Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-08, 23:58
  #1
Medlem
Ovcharkas avatar
Vad är nutidens stora nyheter och forskarrön gällande dinosaurier,? Och vad är morgondagens?

Tänk på hur dinosaurier framställdes på 20-talet.
Citera
2017-02-09, 00:20
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Ända jag kan komma på... på 20 talet fanns det ingen med fjädrar... idag tror dom ju en hel del av dem hade fjädrar (EXAKT varför minns jag inte dock)...
Det kan ju inte enbart bero på archeopteryx antar jag...

"Färger" har väl också ändrats lite sedan 20 talet... återigen... exakt varför vet jag inte... dvs vad dom hittat som fått dem att ändra uppfattning om olika dinosars färg...
Citera
2017-02-10, 10:05
  #3
Medlem
Ovcharkas avatar
Förr trodde vi att de var korkade jätteödlor som gick på två ben med svansen släpandes i marken. Alla åt de kött och var vildsinta monster.

Idag vet vi mer om hur de såg ut, rörde sig, socialt beteende (Eller miljö) samt dess omgivning, fauna etc.

Fjädrarna är nog den största av de moderna upptäckterna. De (Vissa) hade fjädrar. I vilken grad, vad syftet var, varför det var gynnsamt att ha fjädrar (Påfågel, antagligen) och hur det senare kom sig att denna snygga utstyrsel lämpade sig för flyg, det vet jag inte.
Citera
2017-02-10, 11:37
  #4
Medlem
På 20-talet trodde man att dinosaurier var växelvarma.
Citera
2017-04-24, 07:49
  #5
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man har ju hittat spår av pigment, fjädrar och gjort vissa upptäckter som kan tyda på ett socialt beteende.

Min gissning är att många dinosaurier var väldigt lika dagens fåglar i form av gälla färger och praktfulla fjäderdräkter. Sociala flockdjur. Ett evigt kacklande, visslande och sjungande.
Citera
2017-04-25, 19:24
  #6
Medlem
Man har också reviderat antslet arter till betydandr färre pga mistag av klacificering av ungdjur. och som påtalats att dels man reviderat många arters speciella utseenden från olika sorters skydd och försvar(horn och plåtar, tjocka skallar som de kan stångas med och så vidare) till att vara parningssignaler.
Citera
2017-04-25, 19:48
  #7
Medlem
duros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man har ju hittat spår av pigment, fjädrar och gjort vissa upptäckter som kan tyda på ett socialt beteende.

Min gissning är att många dinosaurier var väldigt lika dagens fåglar i form av gälla färger och praktfulla fjäderdräkter. Sociala flockdjur. Ett evigt kacklande, visslande och sjungande.

Jag tvivlar på att många var färggranna. Färger som gör att man smälter in i omgivningen är oftast en bra idé om man inte är luftburen.
Citera
2017-04-28, 14:33
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duro
Jag tvivlar på att många var färggranna. Färger som gör att man smälter in i omgivningen är oftast en bra idé om man inte är luftburen.

Forskarna tvivlar inte lika mycket. De bryr sig inte om dina hemsnickrade teorier.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dinosaur_coloration
Citera
2017-05-15, 08:30
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
The 30 seconds that sentenced dinosaurs to their doom: New BBC documentary reveals the moment an asteroid NINE-MILES long hit the earth and wiped out an entire species

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-SURVIVED.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback