Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-09, 00:11
  #1
Medlem
Hej.
Jag har dömts för ofredande för ett år sedan och har en beviljad Esta. Då jag sökte för hela familjen. Jag trodde att ofredande räknas inte som allvarlig brott. Men när jag pratade med ambassaden sa de att jag måste söka B2 visum. Nu har jag varit på intervju och fått beviljad B2 visum med giltighet till 10 år. Vi reser hela familjen 2 vuxna och 2 barn till Puerto Rico med Ving resor och allt är förbetalt. Så min fråga är. Hur stor risk är det att jag blir inte insläppt ändå trots min B2 visum? Som jag läst att även om man har visum det är de som sitter vid gränskontrollen bestämmer vem ska släppas in. Och att de kan även makulera visum om de anser för det. Det oroar mig. Hela familjen blir ju ledsna om vi blir inte insläppta, dessutom förlorar vi mycket pengar.
En annan fråga är: fyller man fortfarande in de gröna blankett på flygplan eller ej, är Esta det som ersätter?
Tack för hjälpen!
Citera
2017-02-09, 00:15
  #2
Medlem
Apones avatar
Gjorde exakt det du frågar efter nyss - åkte in i Usa med ett B2 visum och var liksom du orolig för vad som skulle hända. Inget hände, killen som kollade mitt pass tog mina fingeravtryck och en bild av mig och sen stämplade han passet och då vart det klart. Ingen garanti att det händer dig men för mig gick det enkelt.

Den andra frågan - du fyller bara i en tulldeklaration numera.
Citera
2017-02-10, 22:55
  #3
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitusis
En annan fråga är: fyller man fortfarande in de gröna blankett på flygplan eller ej, är Esta det som ersätter?
Tack för hjälpen!

Ja, ESTA ersatter I-94W (den grona blanketten).
Du fyller fortfarande i en tulldeklaration (en per familj). Fast pa allt fler flygplatser har de automater for immigration, du svarar pa tullfragorna dar i samband med att du lamnar fingeravtryck och blir fotograferad. Du far en slip som du visar for tulltjanstemannen senare.
Citera
2017-02-10, 23:27
  #4
Medlem
Har de fråga i tulldeklaration om man är dömd? Eller vet någon hur lider fråga? Jag hade svårt att svara "ja" på fråga i Esta då de ställer fråga typ om man är dömd för moral turpitude crime dvs för allvarlig brott. Jag anser inte att ofredande är allvarligt brott och min advokat från New York har bekräftat i brev att ofredande är inte moral turpitude crime. Så tulltjänsteman troligen vet redan att jag är dömd då jag har skaffat B2 visum. Så hur ska jag svara på frågan i tulldeklaration, med ja eller nej?
Citera
2017-02-10, 23:31
  #5
Medlem
Sedan jag har redan lämnat fingeravtryck på USA ambassaden när jag skaffade B2 visum. Måste jag lämna igen?
Citera
2017-02-11, 09:29
  #6
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitusis
Har de fråga i tulldeklaration om man är dömd? Eller vet någon hur lider fråga? Jag hade svårt att svara "ja" på fråga i Esta då de ställer fråga typ om man är dömd för moral turpitude crime dvs för allvarlig brott. Jag anser inte att ofredande är allvarligt brott och min advokat från New York har bekräftat i brev att ofredande är inte moral turpitude crime. Så tulltjänsteman troligen vet redan att jag är dömd då jag har skaffat B2 visum. Så hur ska jag svara på frågan i tulldeklaration, med ja eller nej?

Nej, du kan se tulldeklarationen här. https://www.cbp.gov/sites/default/fi...termark%29.pdf

Om brottet kanske du kan läsa här, beror nog på typen av ofredande, sexuellt ofredande är t.ex. ett moraliskt skändligt brott om jag fatat rätt..... https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude
Citera
2017-02-11, 09:30
  #7
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitusis
Sedan jag har redan lämnat fingeravtryck på USA ambassaden när jag skaffade B2 visum. Måste jag lämna igen?

Det tror jag säkert, men har inte rest på visum själv.
Citera
2017-02-11, 19:30
  #8
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitusis
Sedan jag har redan lämnat fingeravtryck på USA ambassaden när jag skaffade B2 visum. Måste jag lämna igen?
Ja det måste du, de kollar dina fingeravtryck mot visumet. Jag har Green Card och mina fingeravtryck kollas också varje gång jag reser in i USA.
Citera
2017-02-11, 21:58
  #9
Medlem
Tack Floridasidan för länken till deklarationen. Verkar att tulldeklaration ställer inte alls fråga om brott. Och jag har varit i ambassaden och fått redan beviljad B2 visum för 10 år och redan där de har bedömt mitt brott. Ofredande dom med böter för bråk med en okänslig mobbare på gatan. Dessutom jag anlitade en migrations advokat i USA dom bedömde och skrev ett brev att mitt brott är inte brott av moral turpitude. Han vet väl USA lagar. Så jag håller tummarna och hoppas att den som sitter i gränskontrollen är förstående. Vi reser på torsdag, jag kan återkomma hur det gick.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2810303

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback