Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-10, 19:59
  #1
Medlem
ftdwiws avatar
Katamaraner, trimaraner, hobies, utriggare och allt vad de nu heter blir mer och mer vanliga i Sverige, utomlands är de etablerade sedan många år. Men förutom det självklara faktumet att om man köper en sådan båt så är man nästan 100% garanterad en plats längst ut på bryggan bland de riktigt stora båtarna, detta bara för att här spelar storleken och bredden en stor roll, tyvärr finns sådana platser sällan ute till nya kunder!

Men vilka är fördelarna med en flerskrovsbåt gentemot en enskrovsbåt?
Och vilka är nackdelarna med en flerskrovsbåt gentemot en enskrovsbåt?
Citera
2017-02-11, 02:47
  #2
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftdwiw
Katamaraner, trimaraner, hobies, utriggare och allt vad de nu heter blir mer och mer vanliga i Sverige, utomlands är de etablerade sedan många år. Men förutom det självklara faktumet att om man köper en sådan båt så är man nästan 100% garanterad en plats längst ut på bryggan bland de riktigt stora båtarna, detta bara för att här spelar storleken och bredden en stor roll, tyvärr finns sådana platser sällan ute till nya kunder!

Men vilka är fördelarna med en flerskrovsbåt gentemot en enskrovsbåt?
Och vilka är nackdelarna med en flerskrovsbåt gentemot en enskrovsbåt?


Fördelar med flerskrovsbåt:
lättdriven (eftersom mindre delar av skrovet är i kontakt med vattnet), vilket betyder högre fart och bränslesnålare än enskrovsdito. Enkla att palla upp inför vintern. Ofta ett "bra" pris för köparen när det gäller begagnade flerskrovsbåtar. Grundgående - man kommer in i grunda havsvikar där en vanlig segelbåtsköl hade gjort det hela omöjligt.

Nackdelar med flerskrovsbåt: de kan välta - segelbåtar gör det sidledes och motorbåtar riskerar få för mycket luft under skrovet så den voltar bakåt. Utrymmet i dem är oftast sämre. Sämre sjöduglighet, tål inte lika hård sjögång som enskrovsbåtar. Kräver speciella trailers. Dåligt andrahandsvärde för de som är första ägaren. Svårare att få plats i gästhamnar.
Citera
2017-02-11, 11:57
  #3
Medlem
ftdwiws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Nackdelar med flerskrovsbåt: de kan välta - segelbåtar gör det sidledes och motorbåtar riskerar få för mycket luft under skrovet så den voltar bakåt. Utrymmet i dem är oftast sämre. Sämre sjöduglighet, tål inte lika hård sjögång som enskrovsbåtar. Kräver speciella trailers. Dåligt andrahandsvärde för de som är första ägaren. Svårare att få plats i gästhamnar.

Hmmm, jag är inte riktigt säker på om jag håller med dig här.
Små hobiecats har ofta vält och även gjort frivolter framåt, extremtrimaraner som är byggda i ett enda syfte om att snabbast ta sig mellan 2 punkter kan även de välta.
Men en familjebyggd katamaran typ Lagoon eller Fountaine Paijot och allt vad de nu heter är knappast kända för att välta.
Sedan så förstår jag inte vad du menar med att utrymmet i en flerskrovsbåt skulle vara sämre än i en enskrovsbåt. Men då du hänvisar till trailers så antar jag att du syftar antingen på en Hobie eller en trimaran med hopfällbara pontoner typ Dragonfly. Men en stor familjeseglare som Lagoon 380. Är för det första inte någon trailerbåt och för det andra har ett innerutrymme som en mindre 3-rums lägenhet.
Sämre sjöduglighet säger du!
Hmmm,,, Kan inte riktigt hålla med om det heller. För flerskrovsbåtar är byggda utifrån konceptet att surfa ovanpå vågorna, de dansar alltså på ytan. Lite granna som den senaste uppfinningen inom båtvärlden "Foils". Där en enskrovsbåt lätt gräver ner sig i hård och tuff sjögång, där flyter katamaranen eller trimaranen ovanpå allt och lojt tittar på, naturligtvis måste seglen sättas på en nivå som båten och dess besättning klarar av...
Men svårare att få plats i gästhamn, det håller jag med om...
Citera
2017-02-11, 12:04
  #4
Medlem
ftdwiws avatar
En fördel med en flerskrovsbåt är att om du mot förmodan kapsejsar, så sjunker de inte. Så om du nu har seglat så hårt och pressat din båt över dess gräns och slår runt. Stanna kvar vid båten, för den sjunker inte. Det gör däremot en enskrovsbåt!

En annan fördel med flerskrovsbåtar är att det förekommer ytterst liten sjögång ombord. Det innebär att om du har lätt för sjösjuka, då är en katamaran att föredra. Sedan så är spisen t.ex inte pivot-upphängd som den är på enskrovsbåtar, för maten och kastrullerna stannar kvar på sina platser.
Citera
2017-02-11, 12:06
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ftdwiw
Hmmm, jag är inte riktigt säker på om jag håller med dig här.
Små hobiecats har ofta vält och även gjort frivolter framåt, extremtrimaraner som är byggda i ett enda syfte om att snabbast ta sig mellan 2 punkter kan även de välta.
Men en familjebyggd katamaran typ Lagoon eller Fountaine Paijot och allt vad de nu heter är knappast kända för att välta.
Sedan så förstår jag inte vad du menar med att utrymmet i en flerskrovsbåt skulle vara sämre än i en enskrovsbåt. Men då du hänvisar till trailers så antar jag att du syftar antingen på en Hobie eller en trimaran med hopfällbara pontoner typ Dragonfly. Men en stor familjeseglare som Lagoon 380. Är för det första inte någon trailerbåt och för det andra har ett innerutrymme som en mindre 3-rums lägenhet.
Sämre sjöduglighet säger du!
Hmmm,,, Kan inte riktigt hålla med om det heller. För flerskrovsbåtar är byggda utifrån konceptet att surfa ovanpå vågorna, de dansar alltså på ytan. Lite granna som den senaste uppfinningen inom båtvärlden "Foils". Där en enskrovsbåt lätt gräver ner sig i hård och tuff sjögång, där flyter katamaranen eller trimaranen ovanpå allt och lojt tittar på, naturligtvis måste seglen sättas på en nivå som båten och dess besättning klarar av...
Men svårare att få plats i gästhamn, det håller jag med om...
har aldrig seglat flerskrov men tänker bara på att brocha på atlanten med flerskrov é inte så bra och det händer ju att man gör en halv broch då och då
Citera
2017-02-11, 22:45
  #6
Medlem
Citat:
Men en familjebyggd katamaran typ Lagoon eller Fountaine Paijot och allt vad de nu heter är knappast kända för att välta.

Det kan jag hålla med om. men det verkar ju förekomma, hur ofta vet jag inte, men det blir ganska jobbigt om man inte kan segla med autopilot utan någon vid rodret en längre tid. Kanske måste man alltid segla med lösa skot om m man misstänker kastvindar.

T o m Paul Elvström visste att en trimaran kunde kapsejsa, men det är möjligt att det var något fel på den.

Är det någon som sett siffror på olyckor med katamaraner och trimararen

se
http://www.sailfeed.com/2016/11/atla...te-of-leopard/
Obseevera två st atlantic 57 har kappsejsat

https://www.youtube.com/watch?v=8CLlwKtdW94
Det finns fler exempel
Ibland har man en boll uppe i masten för att den inte skall snurra runt
inte så roligt
Skulle en inte jättestor trimaran klara detta
https://www.youtube.com/watch?v=iGnPGxaWp4g


Citat:
Men då du hänvisar till trailers så antar jag att du syftar antingen på en Hobie eller en trimaran med hopfällbara pontoner typ Dragonfly. Men en stor familjeseglare som Lagoon 380. Är för det första inte någon trailerbåt och för det andra har ett innerutrymme som en mindre 3-rums lägenhet

Om du skall ta upp båten så blir den för stor för en lastbil mm den är ca 6 m bred, svår att transportera mellan olika städer eller till båtgården på land.

Men visst ser det väl skönt ut med en katamaran trimaran
http://www.hamnen.se/tester/segelbat...-i-kuling.html

https://hamnenplay.solidtango.com/vi...corsair-31-496
Citera
2017-02-12, 01:40
  #7
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftdwiw
Hmmm, jag är inte riktigt säker på om jag håller med dig här.
Små hobiecats har ofta vält och även gjort frivolter framåt, extremtrimaraner som är byggda i ett enda syfte om att snabbast ta sig mellan 2 punkter kan även de välta.
Men en familjebyggd katamaran typ Lagoon eller Fountaine Paijot och allt vad de nu heter är knappast kända för att välta.
Sedan så förstår jag inte vad du menar med att utrymmet i en flerskrovsbåt skulle vara sämre än i en enskrovsbåt. Men då du hänvisar till trailers så antar jag att du syftar antingen på en Hobie eller en trimaran med hopfällbara pontoner typ Dragonfly. Men en stor familjeseglare som Lagoon 380. Är för det första inte någon trailerbåt och för det andra har ett innerutrymme som en mindre 3-rums lägenhet.
Sämre sjöduglighet säger du!
Hmmm,,, Kan inte riktigt hålla med om det heller. För flerskrovsbåtar är byggda utifrån konceptet att surfa ovanpå vågorna, de dansar alltså på ytan. Lite granna som den senaste uppfinningen inom båtvärlden "Foils". Där en enskrovsbåt lätt gräver ner sig i hård och tuff sjögång, där flyter katamaranen eller trimaranen ovanpå allt och lojt tittar på, naturligtvis måste seglen sättas på en nivå som båten och dess besättning klarar av...
Men svårare att få plats i gästhamn, det håller jag med om...

Det jag tog upp så var generella saker för både motor- och segelbåtar med flerskrov. En motorbåt á la katamaran har definitivt sämre sjöduglighet än en enskrovs dito. Jag noterar också att en extrem majoritet av seglare som seglar jorden runt eller liknande seglatser väljer en enskrovsbåt, det säger rätt mycket.

När det gäller delen med att välta så finns det alltid en risk för segelkatamaraner att välta och då det händer så är det ju katastrof eftersom den till skillnad från en enskrovsdito som broachar inte rätar upp sig av sig själv.

Utrymmet. Det är naturligtvis mycket beroende på storleken på en katamaran, de större har bra utrymme medan de lite mindre har uselt utrymme jämfört med en enskrovsbåt av samma längd.
Citera
2017-02-13, 11:55
  #8
Medlem
ftdwiws avatar
Alltså det känns som om vi har sneddat in på fel spår här...
Olyckor kan ske oavsett vad, varför, orsak eller verkan, det kan vi väl vara överens om?
Ja, man kan välta med en trimaran, katamaran, men även med en enskrovsbåt.
Men om man seglar, för det är segelbåtar jag helst vill prata om i denna tråd, om man seglar på ett säkert sätt, tar höjd och faller av när så bör ske och tänker först och främst på säkerheten och väljer att inte tävlingssegla. Då får man ju allt som oftast en mycket trevlig segling för de flesta parter och äventyr.

Så om vi kan lämna det här med olyckor bakom oss och istället rikta in oss på de verkliga fördelarna och de verkliga nackdelarna mellan:
Katamaraner och Trimaraner
Katamaraner och Enskrovsbåtar
Trimaraner och Enskrovsbåtar

Nu sneglar jag främst på katamaraner och detta är min drömbåt http://www.liveantares.com/, men jag måste vinna stort på lotto för att kunna ha råd med den, men det finns andra liknande som är lika intressanta även de som Bali 4.0 eller nån av Fountain-Paijots båtar.
Sedan så har vi min lilla joker och denna båt har jag sneglat på i många år nu lagom stor, lagom liten, flera rum, stor salong och byggd som en livbåt http://se.yachtworld.com/baatar/1977...m#.WKGMTvnhC70 Inget helt oävet pris heller för den delen.
Kolla in ovan länk på Antares, det är en mycket omfattande sida där de beskriver den absolut mest perfekta bo ombord båten, kolla även in denna sida https://catamaranconcepts.com/ som beskriver fördelarna för en katamaran gentemot alla andra farkoster.

Men ja, vid långsegling så är enskrovsbåtar väldigt överrepresenterade, samma sak i hamnar, båtshower och de flesta andra arrangemang, i alla fall i Sverige. Men åk ner till Grekland, eller till Västindien eller kolla in starten av ARC så kommer du finna väldigt många flerskrovsbåtar, långt många fler än du faktiskt hade räknat med. Men katamaraner börjar komma mer och mer i Sverige. Bara i somras på Öppna varv på Orust vart där 5 utställare med 5 olika katamaraner, hur det blir i år vet jag inte, jag vet inte ens om det blir något öppet varv.

Men kan vi enas om att sluta snegla på att man kan välta och kapsejsa med katamaraner och trimaraner? För vi kan råka ut för olyckor på alla plan i alla väder, i trafiken, på dansgolvet, i sängen eller where-ever... Utan bara kolla på vanlig enkel trevlig och gemytlig familjesegling i goda vänners lag. Om vi sedan seglar korta instanser i vår skärgård eller längre instanser till andra länder eller runt vår jord spelar ingen roll.

Så vilka är fördelarna? Och vilka är nackdelarna?
Citera
2017-02-14, 00:35
  #9
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftdwiw
Ja, man kan välta med en trimaran, katamaran, men även med en enskrovsbåt.
Så vilka är fördelarna? Och vilka är nackdelarna?


Jag ska inte älta vältandet eller olyckor mer, men faktum kvarstår att en enskrovsbåt rätar upp sig själv efter att ha lutat så pass att riggen slår i vattnet ("broach"), vilket en flerskrovsbåt inte gör.

Men en stor fördel med flerskrovsbåtar är ju grundgåendet, man kan nå in i grunda havsvikar dit en kölbåt inte klarar av att åka. En annan stor fördel är att de är så lättdrivna, man når hög fart redan vid lätta vindar.

Nackdelen som överväger fördelarna är nog bredden, det är svårt med bryggplatser och i gästhamnar lär man få betala dubbla avgifter - förutsatt att det ens finns platser som funkar för katamaraner.
Citera
2017-02-14, 18:56
  #10
Medlem
PerHanss avatar
Finns hur många olika båtar som helst och undantag. Men om man tittar på båtar generellt som privatpersoner har så är min uppfattning följande:

Kölbåt:
Bättre sjöduglighet och mer seglingskänsla.

Katamaran:
Mer komfort/anpassat för cruising och mer grundgående.

Sedan finns det alltind undantag. Typ centerbordsbåtar, racers. etc.
Ta katamaraner och jämför Lagoon och Gunboat (helt olika egenskaper som katamaran)
kölbåtar ta en Nautor swan jämfört med en Amel (helt olika egenskaper som kölbåt)
Citera
2017-02-23, 17:42
  #11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Men en stor fördel med flerskrovsbåtar är ju grundgåendet, man kan nå in i grunda havsvikar dit en kölbåt inte klarar av att åka. En annan stor fördel är att de är så lättdrivna, man når hög fart redan vid lätta vindar.

Nackdelen som överväger fördelarna är nog bredden, det är svårt med bryggplatser och i gästhamnar lär man få betala dubbla avgifter - förutsatt att det ens finns platser som funkar för katamaraner.

Du kanske kommer in i vikar, men på andra ställen kommer du å andra ställen inte igenom eller in på några av de finaste passagerna med en 7 meter bred båt. Väderö strömsund, Musesältan + många andra smala passager.

Du behöver också dubbla motorer på en kat, blir genast dyrar underhåll.

Jag gillar inte ketchupeffekten i seglingen heller. Inget fan av flerskrov, varken små eller stora.

/capmac
Citera
2017-02-24, 23:05
  #12
Medlem
starksmurfens avatar
Om vi pratar crusingbåtar
Nackdelen med flerskrov:
Svårare och dyrare med båtplats...
Tråkiga att kryssa med, iof inte gjorda för det...
Dyrare service
Inte alla hamnar i Sverige som klarar att lyfta dom på vintern

Fördelar:
Rymligare
Grundgående
Bekvämare segling
Ljusare i salongen
Snabbare på slören
Lättare att manövrera i hamn med två motorer

Träffade en fransman i Västindien som inte förstod hur man kan segla enskrov, "var ställer man ifrån sig vinglaset under gång?"
Man kan säkert göra listan hur lång som helst, men spontant är det detta jag kommer på
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback