Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-09, 22:42
  #1
Medlem
Jag har försökt hitta och hoppas att någon av era duktiga personer här kan förklara:

1. Som jag har förstått så höll de och krigade på för fullt och helt plötsligt blev det fred? Jag har inte hittat något som gjorde att de satte sig ned och pratade. Om det var som så att tyskarna kapitulerade så har jag inte sett det och i så fall varför

2. Vad motiverade så stort krigsskadestånd som lades på tyskland och vad motiverade att de blev av med landområden? Att gränserna på den tiden var lite "flytande" då europa var under en slags ombildning från gamla till nya riken kan inte vara hela sanningen.

Det är "lätt " att hitta info om andra världskriget nuförtiden då det poppat upp många sajter där det visas dokument osv så att man kan bilda sig en uppfattning vad som VERKLIGEN hänt och inte bara det som har varit den officiella historien. Men detta har jag gått bet på.
Citera
2017-02-10, 00:07
  #2
Medlem
laxen69s avatar
Här kan du läsa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vapens...C3%A8gneskogen

Kortfattat: Tyskland fick slut på soldater och råvaror, intern upprorsstämning och massdeserteringar.
Citera
2017-02-10, 11:59
  #3
Medlem
Tack! nu fick jag en grund att stå på och kan söka vidare utifrån det.
Citera
2017-02-10, 13:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taalamon
Jag har försökt hitta och hoppas att någon av era duktiga personer här kan förklara:

1. Som jag har förstått så höll de och krigade på för fullt och helt plötsligt blev det fred? Jag har inte hittat något som gjorde att de satte sig ned och pratade. Om det var som så att tyskarna kapitulerade så har jag inte sett det och i så fall varför

2. Vad motiverade så stort krigsskadestånd som lades på tyskland och vad motiverade att de blev av med landområden? Att gränserna på den tiden var lite "flytande" då europa var under en slags ombildning från gamla till nya riken kan inte vara hela sanningen.

Det är "lätt " att hitta info om andra världskriget nuförtiden då det poppat upp många sajter där det visas dokument osv så att man kan bilda sig en uppfattning vad som VERKLIGEN hänt och inte bara det som har varit den officiella historien. Men detta har jag gått bet på.
USA med Wilson i spetsen menade att alla olika folk i Europa skulle få ett eget land. Därför fick polen områden av Tyskland och Österrike-Ungern splittrades i jag vet inte hur många delar. Observera att de tyska folken skulle hållas splittrade. Dels genom att Österrike förbjöds bli en del av Tyskland och Studettyskarna blev en del av Tjeckoslovakien.
Citera
2017-02-10, 14:12
  #5
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taalamon
Tack! nu fick jag en grund att stå på och kan söka vidare utifrån det.

Läs om Versaillefreden på wiki.

Det var en för sin tid inte särskilt konstig fred. Att den blev dålig beror på att den skapade utrymme för Hitler, och att den senare användes i politiska syften.

Här är en annan fred. Tyskland skall upphöra som nation. Alla med tyskt medborgarskap, eller österrikiskt skall sona för sina brott i giljotinen. De angränsande länderna skall kontrollera det geografiska området Tyskland, eller skapa nya stater som inte ger sitt stöd till något stortyskland.

Andra världskriget var högst säkerligen upphov till långt fler dödsoffer än vad den mest drakoniska fred hade kunnat åstadkomma.

Slutsatsen är därför att det inte var så mycket freden i sig som skapade den senare katastrofen, utan att Tyskland gavs möjligheten att kriga igen.

En snällare fred hade kanske kunnat stoppa Hitler, men var den möjlig? Polen ville ju gärna ha västpreussen, och frankrike Elsass-Lothringen. Jag använder det tyska namnet för att befolkningen sedan länge var tysktalande. Det var väl först på 1600-talet som Frankrike kom att styra där.

Men för att återgå till början. Det här var nationernas tidsålder, och det var inte en konstig eller hård fred som så. Jämför med den fred som kommunisterna kritade på med Tyskland. De förlorade över 50 miljoner invånare och merparten av jordbruk och gruvnäring.

Berättelsen om den hårda Versaillesfreden handlar därför inte om freden i sig, utan om hur freden användes i politik inför andra världskriget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback