Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-24, 20:54
  #13
Medlem
Jag har själv tagit lite bilder med 300mm lins. Men sen sökte jag bilder på nätet och undrade varför jag gjorde mig besväret. Det finns så många bra som man inte kan ta själv utan häftiga linser och resultatet blir som man själv gjort det - fast bättre!
Finns liten variation vad man kan göra.
Citera
2017-10-30, 03:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittleTony
Mja, zoom-lins är ju att föredra, annars blir det bara en liten prick.

Varför menar du att en Zoom skulle vara bättre än en prime?

Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
kameran helst stå på stativ och du får skruva upp iso en del för att få till en bra slutartid.

Har du någonsin tagit kort på månen själv? Du inser väl att månen lyser som en lampa, så att skruva upp ISO blåser bara bort alla detaljer. Du måste inte ha ett stativ för detta, men är klart helt okej att använda beroende på brännvidd.

ISO 100, bländare 11 och slutartid 1/160 dels sekund har jag fotat för en bra skarp månebild.

Den här bilden tog jag på 600mm och 36 megapixlar beskuren handhållet men med VR på

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...092.htm?set=mp
__________________
Senast redigerad av lonian 2017-10-30 kl. 03:25.
Citera
2017-10-30, 07:40
  #15
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Har du någonsin tagit kort på månen själv? Du inser väl att månen lyser som en lampa, så att skruva upp ISO blåser bara bort alla detaljer. Du måste inte ha ett stativ för detta, men är klart helt okej att använda beroende på brännvidd.

ISO 100, bländare 11 och slutartid 1/160 dels sekund har jag fotat för en bra skarp månebild.

Den här bilden tog jag på 600mm och 36 megapixlar beskuren handhållet men med VR på
Jodå ett antal foton. För mig blir det bäst med avstängd bildstabilisering. Dessutom blir bilderna rätt dåliga med mitt billiga zoom objektiv skruvat på max fokallängd. Det objektivet blir dessutom bra mycket mörkare än F5.6 som står märkt på det eftersom att man måste stoppa ner det en aning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback