Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-10, 23:26
  #1
Medlem
Bypelle82s avatar
God kväll,

Kan man bestämma hur mycket en cirkels radie ökar när dess omkrets ökar genom att enbart titta på formeln? Formeln för omkrets är ju som sagt 2πr. Jag har följande hypotes: Formeln är ju som sagt 2πr och eftersom diameterns storlek har ett konstant förhållande till omkretsen, samtidigt som den är dubbelt så stor som radien, borde väl radien öka till 50% av vad diametern ökar?

Rätta mig gärna om jag har fel!

//Mvh
Citera
2017-02-10, 23:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bypelle82
God kväll,

Kan man bestämma hur mycket en cirkels radie ökar när dess omkrets ökar genom att enbart titta på formeln? Formeln för omkrets är ju som sagt 2πr. Jag har följande hypotes: Formeln är ju som sagt 2πr och eftersom diameterns storlek har ett konstant förhållande till omkretsen, samtidigt som den är dubbelt så stor som radien, borde väl radien öka till 50% av vad diametern ökar?

Rätta mig gärna om jag har fel!

//Mvh
Den är inte dubbelt så stor som radien. Den är 2π gånger radien, dvs mer än sex gånger radien.

EDIT:

Läste fel.
__________________
Senast redigerad av RulleRivare 2017-02-11 kl. 00:28.
Citera
2017-02-10, 23:40
  #3
Medlem
Eftersom omkretsen är proportionerlig mot radien kommer radien dubblas om omkretsen dubblas

det är lätt att se eftersom 2πr = O, 2π(2r) = 4πr = 2O

på samma sätt kan man lätt se att t.ex arean kvadreras med radien och en sfären med kuben av radien.

Eftersom radien är ju 50% av diametern kommer radien självklart öka 50% av vad diametern ökade.
__________________
Senast redigerad av Fuskenstein 2017-02-10 kl. 23:48.
Citera
2017-02-10, 23:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Den är inte dubbelt så stor som radien. Den är 2π gånger radien, dvs mer än sex gånger radien.

Han sa diametern inte omkretsen.
Citera
2017-02-10, 23:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Han sa diametern inte omkretsen.
My bad.



TS har rätt. Ökar diametern med x cm så ökar radien med x/2 cm. Dock stämmer även det som Fuskenstein säger, dvs att båda förändras med samma faktor. Dubblerar du radien så dubblerar du diametern. (Och även omkretsen)
Citera
2017-02-10, 23:56
  #6
Medlem
Bypelle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Den är inte dubbelt så stor som radien. Den är 2π gånger radien, dvs mer än sex gånger radien.

Det är väl ändå allmänt känt att Diametern (d) = 2*radien. Eller pratar vi förbi varandra nu?
Citera
2017-02-11, 00:01
  #7
Medlem
Som det står trodde han att du menade omkretsen och inte radien.
Givetvis vet han att d=2r
Citera
2017-02-11, 00:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bypelle82
Det är väl ändå allmänt känt att Diametern (d) = 2*radien. Eller pratar vi förbi varandra nu?
Du var lite snabb med att svara nu. Jag läste fel.
Citera
2017-02-11, 17:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bypelle82
God kväll,

Kan man bestämma hur mycket en cirkels radie ökar när dess omkrets ökar genom att enbart titta på formeln? Formeln för omkrets är ju som sagt 2πr. Jag har följande hypotes: Formeln är ju som sagt 2πr och eftersom diameterns storlek har ett konstant förhållande till omkretsen, samtidigt som den är dubbelt så stor som radien, borde väl radien öka till 50% av vad diametern ökar?

Rätta mig gärna om jag har fel!

//Mvh
En klassisk kuggfråga är: Ett rep spänns runt jorden. Repet förlängs med 6 m. Kan en myra då krypa under repet?
Svar Ja. Oavsett hur stor diametern är så blir den 1 m större om omkretsen ökar 6 m (eller 2*pi).
Citera
2017-02-11, 19:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
En klassisk kuggfråga är: Ett rep spänns runt jorden. Repet förlängs med 6 m. Kan en myra då krypa under repet?
Svar Ja. Oavsett hur stor diametern är så blir den 1 m större om omkretsen ökar 6 m (eller 2*pi).
En favorit. Fast jag har mer hört den som 11 meter längre rep och kan man gå under?

Lite äldre siffror från en tid när vi var lite kortare...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback