Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-10, 21:03
  #1
Medlem
Hoylers avatar
Hallå.

Trots att jag tränat ett bra tag så har jag blivit lite osäker över en visa del utav deffen. Det var tänkt så att jag skulle "hårddeffa" (byter ut en måltid helt mot kvarg, ibland båda måltiderna. Går/joggar överallt och står över allt socker, som vanligt.)

Däremot påpekade mina vänner att en cheatday skulle behövas. Detta pga att förbränningen tillslut skulle sjunka så lågt att jag knappt gick ned något.

Jag hade helt tänkt skippa sådana dagar, men blir lite osäkert. Hur gör ni? Är det faktiskt bra att ha en dag då deffen får kliva åt sidan, rent fettförbrännings-mässigt?

/mvh
Citera
2017-02-10, 21:08
  #2
Medlem
Cheatday är endast till för att höja moralen och ha något att se fram emot. Det bästa vore om man kör utan cheatday.
Citera
2017-02-10, 21:10
  #3
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veriwen
Cheatday är endast till för att höja moralen och ha något att se fram emot. Det bästa vore om man kör utan cheatday.

Det har jag också fått för mig, att det endast är moralhöjande. Finns det andra knep för att höja förbränningen med andra knep, om den ens sjunker speciellt mycket?
Citera
2017-02-10, 21:13
  #4
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Det har jag också fått för mig, att det endast är moralhöjande. Finns det andra knep för att höja förbränningen med andra knep, om den ens sjunker speciellt mycket?

Vid ett kaloriunderskott så kommer förbränningen oundvikligen att sjunka, enda sättet att motverka det är att minska/ta bort underskottet.
Citera
2017-02-10, 21:16
  #5
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Vid ett kaloriunderskott så kommer förbränningen oundvikligen att sjunka, enda sättet att motverka det är att minska/ta bort underskottet.

Men om man motverkar det med en cheatday då till exempel, blir det i längden bättre gör deffen med den ökade förbränningen?
Citera
2017-02-10, 21:35
  #6
Medlem
Som-Gjutens avatar
3 metoder enligt mig:

1. Svina loss och vräk i dig en massa kalorier som du sedan får försöka bränna bort under kommande dagar....

2. om din kaloribalance är på tex 2000 kal, så käkar du endast upp dig till max 500 kcal extra utöver din kaloribalans. när du då ligger på 2500kcal den dagen, då har du inte så mycket arbete efteråt i att bli av med det igen!



3. Mirakel metoden gömmer sig här nere:

__________________
Senast redigerad av Som-Gjuten 2017-02-10 kl. 21:37.
Citera
2017-02-10, 21:41
  #7
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Men om man motverkar det med en cheatday då till exempel, blir det i längden bättre gör deffen med den ökade förbränningen?

Nä.
Citera
2017-02-10, 22:01
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Varför byta ut eller utesluta produkter? Ät som vanligt men reglera portionerna bara. För att svara på din fråga så är inte cheatday nödvändigt, möjligen för det psykiska och eventuellt påfyllning av glykogen.

Underskott och styrketräning.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-02-10 kl. 22:04.
Citera
2017-02-10, 22:05
  #9
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
3 metoder enligt mig:

1. Svina loss och vräk i dig en massa kalorier som du sedan får försöka bränna bort under kommande dagar....

2. om din kaloribalance är på tex 2000 kal, så käkar du endast upp dig till max 500 kcal extra utöver din kaloribalans. när du då ligger på 2500kcal den dagen, då har du inte så mycket arbete efteråt i att bli av med det igen!



3. Mirakel metoden gömmer sig här nere:


Förstår poängen, låter bra med 3an! Problemet är bara att jag varit rätt lat och inte "brytt" mig om att räkna vad jag gör av med/tar in. När jag deffar lägger jag mig på en nivå där jag vet, att jag är under nivån.

Funderar på att hålla min deff till slutet av februari eller så, och då kanske ta en fuskdag med pizza, öl, och lite godis. Däremot tror jag nog jag jobbar på med min kvarg och så!

Känner att jag inte riktigt "vill" riskera en fuskdag innan jag faktiskt låtit min deff fått chansen att komma igång ordentligt.
Citera
2017-02-11, 02:27
  #10
Medlem
Cheatday betyder inte att man kan vräka i sig hur mycket skit som helst bara det är under den dagen.
Ät istället som en normal dag utan deff utan att det blir för mycket skräp.
Citera
2017-02-11, 13:33
  #11
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Jag hade helt tänkt skippa sådana dagar, men blir lite osäkert. Hur gör ni? Är det faktiskt bra att ha en dag då deffen får kliva åt sidan, rent fettförbrännings-mässigt?
/mvh

Jag hade nog inte kört på att använda en "cheat-day" utan istället bara sänka antalet kalorier/dag efterhand som du går ned i vikt.

Enda fördelen jag kan se med cheat-day är för motivationen skull, men om det finns någon annan (som det också finns forskning för) så får ni gärna upplysa mig!


"Även om informationen här ovanför tydligt visar på att för befolkningen i stort så är svältläge och låg metabolism ingen förklaring till varför vissa personer har svårt för att gå ner i vikt eller varför viktnedgången stannar upp efter ett tag i interventionsstudier. Som en liten notis kan tilläggas att inte ens anorektiker brukar ha en lägre energiförbrukning per kilo än friska personer i de flesta studier även om någon har visat på en liten marginell skillnad (6)."

http://traningslara.se/svaltlage-lag...ing-eller-myt/
Citera
2017-02-11, 14:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Varför byta ut eller utesluta produkter? Ät som vanligt men reglera portionerna bara. För att svara på din fråga så är inte cheatday nödvändigt, möjligen för det psykiska och eventuellt påfyllning av glykogen.

Underskott och styrketräning.

Snyggt förklarat tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback