Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-10, 04:13
  #1
Medlem
Chiropandras avatar
Hej,

Jag söker råd och insikt i hur jag ska forma min kost och ätvanor. För nuvarande pluggar jag mer än heltid och lever en hektisk livsstil. Jag vill äta nyttigt, så att jag får energi till plugget och skrivandet - detta är det principiella målet. Jag går även långa sträckor dagligen. Skälet till varför jag inte gymmar är att det är otroligt dyrt där jag bor, och har tyvärr inte råd med en sådan kostnad. Dock tränar jag hemma dagligen. Träningstips med den begränsningen (ingen möjlighet till gym) i åtanke uppskattas därmed väldigt högt, då jag är fullt medveten om träningens positiva neurologiska effekter.

Jag börjar dagen med havregrynsgröt, med sylt och mandelmjölk.
Lunch är den stora måltiden, med oftast fisk, kyckling eller köttfärs. Sallad har jag börjat använda som substitut för ris och potatis och pasta, men dessa sistnämnda slinker in absolut ändå. Middagen utformas på ett liknande sätt som lunchen, om än i mindre mängd. Idén med detta är att timmarna efter lunchen ter sig vara de mest produktiva, och alltså behöver kroppen mest energi då. Avokado äts dagligen. Morötter, äpplen och päron som mellanmål, oftast på kvällen.
Jag dricker för övrigt ingen läsk, knappt någon alkohol, däremot kaffe två koppar om dagen, samt tisane flera gånger om dagen, oftast mot kvällen, för att undvika koffeinkickar innan läggdags.

Vad kan jag förbättra? Hur kan jag optimera kosten och livsstilen för studierna?

All hjälp uppskattas varmt!

Utöver detta, märkte jag att ingen annan tråd verkar behandla detta ämne - kanske kan denna utforma starten för en diskussion om kostens förbättringar på hjärnproduktivitet?
Citera
2017-02-10, 04:57
  #2
Medlem
Letar du efter billigast möjliga så gjorde Anders och Måns ett inslag där de frågade en dietist hur man så billigt som möjligt kan få i sig all näring kroppen behöver https://www.youtube.com/watch?v=ezgUQ81oqmk
Inte så aptitligt dock...

Fisk och avokado är båda bra med mycket nyttiga fetter. Kapa inte ris pasta och potatis, speciellt med tanke på att du tränar också. Kolhydrater är kroppens bränsle för hjärnan och för intensiv träning. Så länge du kan andas med munnen stängd är kroppens huvudsakliga bränsle fett men så fort du blir andfådd gör musklerna över mot att i högre grad förbränna kolhydrater. Ät gärna frukt under dagen som ger kolhydrater till hjärnan och fiber till magen med vitaminer som extra bonus, mixa och ät olika frukter.
Fisk, avokado och nötter: nyttiga fetter
Frukt: bra mellanmål, fibrer, kolhydrater och vitaminer
Kött och fisk: protein, järn och andra mineraler. Blodpudding och andra blodrätter innehåller mycket järn, något som kan vara svårt att få i sig tillräckligt av och är nödvändigt för bildandet av röda blodkroppar som transporterar syre i kroppen.
Pasta, ris och potatis, grönsaker i allmänhet: kolhydrater, hjärnans mat. Energiupptaget från mat ökar när maten är tillagad.

Träning för att öka hjärnans prestanda är träning som höjer pulsen men inte så mycket att du blir trött. 20 minuter lätt jogging eller snabb promenad, gärna flera gånger om dagen jämnt utspritt, kortare är bättre än inget alls men längre är onödigt om det bara är för hjärnan du vill träna.

Dina kostvanor stämmer någorlunda med vad man säger i Kina är nyttigast, morgon ät bra, lunch ät mätt, kväll ät lite (det rimmar på Kinesiska: zaoshang chi hao, zhongwu chi bao, wanshang chi shao). Men dom säger å andra sidan också att man blir sjuk om man inte har på sig tofflor inomhus och att man får ont i magen av att dricka kallt vatten...
Citera
2017-02-10, 08:02
  #3
Medlem
TS. Känner du av att din kost måste förbättras? Tyckte inte du nämnde något sådant. Om du har ork så är du nog rätt optimal.

Jag tror inte det finns något du kan göra mer än att äta som du gör och äta på balans. Men det finns mycket hokus pokus du kan testa om du är sugen. Bara att besöka en "medicinman". Dvs närmsta kosttillskottsbutik
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2017-02-10 kl. 08:06.
Citera
2017-02-10, 08:41
  #4
Medlem
Fenjal888s avatar
När jag var student blev det storköp så fort jag hittade kött eller andra matvaror med kort datum. Fyllde hela frysen. Sen har vissa matbutiken "skivspill", kantbitar från rostbiff, kalkon och liknande för ca 30-40 kr/kg. Sedan var bönor en favorit, kidneybönor, kikärtor, osv. Väldigt billigt om man tillagar själv men är lite bökigt med blötläggning och skit.

Om man vill höja proteinintaget finns ibland extrapris på proteinpulver, borde gå att komma undan med 99 kr/kg och gratis frakt.
Citera
2017-02-10, 19:50
  #5
Medlem
Brunbeverns avatar
Kanske är en no-brainer, men ät så lite skräpmat som möjligt och laga maten själv. Man mår bara piss och plånboken får lida av sånt. Nu verkar du ändå vara nyttig, men nämner det för ämnets skull eftersom du ändå lever (enligt egen utsago) en hektisk livsstil. Många som lever hektiska livsstilar äter mycket skräpmat.

Tro det eller ej, att skippa alkoholen helt är inte nödvändigtvis en fördel för dig med studierna. Jag vill minnas att jag hittat undersökningar som pekat på att måttliga mängder alkohol snarare ökar ens koncentration och motivation till studier och medför bättre studieresultat än att inte dricka alls. Sedan kommer folk bli helt till sig av att vilja peka mig på fingrarna för att jag skriver det, men det får stå för dem. Kan man vara mer produktiv efter 2 folköl en pluggkväll hemma? Inte jag åtminstone.

Anledningen till att alkoholdrickande har fått ett sånt oförtjänt dåligt rykte är för att folk tror att dricka alkohol innebär att man antingen super skallen av sig eller inte dricker överhuvudtaget. Klart det låter som ett dåligt alternativ då.

Baljväxter är nyttiga, billiga och näringsrika.
Citera
2017-05-12, 07:37
  #6
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Kanske är en no-brainer, men ät så lite skräpmat som möjligt och laga maten själv. Man mår bara piss och plånboken får lida av sånt. Nu verkar du ändå vara nyttig, men nämner det för ämnets skull eftersom du ändå lever (enligt egen utsago) en hektisk livsstil. Många som lever hektiska livsstilar äter mycket skräpmat.

Tro det eller ej, att skippa alkoholen helt är inte nödvändigtvis en fördel för dig med studierna. Jag vill minnas att jag hittat undersökningar som pekat på att måttliga mängder alkohol snarare ökar ens koncentration och motivation till studier och medför bättre studieresultat än att inte dricka alls. Sedan kommer folk bli helt till sig av att vilja peka mig på fingrarna för att jag skriver det, men det får stå för dem. Kan man vara mer produktiv efter 2 folköl en pluggkväll hemma? Inte jag åtminstone.

Anledningen till att alkoholdrickande har fått ett sånt oförtjänt dåligt rykte är för att folk tror att dricka alkohol innebär att man antingen super skallen av sig eller inte dricker överhuvudtaget. Klart det låter som ett dåligt alternativ då.

Baljväxter är nyttiga, billiga och näringsrika.

Vet inte om din poäng om alkoholen.

Jag har slutat med pasta och ris, samt bröd, förutom tortillas till tacomixen de få gånger jag äter det.
Bönor och linser plus fisk, kyckling, eller fläsk är det jag regelbundet äter. Broccoli och blomkål, samt sallad är tillägg. Har dragit ned på avocadon!
Citera
2017-05-12, 07:38
  #7
Medlem
Chiropandras avatar
Vad tycker ni om mikropopcorn som oregelbunden frosserimat?
Citera
2017-05-12, 07:55
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
En bra frukost är nog mera värd än en bra lunch. oftast ligger ju lite tyngre ämnen på morgnarna.

Bra frukost med en vettig mängd av både snabba och långsamma kolhydrater mixat med ett bra vitaminintag. Ex är leverpastej och juice en bra combo då juicen förbättrar upptaget av järn.
Gröt är bra i dom flesta former gärna grova havregryn. Men även risgryn eller kornmjölsgröt är bra och gott. _(Köp inte färdig risgrynsgröt den är för söt)

Ägg, tonfisk, makrill är bra och nyttiga produkter även sardiner, gott på mackan.

Promenader är toppen gärna före ett studiepass då det sätter fart på synapserna i hjärnan.

Småsaker man kan göra är att inte ta den lata utvägen.. gå i trappor istället för hiss/rulltrappor.

Undvik stress och ev. gymnastik skador. Alkohol enbart på Fredagar så att du har 2 dagar på dig att komma tillbaka fullt ut innan Måndagen.
Citera
2017-05-12, 16:45
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropandra
Vad tycker ni om mikropopcorn som oregelbunden frosserimat?

Väldigt dåligt. Varför inte äta nötmix eller egenpoppade popcorn utan tillsatt fett? Eller varför inte göra en grönsaksskål med skivor av gurka, morötter etc och doppa i tzatziki?
Citera
2017-05-13, 20:02
  #10
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Väldigt dåligt. Varför inte äta nötmix eller egenpoppade popcorn utan tillsatt fett? Eller varför inte göra en grönsaksskål med skivor av gurka, morötter etc och doppa i tzatziki?

Bra tips! Jag lyckas dock alltid bränna popcornen jag poppar själv i kastrullen. Hur gör du?
Citera
2017-05-16, 04:35
  #11
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
En bra frukost är nog mera värd än en bra lunch. oftast ligger ju lite tyngre ämnen på morgnarna.

Bra frukost med en vettig mängd av både snabba och långsamma kolhydrater mixat med ett bra vitaminintag. Ex är leverpastej och juice en bra combo då juicen förbättrar upptaget av järn.
Gröt är bra i dom flesta former gärna grova havregryn. Men även risgryn eller kornmjölsgröt är bra och gott. _(Köp inte färdig risgrynsgröt den är för söt)

Ägg, tonfisk, makrill är bra och nyttiga produkter även sardiner, gott på mackan.

Promenader är toppen gärna före ett studiepass då det sätter fart på synapserna i hjärnan.

Småsaker man kan göra är att inte ta den lata utvägen.. gå i trappor istället för hiss/rulltrappor.

Undvik stress och ev. gymnastik skador. Alkohol enbart på Fredagar så att du har 2 dagar på dig att komma tillbaka fullt ut innan Måndagen.

Brukar köra 120 dl havregrynsgröt, med några droppar mjölk i.
Vilket sorts bröd? Jag äter oftast inte bröd, om jag gör det blir det Leksands.
Känner att jos ofta är för sött. Är inte sockerhalten för hög?
Citera
2017-05-16, 04:43
  #12
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTyk
Letar du efter billigast möjliga så gjorde Anders och Måns ett inslag där de frågade en dietist hur man så billigt som möjligt kan få i sig all näring kroppen behöver https://www.youtube.com/watch?v=ezgUQ81oqmk
Inte så aptitligt dock...

Fisk och avokado är båda bra med mycket nyttiga fetter. Kapa inte ris pasta och potatis, speciellt med tanke på att du tränar också. Kolhydrater är kroppens bränsle för hjärnan och för intensiv träning. Så länge du kan andas med munnen stängd är kroppens huvudsakliga bränsle fett men så fort du blir andfådd gör musklerna över mot att i högre grad förbränna kolhydrater. Ät gärna frukt under dagen som ger kolhydrater till hjärnan och fiber till magen med vitaminer som extra bonus, mixa och ät olika frukter.
Fisk, avokado och nötter: nyttiga fetter
Frukt: bra mellanmål, fibrer, kolhydrater och vitaminer
Kött och fisk: protein, järn och andra mineraler. Blodpudding och andra blodrätter innehåller mycket järn, något som kan vara svårt att få i sig tillräckligt av och är nödvändigt för bildandet av röda blodkroppar som transporterar syre i kroppen.
Pasta, ris och potatis, grönsaker i allmänhet: kolhydrater, hjärnans mat. Energiupptaget från mat ökar när maten är tillagad.

Träning för att öka hjärnans prestanda är träning som höjer pulsen men inte så mycket att du blir trött. 20 minuter lätt jogging eller snabb promenad, gärna flera gånger om dagen jämnt utspritt, kortare är bättre än inget alls men längre är onödigt om det bara är för hjärnan du vill träna.

Dina kostvanor stämmer någorlunda med vad man säger i Kina är nyttigast, morgon ät bra, lunch ät mätt, kväll ät lite (det rimmar på Kinesiska: zaoshang chi hao, zhongwu chi bao, wanshang chi shao). Men dom säger å andra sidan också att man blir sjuk om man inte har på sig tofflor inomhus och att man får ont i magen av att dricka kallt vatten...

Vad säger du om att byta ut pasta, potatis och ris mot bönor och linser? Känns bättre med långsamma kolhydrater.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback