Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-09, 20:55
  #1
Medlem
Hej

Råkade spilla dryck på tbordet på min bärbara dator. Stängde av direkt och försökte torka m.m men nu när man startar datorn så har skärmen(färgerna) fuckat upp sig.
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/th...buggen-892.jpg
Tog denna bilden(på skärmen) med mobilen och skickade över den till datorn men då ser det helt normalt ut men för er så borde ni se att något stämmer inte.

När jag tar printscreen och skickar över en bild tex till någon så ser det helt normalt ut hos dom.
Win 10

MVH
Citera
2017-02-09, 21:00
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Glapp någonstans mellan grafikkortet och skärmen.
Citera
2017-02-09, 21:54
  #3
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Glapp någonstans mellan grafikkortet och skärmen.
Ja.
Det är någon kanal/stift/kabel som saknas där.

Men, om man får se det positiva i det negativa negativ-bilden:
Det är ändå rätt spejsat att kolla på Charlie Chaplin på den datorn.
Citera
2017-02-09, 22:04
  #4
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underbartliv
Hej

Råkade spilla dryck på tbordet på min bärbara dator. Stängde av direkt och försökte torka m.m men nu när man startar datorn så har skärmen(färgerna) fuckat upp sig.
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/th...buggen-892.jpg
Tog denna bilden(på skärmen) med mobilen och skickade över den till datorn men då ser det helt normalt ut men för er så borde ni se att något stämmer inte.

När jag tar printscreen och skickar över en bild tex till någon så ser det helt normalt ut hos dom.
Win 10

MVH
Jo. Det såg tjusigt ut.

Ja, du får skruva sönder den där och spraya elkontaktspray på alla ytor och torka med trasan.
Låt de krypa in i kretsarna och kablarna en stund, först.

Ja. Det brukar lösa 90% av all slags el/elektronik krabbande sådan spray:
WD40 Kontaktspray, bra att ha
Citera
2017-02-09, 22:12
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underbartliv
Råkade spilla dryck på tbordet på min bärbara
Du får nog skruva isär datorn och försöka se vars det runnit ner, kanske fortfarande ligger pölar/droppar nånstans längre ner. Har du riktigt tur går det torka bort och gnida rent från rester mellan lödpunkterna.

Drycker innehåller oftast salter och mineraler som bidrar till överledning. även när det torkat. Det kan vara på ställen som är helt omöjliga att komma åt, t.ex under en kretsblaffa. Överledning/kortis kan också ha knäckt kretsar mm, så ganska ofta leder det till att datorn går på kassation.

Tillägg efter att ha sett posten ovan -- ALDRIG spreja nåt guck i datorn, d.v.s använd aldrig elektronikspray, kontaktspray, rostlösare osv. Kontaktspray har man t.ex i bilrelän, bilströmbrytare mm där det ofta byggs upp beläggningar/korrosion på kontaktytor mm. Inte i datorer.
__________________
Senast redigerad av x12 2017-02-09 kl. 22:16.
Citera
2017-02-09, 22:27
  #6
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Du får nog skruva isär datorn och försöka se vars det runnit ner, kanske fortfarande ligger pölar/droppar nånstans längre ner. Har du riktigt tur går det torka bort och gnida rent från rester mellan lödpunkterna.

Drycker innehåller oftast salter och mineraler som bidrar till överledning. även när det torkat. Det kan vara på ställen som är helt omöjliga att komma åt, t.ex under en kretsblaffa. Överledning/kortis kan också ha knäckt kretsar mm, så ganska ofta leder det till att datorn går på kassation.

Tillägg efter att ha sett posten ovan -- ALDRIG spreja nåt guck i datorn, d.v.s använd aldrig elektronikspray, kontaktspray, rostlösare osv. Kontaktspray har man t.ex i bilrelän, bilströmbrytare mm där det ofta byggs upp beläggningar/korrosion på kontaktytor mm. Inte i datorer.
Jo.
Elektronikspray går utmärkt i finare elektronik också.

Ex.vis CRC's Elektronikspray, som finns i varje bilmack.

Men nej, inte "guck"/rostlösare/oljeprodukter, nej... ingen sån spray
Citera
2017-02-10, 10:18
  #7
Medlem
Ta bort tangentbordet och kika under det om det ligger vätska där

Skruva isär datorn och ta ur moderkortet

Häll K-sprit i en sprayflaska och duscha rikligt på komponenterna,även tangentbord, lägg prylarna sedan upp och ner och låt torka.

K-sprit är mycket bra för detta ändamål samt att den dunstar ganska fort.

De kabelanslutningar som finns på moderkortet bör lossas, ta en extra titt på kablaget som går från skärmen ner till kontaktdonet på moderkortet

Sedan ang olika typer av Elektroniksprayer,,https://www.selga.se/sel/rootCategor...00ML/p/1693081

Förmodligen ingen bra ide alls
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-02-10 kl. 10:24.
Citera
2017-02-10, 12:36
  #8
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Jo.
Elektronikspray går utmärkt i finare elektronik också.

Ex.vis CRC's Elektronikspray, som finns i varje bilmack.

Men nej, inte "guck"/rostlösare/oljeprodukter, nej... ingen sån spray
Elektronikspray fungerar utmärkt, ja. Skulle inte tro att t.ex. teknik-"jättar" så som Linus Tech Tips och liknande skulle använda det annars. Har självt nyttjat det när jag rengjort flertalet datorer, helt utan konstigheter.
Citera
2017-02-13, 08:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Elektronikspray fungerar utmärkt, ja. Skulle inte tro att t.ex. teknik-"jättar" så som Linus Tech Tips och liknande skulle använda det annars. Har självt nyttjat det när jag rengjort flertalet datorer, helt utan konstigheter.

Jag menar att elektronikspray har "smörjande egenskaper", i form av vad månntro?,
hur som helst så antar jag att den typen av spray inte är helt ren utan lämnar någon form av
smörjande/skyddande hinna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback