Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Han lyfter fram tanken att individen är suverän och har ett inneboende värde som någonting som inte bör reduceras till enbart en förnuftig idé, att detta sätt att bemöta och att tänka om varandra måste gå djupare än så för att kunna upprätthållas. Den idéen går tillbaka till Mesopotamien i nedskriven form, kanske längre än så i muntliga traditioner, men s.a.s. demokratiserades till att gälla alla människor, inte enbart regenter, faraoner och kejsare, i den judisk-kristna religionen. Frångår vi det djupare substratet för denna princip så menar Peterson att vi hamnar i samma position som Raskolnikov i Dostojevskijs Brott och straff.
Ja jag vet inte riktigt vad jag ska säga om alla inlägg från dig och andra i tråden ännu. Men jag kan berätta om mitt tänkande (i någon mån).
Jag har varit en ateist sen kanske fyraårs åldern ungefär. Det var aldrig en viktig sak för mig under uppväxten men någonstans .. några år före elfte september, slutet av nittiotalet .. observerade jag amerikansk politik med intresse och läste bland många andra Dawkins och Russell med ointresserat inkännande.
Sen efter millennieskiftet dök alla dessa "nya" ateister upp, mest personifierade av just Dawkins, Harris, Hitchens & Dennett. Dawkins var/är mekanikern och sa/säger trivialt sanna saker, Harris är fortfarande för mig den mest ointressanta av dem (kanske jag ändrar mig) medan Hitchens var oratorn med en oemotståndlig verbal förmåga. Dennett är dock den av de fyra som var lite mer nyfiken och han skrev boken
Breaking the Spell som jag äger i en första utgåva (och första tryckningen dessutom, ja jag är en boksamlare också och sådant är viktigt för oss
ISBN: 0-670-03472-X)
Hitchens bästa bidrag till debatten är följande utmaning:
Citat:
Name one moral action performed by a believer that could not have been done by a nonbeliever
Det är Hitchens i summa. Och han har rätt.
Daniel C. Dennett, den evolutions filosof han är, säger dock att det kanske finns värde i att vara religiös som ett livsmaxim. Läs hans bok, den är mycket intressant.
Cue Jordan Peterson:
Första gången jag blev medveten om honom var ungefärligen hans påståenden om yttrandefrihet och individens okränkbarhet och hans uttalat religiösa hållning. Då blev jag intresserad. Mitt intresse i honom är helt och hållet centrerat kring hans ide att "rätt" religion (stort påstående) leder till det som är gott.
Han verkar förespråka generella maximer som rättfärdigas genom observation av vad som är framgångsrikt (darwinism). Måttstocken är de västerländska demokratiska samhällena. Kanske tom att det genetiska materialet i vissa befolkningsgrupper förändrats i någon mån av exponeringen för vissa former av religion. Det finns antydningar att genetisk anpassning som går |kultur --> gener| händer förvånansvärt kvickt. Se Ashkenazi judar exempelvis.
Ett farligt område som han verkar vilja desarmera genom att prata om "dominans hierarkier" som utvecklat i minst 300 miljoner år.
Han pratar ofta om Jung (jag vet inte ett smack om honom) och de stora litterära giganterna och har skrivit en tegelsten som heter Maps of Meaning .. satan i gatan .. ska jag vara tvungen att läsa den .. jag känner ingen lust alls för det men kanske jag måste.
Men det jag har -- som en smak på tungan -- är ett mycket originellt sätt att ge sig i kast med den ateistiska världsåskådningen. Och inget han säger får mig att tro att han egentligen är religiös förutom i Daniel Dennetts formulering:
Belief in Belief.
Han är en extraordinärt originell tänkare med en verbal förmåga som är enastående (kanske 4 sigma över normalen). Men om han har rätt .. ja du .. låt oss fundera på saken.
[edit]: Det är förvånande att ingen synat JP om frågan om
Belif in Belif in God ännu. Det är märkligt .. vågar ingen ta upp den stafettpinnen?