Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-25, 00:45
  #13
Medlem
trojaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickDAPiMP
Fast nu är ju inte våra tankar snabbare än ljuset. Det är fortfarande processer som sker i hjärnan när du tänker och bearbetar information. När du t.ex ser på solen så tar det några minuter för ljuset att nå dina ögon. Ögonen är som speglar och direkt när ljuset träffar dom så sker det en hel del processer i hjärnan. Vi säger t.ex att solen helt plötsligt skulle explodera så skulle det ta ca 8 minuter innan du för den informationen. Med andra ord så är ingenting live utan det är ljusets hastighet som begränsar hastigheten på hur snabbt du blir medveten om händelser runt omkring dig.

Sen är ju ljusets hastighet begränsad till nästan 300.000 km i sekunden. Om du utgår ifrån det så kommer du snart att inse att det är först vid extrema hastigheter som vi märker av skillnaden mellan evig hastighet och begränsad hastighet.

Jag hoppas att jag inte krånglade till det och att du förstår hur jag menar.
Jag visste nog om att det tar ljuset hela åtta minuter att ta sig hit lika väl som det tar 8 minuter andravägen och några få sekunder är det väl när det gäller månen och när det gäller min dataskärm än kortare tid. Ja allt jag ser tar det olika lång tid för ljuset därifrån att nå min hornhinna och allt processas som du säger i min hjärna samtidigt vilket är just vad jag menar med min tanke.

Intuitionen som också processas är än snabbare och så otroligt snabb så den gör det faktiskt möjligt för mig att se framåt i tiden vilket bevisar att den processen är snabbare än ljusets hastighet.
Citera
2017-02-28, 16:28
  #14
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojaner
Jag visste nog om att det tar ljuset hela åtta minuter att ta sig hit lika väl som det tar 8 minuter andravägen och några få sekunder är det väl när det gäller månen och när det gäller min dataskärm än kortare tid. Ja allt jag ser tar det olika lång tid för ljuset därifrån att nå min hornhinna och allt processas som du säger i min hjärna samtidigt vilket är just vad jag menar med min tanke.

Intuitionen som också processas är än snabbare och så otroligt snabb så den gör det faktiskt möjligt för mig att se framåt i tiden vilket bevisar att den processen är snabbare än ljusets hastighet.


Men oavsett vilket verktyg du använder så kommer ingenting att kunna fortplanta sig snabbare än ljuset. Dina tankar = hur snabbt din hjärna jobbar. Det innebär att oavsett vad du gör så kommer information aldrig att kunna fortplanta sig snabbare än ljuset. Kommunikationen i hjärnan sker med hjälp av hjärnans nervceller. Dessa skickar signaler till varandra från punkt A till punkt B. Den här signalen går heller inte snabbare än ljusets hastighet.
Citera
2017-05-17, 02:04
  #15
Medlem
MMLegendens avatar
Har inte läst inläggen ovan, men den kosmiska bakgrundsstrålningen från big bang är ju det man kan se, jag tror det är i alla riktningar man kollar, bara man kollar i rätt våglängdsområde och 13,7 miljarder ljusår bort.
Citera
2017-05-18, 22:17
  #16
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trojaner
Intuitionen som också processas är än snabbare och så otroligt snabb så den gör det faktiskt möjligt för mig att se framåt i tiden vilket bevisar att den processen är snabbare än ljusets hastighet.

Det du syftar på är antaganden som du gör baserat på erfarenhet. Du ser inte in i framtiden, snarare bakåt i tiden, till sådant du har upplevt och lärt dig.
Citera
2017-05-26, 15:26
  #17
Medlem
Rebelxs avatar
Är det inte så att man teoretiskt endast skulle kunna se till en viss tidpunkt, "strax" efter "big bang"?
Då allt bara var någon sorts plasmasoppa tills det svalnade tillräckligt och de atomer och andra element vi känner till började ta form.
Vet inte ens om ljus i den form vi är vana vid riktigt existerade innan det?

Det är iaf något sådant jag har fått för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback