Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-02, 00:24
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Spökar det i Borgvattnet? Det kan man ju tro om man vill. För många är det nog en trygghet att säga ja på den frågan. Några hållbara bevis har aldrig levererats tyvärr. Kommer det i framtiden? Njä, vore den största upptäckten någonsin, men tyvärr är oddsen emot oss.

Jag tror generellt att vi i Sverige är så påverkade av att: nej ingenting mer än vi människor finns.
Jag har själv upplevt så mycket i hela mitt liv som jag omöjligt kan förklara på det sättet vi är lärda att göra dvs det är endast vi människor som finns och det enda som finns är det vi ser.

Samtidigt har ju tekniken börjat att lura oss att se det som är påhittat. En värld vi kan se i tex "glasögon". Vi ser den framför oss, men finns inte.

Likaväl kan ju det vi inte ser även finnas.

Jag är helt öppen för att det finns mer än vi. Mer än vår planet. Mer än vi. Men jag vet ju inte. Det händer dock så mycket att jag inte på något sätt kan säga att entiteter, andar, energi eller vad det kan kallas inte finns.

Jag hoppas sannerligen att det finns mer än vi. Men vet jag det trots mina upplevelser, absolut inte.
Citera
2024-03-02, 00:26
  #374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Jo, jag har övernattat i Borgvattnet ett antal gånger och även haft EMF-mätare där. Jag har också noga tittat på försäljningssidan om "spökutrustning". Jag uppskattar också att Laxton skriver att utrustningen inte bevisar "spöken".

Det uppskattar jag också att dom gör. Det är intressant dock att följa utvecklingen av utrustning och få förklarat varför de ger utslag.
Citera
2024-03-02, 00:27
  #375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Du är ju väldigt dåligt insatt. Det är just bevisen de letar efter. Det hade du förstått om du hade bemödat dig vara påläst.
Hittade de några? Nej. Cirkulera.
Citera
2024-03-03, 09:42
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrStan
Har du upplevt något när du har övernattat där?

Nej men häftigt ställe att åka till. Jag tycker att en grupp som Laxton, som nu säger sig vilja bevisa något, borde försöka få dit riktiga forskare inom olika vetenskapliga discipliner. Det måste ju vara en guldgruva att äga husen som forskningsobjekt.

Men dels tror jag att Laxton bara är inriktade på "ande-teorin" som förklaring till fenomenen. Dels förlorar de pengar på att under några månader inte hyra ut husen till spöktroende folk, för att istället ha forskare och vetenskapsmän där.
Citera
2024-03-03, 13:55
  #377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Nej men häftigt ställe att åka till. Jag tycker att en grupp som Laxton, som nu säger sig vilja bevisa något, borde försöka få dit riktiga forskare inom olika vetenskapliga discipliner. Det måste ju vara en guldgruva att äga husen som forskningsobjekt.

Men dels tror jag att Laxton bara är inriktade på "ande-teorin" som förklaring till fenomenen. Dels förlorar de pengar på att under några månader inte hyra ut husen till spöktroende folk, för att istället ha forskare och vetenskapsmän där.

Problemet med forskare och vetenskapsmän är att det är så låsta. Då generaliserar jag så klart. Men jag uppfattar det så. Ställ en utomjording (om de finns) framför dom ( dvs de finns) så kommer de ändå veta allt om hur hjärnan fungerar och finna svaren där. Det är ju inget vi andra vet, men vi litar på att dom vet för att dom studerat.

Men det jag vet är att ju längre tiden går vet jag att vetenskapen ändras hela tiden. Utvecklas. Det kommer ny kunskap.
Jorden var ju platt en gång i tiden även om vissa påstår att den är det fortfarande.

Det känns som att vi människor behöver bli ledda i sanningen för att tro. Oavsett om det handlar om exempelvis religion eller vetenskap med allt däremellan.

Jag är ju tillräckligt gammal för att komma ihåg tiden då det krävdes teknik för att mäta ändring i energin. Nu finns den och utvecklas. Då är det många som säger nej nej inte teknik, den kan manipuleras. Så jag tror att det är svårt att bevisa att tekniken fungerar eller inte fungerar av gemene man.

Litar någon på en vetenskapsman så gör en annan det inte osv.

Så det som finns kvar är ju vad jag själv tror/vet oavsett åt vilket håll.

Jag håller verkligen med i din tanke om att dom skulle kunna ta dit vetenskapsmän och forskare. Jag tror inte att dom skulle vara rädda för det så som jag tror många andra inom ämnet skulle vara.

Jag tror även att LaxTon, i vart fall Niklas är öppen för alien teorin också. Intressant.

Sen kan jag tycka att vi Svenskar till stor del är väldigt väldigt låsta för annat än oss själva.
__________________
Senast redigerad av 111-111 2024-03-03 kl. 13:57.
Citera
2024-03-03, 14:00
  #378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Hittade de några? Nej. Cirkulera.

Du har ju bestämt dig och då är ju diskussionen ointressant. Du vet ju. Lev väl med den känslan. Det är så många andra som inte vet men håller det öppet att det finns mer än det vi ser.

Vi kan säga så här. Du har en hundvissla med en frekvens du inte hör. Men hunden gör det. Finns ljudet då?
Citera
2024-03-03, 17:28
  #379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Problemet med forskare och vetenskapsmän är att det är så låsta. Då generaliserar jag så klart. Men jag uppfattar det så. Ställ en utomjording (om de finns) framför dom ( dvs de finns) så kommer de ändå veta allt om hur hjärnan fungerar och finna svaren där. Det är ju inget vi andra vet, men vi litar på att dom vet för att dom studerat.

Men det jag vet är att ju längre tiden går vet jag att vetenskapen ändras hela tiden. Utvecklas. Det kommer ny kunskap.
Jorden var ju platt en gång i tiden även om vissa påstår att den är det fortfarande.

Det känns som att vi människor behöver bli ledda i sanningen för att tro. Oavsett om det handlar om exempelvis religion eller vetenskap med allt däremellan.

Jag är ju tillräckligt gammal för att komma ihåg tiden då det krävdes teknik för att mäta ändring i energin. Nu finns den och utvecklas. Då är det många som säger nej nej inte teknik, den kan manipuleras. Så jag tror att det är svårt att bevisa att tekniken fungerar eller inte fungerar av gemene man.

Litar någon på en vetenskapsman så gör en annan det inte osv.

Så det som finns kvar är ju vad jag själv tror/vet oavsett åt vilket håll.

Jag håller verkligen med i din tanke om att dom skulle kunna ta dit vetenskapsmän och forskare. Jag tror inte att dom skulle vara rädda för det så som jag tror många andra inom ämnet skulle vara.

Jag tror även att LaxTon, i vart fall Niklas är öppen för alien teorin också. Intressant.

Sen kan jag tycka att vi Svenskar till stor del är väldigt väldigt låsta för annat än oss själva.

Är man helt förutsättningslös, och det borde man vara som seriös, så tänker man att spöken kanske inte alls har med liv efter detta att göra. Det kanske är helt andra saker som gör att vi människor ser och hör saker som vi själva tolkar som en hälsning från den eller den avlidna. Eller, för den delen, arga avlidna präster eller sorgsna prästfruar eller unga pigor som blivit pippade av präster på 1800-talet (Borgvattnet). Är man alltför inriktad på den egna favorithypotesen missar man kanske en del.
Citera
2024-03-03, 17:37
  #380
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Problemet med forskare och vetenskapsmän är att det är så låsta. Då generaliserar jag så klart. Men jag uppfattar det så. Ställ en utomjording (om de finns) framför dom ( dvs de finns) så kommer de ändå veta allt om hur hjärnan fungerar och finna svaren där. Det är ju inget vi andra vet, men vi litar på att dom vet för att dom studerat.

Jag tror du blandar ihop forskare med politiker - eller möjligtvis med folk som tro på konspirationsteorier. Själva premissen för forskare är att undersöka sin omgivning förutsättningslöst. Om en riktig forskare (dvs inte en biased perso. Eller ännu värre - en konspirationsteoretiker) skulle ställas inför möjligheten att undersöka en utomjordings hjärna skulle han/hon göra det förutsättningslöst, annars är det inte forskning, då är det uppfyllandet av förutfattde meningar. Men visst, forskare är förstås vare sig perfekta eller ofelbara så givetvis finns det undantag, men det är ju knappast skäl för att avfärda all vetenskap…
Citera
2024-03-05, 21:16
  #381
Medlem
Nu ska de hem till Joakim Lundells lyxvilla som tydligen ska vara hemsökt. Givetvis dyra biljetter för att få se det. Känns varken genuint eller trovärdigt längre. Bara håva in så mycket pengar som går innan fler tröttnar och ser igenom det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback