Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 00:35
  #61
Medlem
Vonraks avatar
Nej, tack och lov så är vi förskonade från vildsvin i de delar av Sverige där jag bor. Men de sprider sig snabbt, så jag skulle inte bli förvånad om de hittar till mig inom några år...

Av ditt inlägg så verkar det som att du har respekt för vildsvinen - vilket är väldigt bra, för även om det inte hör till vanligheterna att de attackerar så kan det ju ske om de blir uppretade. E*pressen har en rätt bra intervju med en vildsvinsexpert, som pratar om det.
https://unvis.it/expressen.se/gt/sa-...dsvinsattacker

Men den främsta anledningen till varför jag inte vill ha vildsvin i närheten är markskadorna som de ofta orsakar, här är ett talande exempel. https://unvis.it/sverigesradio.se/si...rtikel=5973337
Citera
2017-03-06, 09:06
  #62
Medlem
wodelars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilksson92
Jag bor i ett område som heter balltorp i Mölndal som ligger precis vid kanten av gbg. Jag har sett 3-4 rottweiler stora vildsvin 50 meter utanför min dörr.
När jag var ute och jogga på natten sprang jag dessutom på 5-10 små vildsvin som var ungefär lika stora som en jack Russell.
Jag vet dessutom var jag alltid kan springa på vildsvin i skogen om jag vill. Man hör dom kommunicera med varandra när man kommer gående in i skogen.

Jag försökte ta bild på dom stora svinen jag såg precis utanför lägenheten, men min autofokus var så högljud att vildsvinet jag försökte ta bild på skrek åt mig och sedan sprang dom iväg..... Jag har bara sett vildsvin utanför skogen på natt tid.

Har ni vildsvin där ni bor?
ja vildsvinen trivs bra här i södra Sverige. De jagades hårt av våra förfäder så det fanns inte lika mycket av dem då. Brukar ofta se spår efter dem där de har bökat. Men än så länge har jag inte stött på någon.
Citera
2017-03-15, 12:30
  #63
Medlem
https://ibb.co/k2Hkiv

Viltkamera satt uppe över natten. Dom åt äpple/morot/jordgubbe.

Balltorp/mölndal.
__________________
Senast redigerad av Wilksson92 2017-03-15 kl. 12:32.
Citera
2017-03-15, 13:57
  #64
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wodelar
De jagades hårt av våra förfäder så det fanns inte lika mycket av dem då.

Ja, det var ingen överdrift. Vildsvinen utrotades kring ~2000 före kristus i Sverige. Det har i olika omgångar funnits vildsvin i jakthäng m.m, exempelvis den kungliga jaktparken på Öland på 1500 och 1600-talet och under några år frilevande vildsvin på Öland efter utplantering från jaktparken (dessa utrotades snart eftersom de förstörde så förbannat för bönderna.

Sen upptäckte man 100 frilevande djur som smitit från häng 1987 och därefter har stammen fullkomligt exploderat.
Citera
2018-02-13, 17:06
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wilksson92
Jag bor i ett område som heter balltorp i Mölndal som ligger precis vid kanten av gbg. Jag har sett 3-4 rottweiler stora vildsvin 50 meter utanför min dörr.
När jag var ute och jogga på natten sprang jag dessutom på 5-10 små vildsvin som var ungefär lika stora som en jack Russell.
Jag vet dessutom var jag alltid kan springa på vildsvin i skogen om jag vill. Man hör dom kommunicera med varandra när man kommer gående in i skogen.

Jag försökte ta bild på dom stora svinen jag såg precis utanför lägenheten, men min autofokus var så högljud att vildsvinet jag försökte ta bild på skrek åt mig och sedan sprang dom iväg..... Jag har bara sett vildsvin utanför skogen på natt tid.

Har ni vildsvin där ni bor?


Har en kompis som bor i Balltorp som alltid pratar om dessa vildsvin.
Finns de verkligen överallt i Balltorp som hon påstår eller mest i ytterkanten till de större skogsområdena i närheten?
Citera
2018-02-13, 17:13
  #66
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frieda
Har en kompis som bor i Balltorp som alltid pratar om dessa vildsvin.
Finns de verkligen överallt i Balltorp som hon påstår eller mest i ytterkanten till de större skogsområdena i närheten?

När jag var i dessa trakter senast såg man spår efter dem runt omkring såsom Blixås, Alvered, Kärra, Brännemaden m m .
Citera
2018-03-11, 20:00
  #67
Medlem
Någon som har koll på hur det ser ut på Hisingen?
Citera
2018-03-16, 12:23
  #68
Medlem
448s avatar
Var snäll mot grisarna - dom blir sura om man jagar dom.

https://www.liveleak.com/view?t=k85Ez_1521176826
Citera
2018-03-21, 01:52
  #69
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfGlory
Nej, jag har fortfarande inte hävdat att vargar inte äter vildsvin alls, bara hävdat att vildsvin inte är någon standard föda för vargar och att vargar helst inte jagar dom utan fokuserar på andra djur istället och sist men inte minst att de inte påverkar vildsvinsstammen just nu pga. förutsättningarna. Men vänd och vrid på saker hur du vill och hitta på din egna skit. Bättre att jag fokuserar på en sådan diskussion på en mer öppensinnad och någon som inte krönar sig till konung inom ett ämne som du inte har en aning om.
Verkar ha gått lite prestige i denna fråga.

Huruvida varg äter vildsvin eller inte verkar bero mest på deras lokala jaktkultur.
I Italien består en stor del av deras föda av just vildsvin trotts en stor tillgång av mer lättjagade byten. I Baltikum hävdas det på wiki att vid snörika vintrar utrotas vildsvin nästan helt från dessa områden med undantaget av fullvuxna djur som vargen undviker att attackera.

I Sverige har nog inte många revir någon större erfarenhet av att jaga vildsvin så det lär nog dröja ett tag tills de blir stapelföda för de vargar vi har här men tids nog börjar de jaga dem som i resten av världen, men fullvuxna djur lär gå säkra här som överallt annars.

Ahh, svarar på en 1 år gammal post ser jag nu...
__________________
Senast redigerad av MeanME 2018-03-21 kl. 01:54.
Citera
2018-03-21, 11:19
  #70
Medlem
448s avatar
Vargen finns inte i samma områden som gris här generellt.Varg tar gris men det är typ kultingar , vargar som är ensamma o tar stora grisar lär åka på stryk och dö så endast exemplar som hoppar den måltiden överlever genetiskt.
Citera
2018-03-22, 08:24
  #71
Medlem
Jag såg ett gäng vildsvin komma springande här i Höör för drygt ett månad sen! Blev Rädd !
Citera
2018-03-22, 16:34
  #72
Medlem
448s avatar
Dom brukar inte ge sig på folk om dom inte blir trängda , du måste jaga dom med hund elller tränga in den i ett hörn naken med en kniv i munnen.

Nästan alla angrepp är när dom är skadeskjutna av jägare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback