Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-10, 21:42
  #1
Medlem
Rick.Jamess avatar
Ja, vad tycker ni, är svenska politiker tillräckligt tydliga i sitt sätt att förmedla en vision. Känns som att det är samma argument som kastas runt i varje debatt utan att någon tydlig framtidsvision egentligen förmedlas.

Tänker på att både Obama och Trump förmedlade ett budskap / vision som var lättförståelig. Svenska politiker / partier saknar väl ändå lite vision:

Centern: för småföretagare, vill ej samarbeta med SD, landsbygden (?)
SD: minska invandring, urträde ur eu, strängare straff
M: marknadsliberalisering, företagande, ekonomin
KD: trygghet, äldre
V: minska vinsterna i välfärden
S: höja skatterna för de som tjänar mest
MP: miljön

I min värld så känns det lite väl otydligt vart respektive parti egentligen vill göra med Sverige långsiktigt, som också sammanfattas i tydliga visioner.

Eller vad tycker ni?
Citera
2017-02-10, 21:55
  #2
Medlem
Visst är det så, både vision och ideologi tycker jag blir allt diffusare i svensk politik. Politikerna hamnar allt längre från verkligheten. Politik har blivit ett populistiskt meta-fenomen.
Citera
2017-02-10, 22:33
  #3
Medlem
SDs ett svenskt sverige, är väl en rätt tydlig vision?

O övriga partiers vision om att göra hela sverige otryggt, fattigt, osvenskt, muslimskt o korrumperat?
Citera
2017-02-10, 22:37
  #4
Medlem
Alla befintliga riksdagspartier vill exempelsevis utplåna Sverige. Läs deras partiprogram där de vill se en "värld utan gränser".

Att säga att svensk politik saknar visioner är befängt. Men nej, de är inte tydliga med sina visioner och avsikter.
Citera
2017-02-10, 22:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst är det så, både vision och ideologi tycker jag blir allt diffusare i svensk politik. Politikerna hamnar allt längre från verkligheten. Politik har blivit ett populistiskt meta-fenomen.

En ideologi är ju per definition inte verklighetsorienterad eftersom den framhåller ideal som ofta inte visar sig hålla i verkligheten. Sen menar jag att vi har en alltmer utpräglad politisk klass som egentligen bara bryr sig om att hålla fast vid makten oavsett vad de säger sig stå för. Begreppet populism har urvattnats eftersom alla sidor använder populistiska grepp. Ja till och med ordet populism i sig har blivit ett populistiskt verktyg
Citera
2017-02-10, 23:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
En ideologi är ju per definition inte verklighetsorienterad eftersom den framhåller ideal som ofta inte visar sig hålla i verkligheten. Sen menar jag att vi har en alltmer utpräglad politisk klass som egentligen bara bryr sig om att hålla fast vid makten oavsett vad de säger sig stå för. Begreppet populism har urvattnats eftersom alla sidor använder populistiska grepp. Ja till och med ordet populism i sig har blivit ett populistiskt verktyg

Att dom jagar röster och bara vill hålla fast vid makten, det kan jag definitivt hålla med om. Det är en del av populismen, och har man aldrig haft ett jobb utanför politiken så brister det i verklighetsförankringen. Det motsägs inte av att någon saknar ideologi. Att bara tjata om skatter hit och dit eller invandring är ingen ideologi. En vision kan vara betydligt konkretare, men även här börjar det brista, inte minst i trovärdigheten. Man kan inte bara prata om att vården och skolan är viktigt och sen inte göra något åt det. Det är ingen vision att man skall trolla fram 2000 poliser. Vad är det man vill uppnå? Varför behövs det 2000 poliser? Ingen orkar gå till roten med problemen. Och det är här som ideologin kommer in. Eller skulle kunna göra det. I have a dream liksom. About what? 2000 ytterligare poliser med feta batonger? Vore väl bättre med ett samhälle där vi inte behöver 2000 extra poliser? Jag vet inte om det är framtidstron som brister eller om politikerna redan har gett upp för att dom känner att dom redan tappat kontrollen. Sjuktalen ökar, skolan är kass, vården funkar dåligt, klyftorna ökar, de rika blir bara rikare, det fattiga fattigare medan bankerna som vi räddat med våra skattepengar skor sig på våra bolån. Lexus eller låginkomsttagare. Bank eller pank. Sverige är fantastiskt, ojämlikt.
Citera
2017-02-11, 04:24
  #7
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Ja, vad tycker ni, är svenska politiker tillräckligt tydliga i sitt sätt att förmedla en vision. Känns som att det är samma argument som kastas runt i varje debatt utan att någon tydlig framtidsvision egentligen förmedlas.

Tänker på att både Obama och Trump förmedlade ett budskap / vision som var lättförståelig. Svenska politiker / partier saknar väl ändå lite vision:

Centern: för småföretagare, vill ej samarbeta med SD, landsbygden (?)
SD: minska invandring, urträde ur eu, strängare straff
M: marknadsliberalisering, företagande, ekonomin
KD: trygghet, äldre
V: minska vinsterna i välfärden
S: höja skatterna för de som tjänar mest
MP: miljön

I min värld så känns det lite väl otydligt vart respektive parti egentligen vill göra med Sverige långsiktigt, som också sammanfattas i tydliga visioner.

Eller vad tycker ni?
Vi har inga politiker i Sverige längre.
Vi har enbart tyckare och utomstående experter.
Och det är medierna som är talare och har den styrande makten.
Kaos.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback