Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-10, 21:55
  #1
Medlem
ascHacks avatar
Hur hälsar ni på folk? Är det med tummarna uppåt eller nedåt?

Personligen var det längesen jag såg folk som hälsade med tummarna nedåt, vilket är det klassiska.
Kollar mycket sport på TV, där hälsar ingen på normalt vis. Det är ofta ett avslappnat handslag med tummarna uppåt.

Totala främlingar hälsar jag på med det klassiska handslaget, men har vi träffats mer än en gång så blir det förmodligen med tummen uppåt. Som kille kan man ju även dra personen till sig och ge en klapp på ryggen.

Hur gör ni? Är vi inte så gentlemanna-aktiga av oss längre?
Citera
2017-02-10, 22:15
  #2
Avstängd
FX5000s avatar
Jag hälsar nästan alltid på folk jag känner eller är bekanta med, med en handskakning.
En överväldigande del av människorna jag skakar hand med, på mitt initiativ genom kroppsspråk, verkar uppskatta det.
Känns mer manligt, ordentligt och riktigt.
Annars utan en handskakning står man bara där som två stela fån och tittar på varandra osäkert.
Folk är så borta idag det är helt sanslöst.
Tur att det finns folk som jag, som visar den nedbrutna svennen hur man ska göra.
Citera
2017-02-10, 22:21
  #3
Medlem
OleYellers avatar
Hur får du tummen nedåt? Står du på händer?

Om jag förstår dig rätt så funkar ju ditt "tummen upp" lite bättre för en bra manhug. Jag gillar att ta i hand, det är respektfullt och broderligt. Det enda jobbiga med det är kvinnors ofta udda handslag och förvirringen som uppstår när handslagstypen missuppfittas.
Citera
2017-02-10, 22:30
  #4
Medlem
Couplets avatar
Jag fattar inte heller "tummarna neråt". Kan du lägga in bilder på hur de olika handslagen ser ut?
Citera
2017-02-10, 22:38
  #5
Medlem
S.Kandals avatar
Tummarna nedåt såklart, allt annat är...märkligt.
Citera
2017-02-11, 00:13
  #6
Medlem
mytologis avatar
Tummarna nedåt?

Var på arbetsintervju en gång, varpå JAG var den som initiativt sträckte fram handen. De två kvinnorna som skulle intervjua såg ut som fån och de båda hade det slappaste handslaget jag känt.Som om jag hade testiklar i handflatan de ville vara rädda om.
Profisionellt, tänkte jag.

I sociala sammanhang där jag träffar polare är det sällan vi skakar hand (såklart?), men i profisionella sammanhang äv väl dwt kotym, eller?
Citera
2017-02-11, 08:32
  #7
Medlem
DoMMs avatar
För den som mot förmodan (...) inte själv kan lista ut vilka handslag TS åsyftar bifogar jag två bilder som med största sannolikhet överensstämmer med trådstarten:

"Tummarna nedåt"
"Tummarna uppåt"

Jag föredrar det klassiska handslaget men finner att jag i min vardag, omgiven av i svenska mått mätt framstående män (och kvinnor), i större utsträckning brukar det moderna "förorts"-handslaget (hur motsägelsefullt det än kan låta).
Citera
2017-02-11, 10:25
  #8
Medlem
elmhedens avatar
I strikta professionella sammanhang är ett klassisk handslag (tummarna nedåt) det enda rätta. Allt annat skickar starka signaler om att personen i fråga inte hör hemma i sagda professionella sammanhang och inte vet hur man beter sig. Det finns EN person jag kan tänka mig kommer undan med ett avslappnat "tummarna upp" handslag i professionella sammanhang och det är Richard Branson. För alla andra avråder jag det starkt om man vill undvika att uppfattas som en pajas.

Tummarna upp flyger med polare eller personer med vilken man har en arbetsrelation men den är så gammal och inarbetad att de är lite som polare.
Citera
2017-02-11, 11:53
  #9
Medlem
InnesIs avatar
Jag hälsar alltid med klassiskt handslag. Har aldrig varit med om att man i en arbetssituation, skolsituation eller en med vännerna nyttjar "tummarna uppåt". Däremot kan jag välja att krama om någon som alternativ.

Enda gången jag nyttjar tummen uppåt är efter ett träningspass på kampsportsklubben. Vi brukar hälsa och tacka alla i slutet av passet så brukar det kunna bli tummen upp och en klapp på axeln med andra handen.
Citera
2017-02-11, 15:02
  #10
Medlem
Matte99ses avatar
Märkligt, jag har aldrig sett någon hälsa med "tummarna uppåt" i något professionellt sammanhang. Menar TS att detta alltså förekommer? Skulle jag mötas av denna hälsningsform från någon jag aldrig träffat så blev min reaktion väldigt tvekande och mitt första intryck av personen i fråga hamna på den katastrofala delen av skalan.

Nej, man hälsar på ett traditionellt sätt med ett fast och bestämt handslag som inte får bli för långt och absolut inte övergå till någon form av styrketävling.
Citera
2017-02-11, 15:07
  #11
Medlem
inte bytas ut men de kommer en ny generation som hälsar på ett lite annorlunda sätt jämförelsevis med "vuxna". men tror aldrig att den traditionella handskakningen kommer dö ut den kommer finnas där i generationer hoppas jag!
Citera
2017-02-11, 15:08
  #12
Medlem
Couplets avatar
Men jag känner mig verkligen helt blåst nu, för jag fattar verkligen inte vad ni pratar om. Har tom hållit ut armen och vridit och vänt på handen, samt tvingat ett barn att provhälsa med handslag, men jag fattar fortfarande inte.

Tumme upp-handslaget, menar ni då att man har tummen som en facebook-like-ikon?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback