Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 00:05
  #565
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Jag går bara på magkänslan och erfarenheten från tidigare val. Tror V kommer att bli rätt stort, men knappast C. MP låg på tvåsiffrigt i mååånga mätningar före valet 2014, tror de fick 13 procent i några enstaka mätningar om jag minns rätt. Men de slutade inte ens på 7 procent när folk faktiskt gick och röstade. Jag ser rätt stora likheter mellan C och MP, och när MP rasade i stöd så började "plötsligt" C att öka rätt mycket, vilket jag misstänker att en del av miljömupparna flydde till. Ni vet, de som prioriterar massinvandring före allt annat. Nej jag tror fortfarande på ett resultat mellan 6-8 procent (8 är dock tveksamt). Men visst, vi får se.

Tror dock att majoriteten av MPs väljare drog vidare till V, vilket förklarar deras uppgång i opinionen. Även Löfven har bidragit till detta. Kan se att V får tvåsiffrigt, på bekostnad av S och MP.

Skulle inte bli alls förvånad om V får mer än hälften mot sossarna.

T.ex. S 21 % och V 11 %?

Det enda Jonas behöver göra är att glömma sitt vurmande för minoriteter, som feminister, homofiler, blattar o.s.v., och endast snacka om "klasskamp", samt slå ner på "kapitalet"!
Citera
2018-08-19, 00:12
  #566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Skulle inte bli alls förvånad om V får mer än hälften mot sossarna.

T.ex. S 21 % och V 11 %?

Det enda Jonas behöver göra är att glömma sitt vurmande för minoriteter, som feminister, homofiler, blattar o.s.v., och endast snacka om "klasskamp", samt slå ner på "kapitalet"!

Som jag tidigare skrivit, jag föredrar helt klart ett stort V framför ett stort MP, och om S minskar i processen är jag ännu mer för det. Detta är även rätt naturligt då polariseringen ökar. SD kommer förmodligen att bli störst och jag tror AfS har goda chanser att ta sig ända vägen in (men ja, jag är partisk vilket jag kan erkänna)... då är det bara naturligt att det sker en reaktion åt andra hållet. V är även mer problematiska att samarbeta med, vilket gör hela saken bättre. S och MP må kunna hoppa i säng med borgare, men det är en annan historia med V, och borgarpartierna vill nog inte sitta i samma regering som den V sitter i (som till och med S undviker).

Men visst, vore en mardröm om V skulle få egen majoritet med MP och FI, men detta lär förhoppningsvis aldrig någonsin hända, så jag kan ta det lugnt.
Citera
2018-08-19, 00:15
  #567
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Jag går bara på magkänslan och erfarenheten från tidigare val. Tror V kommer att bli rätt stort, men knappast C. MP låg på tvåsiffrigt i mååånga mätningar före valet 2014, tror de fick 13 procent i några enstaka mätningar om jag minns rätt. Men de slutade inte ens på 7 procent när folk faktiskt gick och röstade. Jag ser rätt stora likheter mellan C och MP, och när MP rasade i stöd så började "plötsligt" C att öka rätt mycket, vilket jag misstänker att en del av miljömupparna flydde till. Ni vet, de som prioriterar massinvandring före allt annat. Nej jag tror fortfarande på ett resultat mellan 6-8 procent (8 är dock tveksamt). Men visst, vi får se.
Bara 0,7 % har gått från Mp till C.
Det mesta av C:s ökning kommer från de andra Allianspartierna, framförallt M.

Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Tror dock att majoriteten av MPs väljare drog vidare till V, vilket förklarar deras uppgång i opinionen. Även Löfven har bidragit till detta. Kan se att V får tvåsiffrigt, på bekostnad av S och MP.
Utflödet från Mp ser ut så här:
Mp->S 0,9 %
Mp->C 0,7 %
Mp->V 0,6 %
Mp->SD 0,2 %

Källa: SCB:s partisympatiundersökning.
Citera
2018-08-19, 00:21
  #568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Bara 0,7 % har gått från Mp till C.
Det mesta av C:s ökning kommer från de andra Allianspartierna, framförallt M.

Utflödet från Mp ser ut så här:
Mp->S 0,9 %
Mp->C 0,7 %
Mp->V 0,6 %
Mp->SD 0,2 %

Källa: SCB:s partisympatiundersökning.

Jag ger då inte mycket för den där undersökningen, då MP tappade betydligt mer än 2,4 procentenheter. Vi talar om ett parti som konstant låg nära tvåsiffrigt, för att sedan sjunka som en sten under riksdagsspärren. SCB har även tidigare visat hur urusla de är på att mäta verklig opinion.
Citera
2019-06-01, 16:46
  #569
Medlem
OliverCromwells avatar
Trots allt som skett så ligger nu Centern fortfarande stabilt över 10%.

De får 10,1% i senaste mätningen.

Tänk på att C har i praktiken bytt block samtidigt som de räddat flera S-ministrar.

Uppenbarligen finns det en tydlig efterfråga för mittenpartier som stänger ute SD och ser till att hjälpa Sossarna sitta kvar säkert.

Kan inte tolka detta på något annat sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback