Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-09, 20:29
  #13
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
I januari det här året så mottog Meryl Streep ytterligare en Golden Globe Award, och under hennes tal som kan ses här så hävdar hon efter 2 minuter att MMA "is not the arts".

Detta uttalande blev uppmärksammat av MMA-fantaster i USA, vilka hävdade att hon var både det ena och det andra som inte förstod att MMA visst är konst, på den rena grunden av att det heter Mixed Martial Arts. Utgår då mest från uttalanden på facebook och relaterade youtubeklipp.
De som går in hårdare i debatten resonerar att MMA har sin grund kulturella uttryck, att det visar på kroppslig skicklighet, att det främjar psyket och liknande påståenden, och jag säger inte alls emot att just dessa aspekter är konstnärliga.

Däremot kan jag inte för mitt liv förstå varför det föreligger ett sådant tryck på att MMA i den form som den utövas inom tevesända tävlingar SKA kallas för konst. Jag kan helt enkelt inte se konstnärligheten i att vuxna människor slåss för adrenalinkickarna, berömmelsen, pengarna eller varför de nu annars gör det. Däremot kan det kallas många andra saker som fortfarande har positiv laddning för många, t.ex. maskulint eller karaktärsutvecklande.

Att kalla MMA för konst är dock att romantisera det på ett sätt som gör samhället mer dekadent.
Jag kan inte annat än dra paralleller till det här jävla fåneriet med "Liberal Arts", vilket i modern tid mest verkar syfta till att fostra protesterande gnällspikar, bögar och feminister.
De i sin tur, har vi ju erfarat, går vidare till att spruta mensblod över dukar, ställa regelrätta sopor i tidigare konsthallar, klä ut sig till fittor och allt däremellan, och sedan kalla det för konst.

Det är bara vidrigt och degenererat helt enkelt.
Det är inte fint, det är inte intressant, och det bidrar inte till en bättre värld på ett jävla sätt att kalla det för konst.

Jag har inget emot blodiga slagsmål i teve, även om jag tycker de hade kunnat släppa ännu mer på reglerna om det nu ändå ska vara så tufft (eller helt enkelt övergå i regelrätta gladiatorspel).
Men konst är det då fan inte, ty annars ska även krogslagsmål kallas konst.

Anser ni att våld är konst, och isåfall varför?
Konsten uppstår som sagt i betraktarens ögon, det är ju ett vedertaget begrepp.

Det finns ju sedan olika sätt att se på MMA. Vissa kollar på det för att de vill se blod, svett och tårar och allt vad det är, sedan finns det ju de som är insatta och förstår vad det handlar om som kan se att det faktiskt finns en hel del trix och stil på det som utövas i ringen, att ifrån ett underläge ta sig därifrån på ett skickligt och sinnrikt sätt är i mina ögon en konst, speciellt om det sitter någon på dig som definitivt inte tänker ge upp sitt temporära övertag.

Det är ju samma med egentligen vilken kampsport/konst som helst, personligen tycker jag inte BJJ är speciellt kul att kolla på, av den enkla anledningen att jag inte förstår det och därmed inte kan uppskatta de brottningstrix de ägnar sig åt. Sen finns de såklart andra ändan av skalan med, dvs de som är insatta i vad det handlar om och därmed uppskattar det.

Så är det ju med allting, det man inte förstår kan man ju heller inte se trixen och finesserna i och därmed kan det ju heller aldrig betraktas som konst i det avseendet.
Citera
2017-02-09, 21:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Konsten uppstår som sagt i betraktarens ögon, det är ju ett vedertaget begrepp.

Det finns ju sedan olika sätt att se på MMA. Vissa kollar på det för att de vill se blod, svett och tårar och allt vad det är, sedan finns det ju de som är insatta och förstår vad det handlar om som kan se att det faktiskt finns en hel del trix och stil på det som utövas i ringen, att ifrån ett underläge ta sig därifrån på ett skickligt och sinnrikt sätt är i mina ögon en konst, speciellt om det sitter någon på dig som definitivt inte tänker ge upp sitt temporära övertag.

Det är ju samma med egentligen vilken kampsport/konst som helst, personligen tycker jag inte BJJ är speciellt kul att kolla på, av den enkla anledningen att jag inte förstår det och därmed inte kan uppskatta de brottningstrix de ägnar sig åt. Sen finns de såklart andra ändan av skalan med, dvs de som är insatta i vad det handlar om och därmed uppskattar det.

Så är det ju med allting, det man inte förstår kan man ju heller inte se trixen och finesserna i och därmed kan det ju heller aldrig betraktas som konst i det avseendet.



Bara för att en person är outbildad eller dum, eller kanske bara inte uppskattar den typen av konst och inte ser det konstnärliga värdet i något betyder inte att det inte är konst.

Jag förstår din poäng men tycker inte den är hållbar. Kanske om någon kollar på en hög med bajs och tycker det är konst, något dom flesta i världen inte gör så visst. I sådana avseenden. Men två personer som kollar på en Van Gogh tavla?
__________________
Senast redigerad av sav 2017-02-09 kl. 21:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback