Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-10, 03:19
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
I Sverige har vi yttrandefrihet.

Nej, det har vi faktiskt inte i Sverige sedan många år tillbaka.

PK-dårarna styr vad som får sägas och vad som inte får sägas. Vad som inte får sägas utökas hela tiden, alltså rör vi oss mot att bli en totalitär stat likt Ryssland.

Deras åsikter kommer till slut att vara dom enda åsikterna som tolereras av dom så kallade "toleranta" i progressiva vänstern eller så får du bo på Gulag.
Citera
2017-04-10, 03:35
  #38
Medlem
Skattebrotts avatar
Politisk yttrandefrihet är en av fundamenten i den västerländska civilisationen. Ett annat är att staten inte ska utse en åsikt, en sexualitet eller en religion till mer "rätt" än andra utan att alla individer själva ska ha rätt att fatta beslut i dessa frågor. Dagens värdegrundspolitik och förföljelse av oliktänkare är därmed en direkt krigsförklaring mot allt det som västerlandet står för.

Definitionen på politisk yttrandefrihet måste väl vara när man kan säga precis vad man vill utan att utsättas för brottspåföljd eller annan negativ särbehandling, förutsatt att det man gjort endast är ett yttrande och inte utgör ett brott (såsom spridande av något man lovat hålla hemligt eller annat avtalsbrott, intrång i upphovsrätt eller olaga hot).

Politisk yttrandefrihet är alltid total. Det går inte att säga att det finns yttrandefrihet bara för att det finns vissa misshagliga saker man får säga ibland. Det är bara om man ALLTID får säga vad man vill (enligt ovan) som politisk yttrandefrihet kan sägas finnas.

Är man däremot på besök hos någon kan man inte förvänta sig att man ska ha total privat yttrandefrihet där, ej heller att man ska ha rätt att marschera i SS-uniform eller i Pride-utstyrsel på exempelvis Disneyland. Den som äger marken/rummet bestämmer vilka trevnadsregler som ska gälla just där. Visst är det trevligt om det är högt i tak, men man bör inte tvinga människor eller företag att acceptera vadsomhelst i deras hem eller deras lokaler, man måste ju respektera även deras rättigheter.
Citera
2017-04-12, 13:52
  #39
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
TS vill du öka yttrandefriheten genom att lägga in en lag om tvångsacceptans? Du kan ju börja med att städa upp dem i #jagärhär tråden då dem vägrar acceptera att ingå i politiska diskussioner med dem som röstar på andra partier än det partiet som jag tänker på att du menar i ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av sockerknarkare
Nej, det har vi faktiskt inte i Sverige sedan många år tillbaka.

PK-dårarna styr vad som får sägas och vad som inte får sägas. Vad som inte får sägas utökas hela tiden, alltså rör vi oss mot att bli en totalitär stat likt Ryssland.

Deras åsikter kommer till slut att vara dom enda åsikterna som tolereras av dom så kallade "toleranta" i progressiva vänstern eller så får du bo på Gulag.
Kom med exempel gärna då jag är nyfiken på vad pk-dårarna förbjuder dig att säga. I andra länder fängslas journalister och politiker medan här har vi inte varit i närheten utav det.
__________________
Senast redigerad av har-du-ens-betyg 2017-04-12 kl. 13:54.
Citera
2017-04-13, 22:18
  #40
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Menar du Jimmys gossar som öppnar truten och talar frispråkig.
Sen blir dom uteslutna ur partiet?

Är de de enda offentliga personerna du kan komma på?
Citera
2017-04-13, 22:41
  #41
Medlem
Longfingrets avatar
Vi får säga vad vi vill utan att åtalas för det,, sedan att man bannas portas mm på diverse forum för att man har en annan åsikt än normalt är väl en annan sak kanske
Men det har gått bananas tyvärr på sociala medier, säger man nått som inte sätt i det fack som sociala gruppen satt så är man borta, många vill leva i den rosa bubbla tydligen!
Citera
2017-04-16, 06:22
  #42
Medlem
Ni som tror att vi inte har yttrandefrihet i Sverige har ju inte fattat vad det innebär. Det betyder inte att du har rätt att uttrycka dina åsikter vart du vill, när du vill. Det betyder heller inte att folk inte får kritisera dina åsikter.

Så länge du håller dig inom lagens ramar så får du uttrycka dina åsikter hur mycket du vill, men inte garanterat på någon annans plattformar, utan att bli kritiserad för det.
Citera
2017-04-17, 13:45
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Om man tycker rätt, annars blir man tystad av åsiktskorridorens väktare #jagärhär

Dom använder exakt samma yttrandefrihet som du gör, kan inte du övertyga dom om att de har fel så är det klart och tydligt fel på dina argument, inte dem.

Yttrandefrihet går åt båda hållen och inte bara ett, om du tror det så har du problem med demokrati överhuvudtaget.

I en stat med yttrandefrihet så får man finna sig i att bli ifrågasatt och det är det som är riktig yttrandefrihet, alla får uttala sig, men det är inte lag på att en viss sorts åsikter ska gälla.
Citera
2017-04-17, 14:04
  #44
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson.
Hej allihopa!

För ett tag sedan så stötte jag på en sida vid namn http://yttrandefrihetsrorelsen.se/
Till en början så kändes det svårt att ta till sig budskapet då jag inte alls trodde på att vi har en yttrandefrihet som begränsas hela tiden, men sedan började jag studera olika mediekanaler och kom fram till min stora bestörtning att så är faktiskt fallet.

I Sverige idag har det nämligen blivit tabu att prata om vissa saker och ännu mer tabu att ha vissa åsikter. Jag ska ta upp några få exempel, vi har idag ett parti i Sverige som smutskastas inte för vad dom gör utan för vad dom påstås ska göra, vad dom påstås göra och för att det finns människor som dömts för olika småskaliga brott som sympatiserar med partiet. Det finns riksdagspolitiker som vägrar att ens diskutera med andra politiker ifrån just det partiet och i vissa fall till och med vägrar att skaka hand med en representant. Hur kan vi påstå att yttrandefriheten inte är hotad om vi har högt uppsatta politiker som skiter fullständigt i vad en del utav folket vill, en del utav folket vill uppenbarligen det just detta parti står. DETTA HAR INTE MED YTTRANDEFRIHET ATT GÖRA.Det hade varit enkelt att diskutera om man nu tog en diskussion men när det finns riksdagspolitiker som inte ens har kompetensen att ta till diskussion utan försöker kväsa det fria ordet ja då har dom hamnat fel, antagligen på grund utav den utbreda svågerpolitiken som råder i Sverige.

Vi har dessutom en massmedia som vinklar och många gånger hellre sprider kändisskvaller än att undersöka och skriva relevanta nyheter. I min mening så ska den etablerade median användas för att granska makten inte agera som propagandaapparat för det högsta styrande skiktet. Media hänger ofta ut oskyldiga människor när de sympatiserar med vissa åsikter innan de ens gjort klart för sig huruvida människan är skäligen misstänkt eller inte. Samma media pixlar och mörkar när det handlar om andra människor vars ut-hängande inte skulle gynna det styrande skiktet.DETTA HAR INGTE MED YTTRANDEFRIHET ATT GÖRA

Nu får ni inte tro att jag ställer mig för eller mot något politiskt parti, nej jag ställer mig emot de individer som kränker yttrandefriheten och sådana finns i alla de åtta riksdagspartierna som har sitt säte i Rosenbad. Jag kräver inte att alla människor ska hålla med om något speciellt partis politik för det vore omöjligt då vi alla har våran egen syn på hur ett samhälle ska se ut. Däremot kräver jag yttrandefrihet. Vi ska kunna diskutera om våra meningsskiljaktigheter för att komma fram till den bästa lösningen. I en demokrati så är yttrandefrihet essentiell och vi ser nu att den är hotad från flera håll. Yttrandefriheten skall vara total och finnas där att nyttjas utav samtliga utav våra medborgare inte bara för ett fåtal utvalda som det är idag, för då är det inte någon yttrandefrihet alls.

Tack för att jag fick dela med mig av mina tankar! Var snäll och håll god ton vid diskussion, det är så svårt att ta någon seriöst annars.
Som sagt har ditt inlägg inte så mycket med yttrandefrihet att göra. I inget av det du beskriver är någon belagd med inskränkning av sin yttrandefrihet. Däremot vill inte vissa partier ta i SD med tång, men det är en annan story. Även väljer media att ta fram de scoop de vill, men det hindrar inte din yttrandefrihet.
Citera
2017-04-17, 14:09
  #45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EkoMargit
Ni som tror att vi inte har yttrandefrihet i Sverige har ju inte fattat vad det innebär. Det betyder inte att du har rätt att uttrycka dina åsikter vart du vill, när du vill. Det betyder heller inte att folk inte får kritisera dina åsikter.

Så länge du håller dig inom lagens ramar så får du uttrycka dina åsikter hur mycket du vill, men inte garanterat på någon annans plattformar, utan att bli kritiserad för det.
I USA får man uttrycka sina åsikter vart man vill, när man vill. Det är nog det enda landet med riktig yttrandefrihet.
Citera
2017-04-17, 21:00
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
I USA får man uttrycka sina åsikter vart man vill, när man vill. Det är nog det enda landet med riktig yttrandefrihet.

Citera
2017-04-17, 21:13
  #47
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
I USA får man uttrycka sina åsikter vart man vill, när man vill. Det är nog det enda landet med riktig yttrandefrihet.

Första författningstillägget behandlar religionsfrihet (förbjuder kongressen att etablera en viss religion framför en annan genom lag och skyddar rätten att fritt utöva religion), yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet och petitionsfrihet (rätten att påtala missförhållanden och föreslå lagändringar för kongressen utan risk för repressalier).

... Ser du ironin?
Citera
2017-04-22, 21:03
  #48
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkoMargit
Ni som tror att vi inte har yttrandefrihet i Sverige har ju inte fattat vad det innebär. Det betyder inte att du har rätt att uttrycka dina åsikter vart du vill, när du vill. Det betyder heller inte att folk inte får kritisera dina åsikter.

Så länge du håller dig inom lagens ramar så får du uttrycka dina åsikter hur mycket du vill, men inte garanterat på någon annans plattformar, utan att bli kritiserad för det.

1. Du verkar ha gått på vänsterns myt om att yttrandefrihetsförespråkare är nazister som börjar klaga över yttrandefrihet så fort någon kritiserar deras åsikter. De som förespråkar yttrandefrihet välkomnar öppen dialog, inklusive kritik.

2. Jag tycker du överförenklar frågan rätt grovt. Om man får sparken från jobbet om man yppar sina politiska åsikter, har man då yttrandefrihet?

3. När du skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av EkoMargit
Det betyder inte att du har rätt att uttrycka dina åsikter vart du vill, när du vill.

Vari menar du att restriktionerna består? När får man inte uttrycka sina åsikter och vad innebär det att man inte får uttrycka sina åsikter?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback