 % jämfört med riksdagsvalet. Hade det istället blivit en minskning med 50 % så hade man lika gärna kunnat lägga ner partiet, men nu har man visat att man är ett reellt alternativ till SD som snabbt kan börja växa nu när SD har påbörjat sin nedgångsfas.
Citera
2019-05-31, 14:14
  #32347
Medlem
Fris avatar
+83 röster i Kalmar. Tack Thoralf! Det här kvitterar att om AfS kritiserat SD nationellt så hade det kunnat gå bättre över hela riket. Nu har vi lärt oss det till nästa gång. +83 för ett enda torgmöte, det är riktigt bra!
Citera
2019-05-31, 14:27
  #32348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Med en halv procent har AfS etablerat sig som ett alternativ till SD. Man ökar 50 % jämfört med riksdagsvalet. Hade det istället blivit en minskning med 50 % så hade man lika gärna kunnat lägga ner partiet, men nu har man visat att man är ett reellt alternativ till SD som snabbt kan börja växa nu när SD har påbörjat sin nedgångsfas.

Din analys fallerar på flera punkter.

En ökning i procent i EU-valet talar inte för en faktiskt ökning i riksdagsvalet. I detta fall får vi se till antalet röster vilket är något lägre än valet 2018. Normalt sett bör man jämföra med tidigare EU-val för att få en bild men då AfS inte deltagit tidigare får vi se till riksdagsvalet och antalet röster. Ser man till andra små ideologiskt drivna partier har de högt valdeltagande under EU-valet och inget talar för att det motsatta skulle gälla AfS, man står således kvar och trampar kring 20,000 röster.

Vidare har inte SD gjort någon minskning värd att nämna. De tappade i slutspurten men gjorde fortfarande en stor ökning från tidigare EU-val. SD ökar, de minskar inte.
Citera
2019-05-31, 14:45
  #32349
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
AFS nya fiasko i EU-valet, hur går partiet vidare efter detta?

Rösterna är färdigräknade, och visar på ännu ett fiasko för AFS. Precis som i riksdagsvalet hamnar partiet väldigt långt i underkant jämfört med vad deras partiledare lovat och hoppats.

Frågan var om AFS skulle få mer än en procent, inte ens 20 000 röster har de fått, ett komplett fiasko. Ingen verkar vilja rösta på AFS. Har Kasselstrand med anhang förstört varumärket?

Är det AFS tak vi ser? Vad gör AFS för fel? Borde de kanske anta en mer liberal, nomal, mainstreamhållning?

Var det ett misstag att ha en kampanj där man påstår att en röst på AFS är det samma som Swexit.

Ja, frågorna hopar sig. Finns svaren?
Citera
2019-05-31, 14:51
  #32350
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Din analys fallerar på flera punkter.

En ökning i procent i EU-valet talar inte för en faktiskt ökning i riksdagsvalet. I detta fall får vi se till antalet röster vilket är något lägre än valet 2018. Normalt sett bör man jämföra med tidigare EU-val för att få en bild men då AfS inte deltagit tidigare får vi se till riksdagsvalet och antalet röster. Ser man till andra små ideologiskt drivna partier har de högt valdeltagande under EU-valet och inget talar för att det motsatta skulle gälla AfS, man står således kvar och trampar kring 20,000 röster.

Vidare har inte SD gjort någon minskning värd att nämna. De tappade i slutspurten men gjorde fortfarande en stor ökning från tidigare EU-val. SD ökar, de minskar inte.

AfS målgrupp är EU-motståndare, vilka i hög grad struntar i att rösta i EU-val. Många vill inte legitimera valet och stannar därför hemma.

Så att påstå att ingenting skulle tala för att valdeltagandet bland potentiella AfS-röstare inte är högt visar bara på en djup okunskap. Du ser samma sak hos "EU-kritiska" SD som fick över 500 000 röster mindre mot för i riksdagsvalet.
Citera
2019-05-31, 14:54
  #32351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonDiasco
AfS målgrupp är EU-motståndare, vilka i hög grad struntar i att rösta i EU-val. Många vill inte legitimera valet och stannar därför hemma.

Så att påstå att ingenting skulle tala för att valdeltagandet bland potentiella AfS-röstare inte är högt visar bara på en djup okunskap. Du ser samma sak hos "EU-kritiska" SD som fick över 500 000 röster mindre mot för i riksdagsvalet.

AfS är också ett litet ideologiskt parti vilka genom historien har varit duktiga på att få sina anhängare att delta i EU-valet. Vi får se huruvida detta handlar om nya väljare eller samma som i riksdagsvalet men någon större ökning ter sig osannolik.
Citera
2019-05-31, 14:55
  #32352
Medlem
fittslems avatar
Vem vill rösta på AFS efter att ha sett vilket fiasko valet 2018 var för dem? Där fick man se på svart och vitt att det var en bortkastad röst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback