Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-29, 12:11
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Jag har en långkölad tung gumma på ungefär 10m så jag ligger hellre på svaj än in mot berget, man måste ändå ankra när man ska lägga sig mot berget och i fören har jag ett ankarspel, 50m kätting och ett tungt Bruce-ankare så det är mycket lättare att bara släppa ner det än att börja bråka med med akterankare........Jag har bara legat med två ankare när det varit väldigt mycket vind och dålig botten, men då vet jag att jag kommer ha en riktning under längre tid, dock så kommer jag på lång sikt skaffa mig ett bojankare för riktigt skitväder.

Att ligga på svaj är ju bästa sättet att få vara ifred.

Ett tips är att byta ut Bruceankaret i fören mot ett Delta. Dom är ju konstruerade att tåla vindvridningar på ett bättre sätt. Bruce är däremot bra som akterankare.
Citera
2017-05-17, 13:40
  #26
Medlem
Bortamatchens avatar
Skärgården är populär och man kan inte förvänta sig ensamrätt på den. Speciellt Stockholms skärgård är knökad på sommaren. Tar man sig söder om landsort eller norr om väddö så blir det enklare att få ligga själv.

Vill man inte ha grannars så bör man undvika samtliga ställen från Lars Granats hamnguide.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback