Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-09, 21:33
  #1
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Hej,

jag tänkte kolla med er om någon här har kört på ''the famous nurburgring'' banan i tyskland?
Funderar på att åka ner dit i sommar

kollar just nu på lite klipp på youtube, och de verkar som att folk krashar överallt och att det inte finns några regler osv..

Hur är det egentligen att köra där?

kan även tillägga att jag aldrig kört på bana innan, men funderar på det.

mvh
Citera
2017-02-09, 22:30
  #2
Medlem
falskmustarens avatar
Finns en del att hitta om man googlar lite.

http://teknikensvarld.se/ultimata-gu...rgring-192284/
http://feber.se/bil/art/328175/fem_t..._ger_dig_ut_p/
Citera
2017-02-10, 10:40
  #3
Medlem
FarangDingDongs avatar
Jag har kört där men det är länge sedan nu. Med nytaget körkort i slutet av 70-talet begav jag mig dit för att rasta min redan då 21 år gamla MB.

Det var en dröm jag haft sedan långt innan lappen att få köra på den legendariska banan samt även att få sträcka ut på Autobahn under resan dit och hem.

Det var mycket välorganiserat och absolut inga olyckor eller tillbud trots att min och flera andra äldre bilar delade banan med betydligt snabbare och nyare bilar.

Som jag minns det var banavgiften ganska saftig men det var värt varenda D-mark! Det blev en oförglömlig bilupplevelse. Det var också härligt att sträcka ut i 120-130 timme efter timme på Autobahn. Men att maxa ut bilen vågade jag aldrig den gången.

Resan gick sedan vidare till alperna och slingriga bergspass. Rekommenderas det med!

Kort sagt, "Ringen" rekommenderas varmt!
Citera
2017-02-10, 19:18
  #4
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Jag har kört där men det är länge sedan nu. Med nytaget körkort i slutet av 70-talet begav jag mig dit för att rasta min redan då 21 år gamla MB.

Det var en dröm jag haft sedan långt innan lappen att få köra på den legendariska banan samt även att få sträcka ut på Autobahn under resan dit och hem.

Det var mycket välorganiserat och absolut inga olyckor eller tillbud trots att min och flera andra äldre bilar delade banan med betydligt snabbare och nyare bilar.

Som jag minns det var banavgiften ganska saftig men det var värt varenda D-mark! Det blev en oförglömlig bilupplevelse. Det var också härligt att sträcka ut i 120-130 timme efter timme på Autobahn. Men att maxa ut bilen vågade jag aldrig den gången.

Resan gick sedan vidare till alperna och slingriga bergspass. Rekommenderas det med!

Kort sagt, "Ringen" rekommenderas varmt!

jag antar 120/130 var snabbt på den tiden? mercedes är fina bilar

vill dit, men eftersom det var ett tag sedan du körde där, har nog folket på banan, samt bilarna blivit snabbare och kör som svin :/
Citera
2017-02-13, 14:57
  #5
Medlem
Det är inga problem att köra dit. Blir säkert fjärde året i tad i sommar för min del. Det finns regler, man får t ex bara köra om på vänster sidan som på vanliga vägar. Se upp för Brittiska reggade bilar och ta det försiktigt om du ska köra om motorcyklar. Håll koll på bakspeglen och kör på höger sidan hela tiden om du är nervös. Vänta några tio minuter efter öppning med att köra ut så alla galningar hinner ut.
Citera
2017-02-13, 15:12
  #6
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
jag antar 120/130 var snabbt på den tiden? mercedes är fina bilar

vill dit, men eftersom det var ett tag sedan du körde där, har nog folket på banan, samt bilarna blivit snabbare och kör som svin :/

Mja, det var inte särskilt snabbt ens då. Bilen som är av -58 års modell (jäpp har den kvar än idag) räknades redan då som historisk. Men allt är ju relativt, det KÄNNS jävligt snabbt i en sådan bil. Och i tävlan mot jämnåriga bilar ÄR den snabb

I övrigt ser jag av senaste inlägget att reglerna på ringen inte förändrats. Man håller bara åt sidan och låter de snabbare passera. Fan blir ju riktigt sugen på att göra det igen!
Citera
2017-02-13, 19:46
  #7
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Det är inga problem att köra dit. Blir säkert fjärde året i tad i sommar för min del. Det finns regler, man får t ex bara köra om på vänster sidan som på vanliga vägar. Se upp för Brittiska reggade bilar och ta det försiktigt om du ska köra om motorcyklar. Håll koll på bakspeglen och kör på höger sidan hela tiden om du är nervös. Vänta några tio minuter efter öppning med att köra ut så alla galningar hinner ut.

hålla koll på britt-reggade bilar? hahah e dom värst lr?
Citera
2017-02-13, 21:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
hålla koll på britt-reggade bilar? hahah e dom värst lr?

Oftast hehe. De kör ju på andra sidan av vägen så ibland glömmer de bort och kör om på höger sidan eller bara lägger sig på vänster sidan hela tiden.
Citera
2017-02-13, 21:45
  #9
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
hålla koll på britt-reggade bilar? hahah e dom värst lr?

Nä men de har ratten på fel sida så de har svårt att se dig varpå tillbud kan uppstå.

Ett "problem" redan på min tid. Jag kappade mest med hundkojor och Cortinor av naturliga skäl
Citera
2017-02-13, 22:39
  #10
Medlem
LasseFranGnestas avatar
hahaha juste, tänkte ej på de
Citera
2017-02-17, 12:04
  #11
Medlem
NorthSNKRs avatar
Öva helst att köra banan i något bilspel före, om du har möjlighet.
Finns många bra tutorials på youtube också.
Citera
2017-08-31, 16:30
  #12
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
För intresserade så finns det på detta eminenta forum en egen forumdel för just Nürburgring.
Var man bäst bor och när sevärda tävlingar går av stapeln.

http://www.rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=15
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback