Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 14:24
  #27553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Cred till de två afs:arna på Möllevångstorget, de kan inte ha det lätt.

https://data.val.se/val/val2018/slut...222/index.html

Av ditt inlägg kan man tro det stod på torget och vevade med svenska flaggan. Dom bara bor där och de tycker nog det är lika otrevligt som 10% till av dom som bor där. Herregud vilket kommunistnäste. Men det är bra att de samlas på en plats sedan när det är dags att...
Citera
2018-09-13, 14:25
  #27554
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Att SD floppade går inte att diskutera.
Vi har haft en mandatperiod fylld med skandaler, DÖ, ingen riktig opposition. SD har vrålat om systemkollaps, att detta är sista chansen att rädda Sverige, att om man inte vänder nu så är det över.

Och så får de en ökning på under 5%
Det är en flopp.

Ja, så är det ju tyvärr, men trots det ökade de mest av alla. Så det är fortfarande bra, även om det inte är en succé.
Detta visar ju bara att majoriteten av väljarna verkar vara lobotomerade... omöjligt att begripa att de inte ser vad som händer.
Citera
2018-09-13, 14:28
  #27555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forutkowski
Skillnaden är att både F! och PP har haft framgångar tidigare. AFS har bara en flopp.


Ja precis Fi har floppat och PP har poppat, på väg ner. AfS kommer bara att öka år från år. Fi had för många knasbollar och PP är inget parti, bara en kampanj för frihet på nätet. Jag sympatiserar till fullo med det men det räcker inte.
Citera
2018-09-13, 14:36
  #27556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, så är det ju tyvärr, men trots det ökade de mest av alla. Så det är fortfarande bra, även om det inte är en succé.
Detta visar ju bara att majoriteten av väljarna verkar vara lobotomerade... omöjligt att begripa att de inte ser vad som händer.

Allt måste ses i sin kontext, det här var ett riktigt dåligt val för SD.
Personligen tror jag att det beror på att de delvis anpassade sig efter AfS retorik av någon oklar anledning (har själv vänner som valde KD framför SD sett till kvotflyktingsfrågan) och delvis att SD agerat för självsäkert med puckade uttalanden om P3, abort osv. Lite tanken att ingenting kan skada dem, men den statusen har de inte.
Citera
2018-09-13, 14:39
  #27557
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Allt måste ses i sin kontext, det här var ett riktigt dåligt val för SD.
Personligen tror jag att det beror på att de delvis anpassade sig efter AfS retorik av någon oklar anledning (har själv vänner som valde KD framför SD sett till kvotflyktingsfrågan) och delvis att SD agerat för självsäkert med puckade uttalanden om P3, abort osv. Lite tanken att ingenting kan skada dem, men den statusen har de inte.

Håller med. Sådant där om att P3 är en skitkanal hade han kunnat skippa. Så hade han blivit offret istället = bra.
Samma med SVT... han hade inte behövt uttrycka sig så klumpigt. Hade kunnat skötas snyggare.

Så hade de kunnat undvika några sådana saker, så hade SD säkert landat på runt 25%.
Citera
2018-09-13, 14:41
  #27558
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Så är det nog, har sagt det själv i några dagar. AfS kan mycket väl ha kostat SD hundratusentals röster. En stor del av AfS:s partiledning är ju före detta SD:are, och när folk såg återvandringsturnén, tänkte de säkert, "det finns mer av den sorten i SD, de är bara inte lika öppna med det". Alltså de som förstod att AfS inte är SD; fanns säkert många också som trodde att AfS var SD.

Men det var nog inte bara invandrarröster som AfS sänkte för SD:s del, det var nog även en hel del svenska väljare som gick tillbaka till sjuklövern efter att de såg AfS:s valturné.

Det kan alltså mycket väl ha varit så att SD hade kunnat få upp till 25% och AfS, runt 2.5% i år, om AfS inte hade skämt ut sig själva och SD på det sättet.

Stämmer. Jag vet flera som tänkte rösta på SD som blev skrämda av AfS retorik och tänkte att "Nej fan, är det så här det ska bli till slut? Det vill jag inte vara med på."

AfS förstörde så in i helvete för SD.
Citera
2018-09-13, 14:42
  #27559
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Fast man kanske skall tillägga att de röster som nu blev förlorade, faktiskt inte var några säkra röster. Det är sådana där som egentligen inte fattar så mycket av vad som sker. De som fattar, de ändrar sig inte för ett sketet uttalande som att P3 är en skitkanal, eller det som sades i SVT i slutdebatten.

Men nu vet de att de måste gå försiktigare fram.

Detta är ytterligare en anledning som gör att man snabbt förstår att AfS aldrig kan bli så stora som SD utan att mjukna.. finns inte en chans i Sverige. I V4 länderna hade de funkat, och t.o.m varit för mjäkiga, men inte i Sverige inte.
Citera
2018-09-13, 14:45
  #27560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Håller med. Sådant där om att P3 är en skitkanal hade han kunnat skippa. Så hade han blivit offret istället = bra.
Samma med SVT... han hade inte behövt uttrycka sig så klumpigt. Hade kunnat skötas snyggare.

Så hade de kunnat undvika några sådana saker, så hade SD säkert landat på runt 25%.

Vill dock hävda att det var mer än så. Övriga partier har i viss mån anpassat sig antingen till SD:s politik eller det rådande läget (beroende på hur man vill se det) så SD var tvungen att göra en förändring. Att SD har svårt att vinna grund bland högutbildade råder det ingen tvekan om, sannolikt för att en stor del av deras företrädare är klåpare. Uttrycker sig klumpigt, är dåligt pålästa (jfr Kristina Winberg man fick ju fan dra fram skämskudden), lägger orealistiska motioner, skriver puckade saker på fyllan, stjäl pengar från partikassan osv.

Men av någon anledning valde SD att bli mer extrema i sin invandringspolitik, väldigt märkligt beslut. Inte heller stötte jag på en enda företrädare, och jag letade samt talade även med rikspolitiker, som kunde förklara hur stora delar av deras politik skulle kunna genomföras. Det saknades en kausalitet mellan vilja och genomförande. I kort, man ville mycket men visste inte hur det skulle gå till.

Som sagt, många missar från SD vilket ledde till ett riktigt dåligt val.
Visst de ökade mest men knappast i närheten av vad de kunnat åstadkomma.
Citera
2018-09-13, 14:47
  #27561
Avstängd
GeorgeS.Pattons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jovisst, men det är ju kart han vill ha alla röster han kan få. Han skiter väl i vart de kommer ifrån. Det förstår ju vem som helst.

Nu ja, när de inte blivit största parti, då är det tacksamt att begära avkall på sina tidigare utlägg. SD som största parti förutsätter att AFS sätter agendan och inspirerar i metapolitiken så SD hittar tillbaks till det nationella spåret.

Jag ställer en fråga skulle du vilja bli granne med ahmed,mohammed, eller fatima som bränner bilar,gruppvåldtar eller skiter ut 6 hudfärgshandikappade ungar? Det är vad som menas med integration att dessa, lär sig lite svenska, viftar med svenska flaggan och kollar på solsidan. När skall ni förstå att integration leder bara till folkutbyte och alienerade svenskar som inte vill ha mångkultur egentligen. Bättre och vara ärlig med sig själv, ju mindre mångkultur desto bättre, och där är lösningen återvandring.
__________________
Senast redigerad av GeorgeS.Patton 2018-09-13 kl. 14:55.
Citera
2018-09-13, 14:51
  #27562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Att SD floppade går inte att diskutera.
Vi har haft en mandatperiod fylld med skandaler, DÖ, ingen riktig opposition. SD har vrålat om systemkollaps, att detta är sista chansen att rädda Sverige, att om man inte vänder nu så är det över.

Och så får de en ökning på under 5%
Det är en flopp.

Sista chansen och ni röstade på ett 0,3% parti. Verkligen logiskt.
Citera
2018-09-13, 14:55
  #27563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Sista chansen och ni röstade på ett 0,3% parti. Verkligen logiskt.

Vilka är ni?
Jag röstade då verkligen inte på pappskallarna i AfS
Citera
2018-09-13, 15:07
  #27564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Stämmer. Jag vet flera som tänkte rösta på SD som blev skrämda av AfS retorik och tänkte att "Nej fan, är det så här det ska bli till slut? Det vill jag inte vara med på."

AfS förstörde så in i helvete för SD.

”Jag vet flera som...”

Berätta gärna varför just din anekdotiska bevisföring bör tillskrivas någon tyngd. Är det för att du är så vacker och begåvad, eller?

Ni får ju inte ens ihop det här ”AfS bara förstööör”-narrativet. AfS kan inte samtidigt vara ett mikroskopiskt pajasparti som mest är stora på Flashback och Twitter, OCH vara så mäktiga att de kan påverka SD:s valresultat i någon betydande grad, om man får tro vårt talträngda assyriska orakel ända upp till 5 %.

Ni är stora på er så det räcker, och kommer ändå med såna helt dåraktiga analyser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback