Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-09, 21:12
  #13
Medlem
bjornebarns avatar
Inte för att vara elak, men om du förstår dig på universitetsfysik så bör du kunna lista ut hur en dusch eller en stekhäll kan tänkas fungera...

Du får nog specificera lite mer om du vill kunna få någon vettig hjälp.
Citera
2017-02-09, 21:34
  #14
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Jag tror vi går för fort fram.

Två uppgifter att förklara.

1. Hur fungerar ett avlopp.
2. Varifrån kommer ljuset från en ficklampa.

Sedan kan vi diskutera olika lösningar. Alla lösningar är förstås lika bra men kan ge olika effektiva avlopp och lampor.
Citera
2017-02-09, 21:56
  #15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Jag tror vi går för fort fram.

Två uppgifter att förklara.

1. Hur fungerar ett avlopp.
2. Varifrån kommer ljuset från en ficklampa.

Sedan kan vi diskutera olika lösningar. Alla lösningar är förstås lika bra men kan ge olika effektiva avlopp och lampor.

Har hört pop-fysikern Lawrence Krauss påstå att fotonerna från en lampa kommer från -- ingenting. Detta är alltså mannen som skrev "A universe from nothing".

Jo, jag vet iaf vad han borde mena med detta (själva fotonerna finns inte någonstans innan de skapas i lampan), men kan ändå inte helt skaka av mig misstanken att han har liknande problem som TS.

Herr Krauss, m fl: ljuset i en lampa kommer från från omvandlad elenergi. Detta är inte 'ingenting'.
Citera
2017-02-11, 21:27
  #16
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
syftet med din utbildning är inte att lära dig hur duschar och spisar fungerar. syftet är att förebereda dig för att väldigt lätt kunna lära dig hur duschar och spisar fungerar om du behöver kunna det.

Detta.
Citera
2017-02-13, 00:58
  #17
Medlem
Learys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rsllxd
Bästa tipset vore: när prylar går sönder hemma, plocka isär och kolla om du hittar felet, om inte, kolla på Youtube efter tips. Börja småmecka på lite allt möjligt så börjar du se ett samband mellan lugg och funktion!
Mvh mekaniker på allt människobyggt!

Det låter som en bra idé!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback