Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-10, 19:04
  #1
Medlem
Jag har en Nikkor 24-70 2,8 och vill använda den till min GH4. Vad ska jag ha för adapter? Så billigt som möjligt.
Citera
2017-02-10, 22:42
  #2
Medlem
systems avatar
Du har kamera och objektiv – bra prylar – för sammanlagt lite mer än 20 tusen, och du prioriterar billigaste lösningen för att foga dem samman. Har jag förstått rätt?
Citera
2017-02-11, 01:16
  #3
Medlem
Ja. Använder min Nikkorlins till min Nikon d5300 men vill testa att skjuta 4K med den utan att tömma halva plånkan på en metabones!
Citera
2017-02-15, 19:58
  #4
Moderator
rotadents avatar
Om du vill att det ska bli så billigt som möjligt så köp en manuell Kina-adapter på eBay. Finns för nästan inga pengar alls. Ger ingen automatik eller elektrisk kontakt, så du får ingen information till kameran. Men i övrigt tycker jag att det generellt funkar bra, kvaliteten brukar vara tillräcklig om man inte har jättehöga krav. Exempelvis:
http://www.ebay.com/itm/FOTGA-Canon-...sAAOSwMpZUoTpC

Sen finns det förstås dyrare alternativ, men jag tolkar det som att du framför allt vill ha något billigt. Då är kanske inte en sån här så intressant:
http://www.ebay.com/itm/Zhongyi-Lens...AAAOSwCOxXOZbO

Den dyrare adaptern minskar crop-faktorn något (från 2x till 1,44x) vilket gör att brännvidden blir mer lik det du är van vid från din Canon-kamera. Men som sagt är den förmodligen överkurs.

Det som kan vara ett problem är att kontrollera bländaren, jag använder inte Canon själv och vet inte hur det funkar där. Det bör du kolla upp, så du inte blir tvingad att köra med full öppning hela tiden...
Citera
2017-02-16, 06:12
  #5
Medlem
Canons EF & EF-s objektiv låser sig på bländare 8 när de körs via analoga adaptrar. Sen kan du inte köra annat än manuell fokus. Leta efter adaptrar son kan styra objektiven.
Citera
2017-02-16, 21:36
  #6
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manssaft
Canons EF & EF-s objektiv låser sig på bländare 8 när de körs via analoga adaptrar. Sen kan du inte köra annat än manuell fokus. Leta efter adaptrar son kan styra objektiven.

Jag läste dock med röven när jag skrev mitt inlägg, det var ju en Nikkor han hade. Inte för att jag vet hur det funkar där heller i och för sig, har aldrig använt Nikon. Mitt råd kvarstår dock att köpa den billigaste adaptern som funkar för hans objektiv. Det finns adaptrar som tillåter manuell bländarstyrning, även om det inte funkar klockrent på nyare objektiv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback