Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-11, 19:03
  #25
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nu missförstår du mig. Jag vill att hela blockpolitiken dör o grävs ner säkrare än kärnavfall.
Jag såg även DÖ just som ett samarbete. De samarbetade för att få till en regeringsduglig regering o avtalet hade gällt även över nästa val. Så det var ömsesidigt.

Menar du att jag är emot ett samarbete med SD? Det är fel. Jag vill att alla partier som är demokratiskt valda ska respekteras. Är man ense i vissa frågor så är det med dessa man ska samarbeta med.
Att däremot gå till val på att inte sätta sig i en regering med stöd av SD för att sedan göra tvärtom funkar inte, oavsett regering. Då får man söka stöd på annat håll.

Obs att min våta dröm är att se en majoritetsregering med S o SD. Min mardröm är den som börjar träda fram. Dvs en majoritetsregering mellan borgarna o SD.
Med andra ord. Jag stödjer SD o har röstat på dem i två val. Men jag är openminded när jag diskuterar.
Detta innebär att jag hatar den politiken vi fick. Men jag förstår varför.
Men du sa ju att du gillade att de i över två års tid hållit fast vid att inte samarbeta.
Men ang. bold, varför fungerar inte det? Skulle det bli uppror?
Citera
2017-02-11, 19:25
  #26
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Men du sa ju att du gillade att de i över två års tid hållit fast vid att inte samarbeta.
Men ang. bold, varför fungerar inte det? Skulle det bli uppror?
Ja, jag gillar det eftersom det var deras ståndpunkt från början. Jag påstod inte att jag ens gillade deras snack under valrörelsen.

Ang det fetade.
Om du först berättar för väljarna att de inte sätter sig i en regering där de är beroende av en viss part för att sedan göra tvärtom lär de få ett helvete att föra en trovärdig politik.
Varför tror du att M backar just nu? Jo, de gick till val på att inte samarbeta med SD. Nu försvinner många som är emot SD då de är svikna av sitt parti.
Samma sak med MP. Deras största misstag var att de var maktkåta. Därför får de nu, gång på gång ta beslut mot dera väljares värderingar. Hur deras väljarstöd ser ut efter det är ingen kul läsning för det partiets företrädare.
Citera
2017-02-11, 20:07
  #27
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ja, jag gillar det eftersom det var deras ståndpunkt från början. Jag påstod inte att jag ens gillade deras snack under valrörelsen.

Ang det fetade.
Om du först berättar för väljarna att de inte sätter sig i en regering där de är beroende av en viss part för att sedan göra tvärtom lär de få ett helvete att föra en trovärdig politik.
Varför tror du att M backar just nu? Jo, de gick till val på att inte samarbeta med SD. Nu försvinner många som är emot SD då de är svikna av sitt parti.
Samma sak med MP. Deras största misstag var att de var maktkåta. Därför får de nu, gång på gång ta beslut mot dera väljares värderingar. Hur deras väljarstöd ser ut efter det är ingen kul läsning för det partiets företrädare.
Jo, det är ju bra att man ändå kan stå upp för vad man tycker. Sossarna kommer finnas kvar så det var kanske bättre att bibehålla ett rykte som konsekvent snarare än allierad med fienden, dumt som det nu var.

Nej det är sant. Man kan inte heta miljöpartiet och samtidigt förvänta sig att attrahera den stora massan. Så nu är det mer eller mindre kört för de etablerade partierna. De kunde alltså inte ha förutspått detta och börjat föra en mer inbjudande retorik gentemot SD något år tidigare?
__________________
Senast redigerad av Kleop 2017-02-11 kl. 20:46.
Citera
2017-02-11, 20:50
  #28
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jo, det är ju bra att man ändå kan stå upp för vad man tycker. Sossarna kommer finnas kvar så det var kanske bättre att bibehålla ett rykte som konsekvent snarare än allierad med fienden, dumt som det nu var.

Nej det är sant. Man kan inte heta miljöpartiet och samtidigt förvänta sig att attrahera den stora massan. Så nu är det mer eller mindre kört för de etablerade partierna. De kunde alltså inte ha förutspått detta och börjat föra en mer inbjudande retorik gentemot SD något år tidigare?
Traditionens makt är stor.

Ska vi låta andra få en syl i vädret nu?
Citera
2017-02-11, 21:17
  #29
Medlem
Ursäkta att jag avbryter er dialog (mycket trevlig läsning btw) med en fråga.

Varför går det inte bara att driva Sverige som ett större företag? Det vill säga med en VD, vice VD osv osv. Kasta ut alla partibeteckningar och tillhörigheter, bara sätta mest kompetent gubbe på rätt position och driva landet så effektivt som möjligt. Levererar de inte, då byts de ut. Precis som de hade gjort om de satt i Coca-Colas styrelse.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback