Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-07, 23:28
  #1
Medlem
Learys avatar
Jag har pluggat fysik och matematik i ett par år på universitetet och har inga problem att handskas med krökt rumtid och kvantfält. Däremot känner jag mig som en neandertalare när det kommer till hur teknik i vardagen fungerar. T.ex. kan jag inte förstå mig på hur en dusch fungerar, eller en bilväxel eller en spishäll (vanliga, inte induktion, de förstår jag(!)). Sådant som varenda tekniker verkar tycka är busenkelt.

Ni får gärna förklara hur dessa fungerar men vad jag är ute efter är snarare: finns det någon passande kurs eller hellre kurslitteratur för en som vill få sig ett hum om vardagsteknik och inte räds någon matte eller fysik, eller måste man läsa 300 Hp ingenjörsutbildning för att någorlunda förstå sig på prylarna omkring en?
Citera
2017-02-08, 00:06
  #2
Medlem
Bästa tipset vore: när prylar går sönder hemma, plocka isär och kolla om du hittar felet, om inte, kolla på Youtube efter tips. Börja småmecka på lite allt möjligt så börjar du se ett samband mellan lugg och funktion!
Mvh mekaniker på allt människobyggt!
Citera
2017-02-08, 00:26
  #3
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leary
Jag har pluggat fysik och matematik i ett par år på universitetet och har inga problem att handskas med krökt rumtid och kvantfält. Däremot känner jag mig som en neandertalare när det kommer till hur teknik i vardagen fungerar. T.ex. kan jag inte förstå mig på hur en dusch fungerar, eller en bilväxel eller en spishäll (vanliga, inte induktion, de förstår jag(!)). Sådant som varenda tekniker verkar tycka är busenkelt.

Ni får gärna förklara hur dessa fungerar men vad jag är ute efter är snarare: finns det någon passande kurs eller hellre kurslitteratur för en som vill få sig ett hum om vardagsteknik och inte räds någon matte eller fysik, eller måste man läsa 300 Hp ingenjörsutbildning för att någorlunda förstå sig på prylarna omkring en?

Kanske tvärtom är du som bör ta dig an vardagsnära problem med dina matematiska verktyg för t ex krökt rumtid?

Här är just ett sånt exempel med krökt rumtidsmatte för att få fram det bästa (snabbaste) sättet för att boarda ett plan:

http://www.nature.com/news/2005/0512...051205-11.html

(Notera länken till arXiv)
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2017-02-08 kl. 00:42.
Citera
2017-02-08, 00:31
  #4
Medlem
Opiumtal18s avatar
Pluggar själv civilingenjör, inr Kemi. Kan hur en del grejer funkar teoretiskt, t.ex. pumpar och kylskåp men inte i praktiskt. ,Måste säga att jag är lite besviken då jag knappt kan nåt praktiskt tillämpbart i vardagen. Var besviken på en elektrofysik-kurs som inte gick igenom hur ett proppskåp fungerar. Vad allmänheten förväntar en ingenjör gör jag nog många besvikna. Förr i tiden kunde de flesta ingenjörer mecka och fixa de flesta tekniska prylar.

Vet nån om det finns nån folkhögskolekurs som handlar om vardagsteknik, t.ex. proppskåp, värmepumpar och generatorer? Det finns/fanns en kurs i kemi för båtfolk (som t.ex. parlamentet trivialiserade )
Citera
2017-02-08, 09:39
  #5
Medlem
Pluggar liksom ovanstående till ingenjör men är inte särskilt haj på vardagsteknik jämfört med t.ex. vissa vänner som inte ens kan lösa en andragradsekvation. Jag brukar bara googla typ "How does [någonting] work" och läsa på lite grundläggande fakta om något fenomen eller någon pryl i vardagen lyckas fånga mitt intresse.
Citera
2017-02-08, 14:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vieta
Pluggar liksom ovanstående till ingenjör men är inte särskilt haj på vardagsteknik jämfört med t.ex. vissa vänner som inte ens kan lösa en andragradsekvation. Jag brukar bara googla typ "How does [någonting] work" och läsa på lite grundläggande fakta om något fenomen eller någon pryl i vardagen lyckas fånga mitt intresse.


Det är väl bara inse. Ingenjörer är personer som inte lär sig riktig matematik eller fysik men inte heller lär sig vad ingenjörsyrket egentligen är; nämligen att vara ingenjör.
Citera
2017-02-08, 16:11
  #7
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leary
Jag har pluggat fysik och matematik i ett par år på universitetet och har inga problem att handskas med krökt rumtid och kvantfält. Däremot känner jag mig som en neandertalare när det kommer till hur teknik i vardagen fungerar. T.ex. kan jag inte förstå mig på hur en dusch fungerar, eller en bilväxel eller en spishäll (vanliga, inte induktion, de förstår jag(!)). Sådant som varenda tekniker verkar tycka är busenkelt.

Ni får gärna förklara hur dessa fungerar men vad jag är ute efter är snarare: finns det någon passande kurs eller hellre kurslitteratur för en som vill få sig ett hum om vardagsteknik och inte räds någon matte eller fysik, eller måste man läsa 300 Hp ingenjörsutbildning för att någorlunda förstå sig på prylarna omkring en?

Du kör med kardborrband på skorna?
Citera
2017-02-08, 22:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är väl bara inse. Ingenjörer är personer som inte lär sig riktig matematik eller fysik men inte heller lär sig vad ingenjörsyrket egentligen är; nämligen att vara ingenjör.
Jag vet inte vad du menar "ingenjörsyrket" är eller vad du menar att en ingenjör ska vara men ja, kanske har du rätt även om det låter lite negativt.
Citera
2017-02-09, 00:59
  #9
Medlem
Vet inte vad kursen heter men det du ska lära dig kallas hårdvarudesign eller konstruktion. Lägg till lite materialkunskap så är det klart.

Är själv teknisk fysiker och självlärd konstruktör. Läser man teoretiska grejer blir man typiskt nån sorts algoritmnisse vilket jag också kan men man vill ju bygga nåt och det finns mer plats för kreativitet i konstruktion. Det är roligare att bygga motorn än att styra den. Men varför inte båda två? Det är inte alls svårt. Det är material som man formar och sen sätter ihop med andra delar.
Vilka material? Hur forma? Hur sätta ihop? Svara på frågorna så är du konstruktör. Allt runt omkring dig är konstruerat/designat.
Citera
2017-02-09, 09:05
  #10
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
Vet inte vad kursen heter men det du ska lära dig kallas hårdvarudesign eller konstruktion. Lägg till lite materialkunskap så är det klart.

Är själv teknisk fysiker och självlärd konstruktör. Läser man teoretiska grejer blir man typiskt nån sorts algoritmnisse vilket jag också kan men man vill ju bygga nåt och det finns mer plats för kreativitet i konstruktion. Det är roligare att bygga motorn än att styra den. Men varför inte båda två? Det är inte alls svårt. Det är material som man formar och sen sätter ihop med andra delar.
Vilka material? Hur forma? Hur sätta ihop? Svara på frågorna så är du konstruktör. Allt runt omkring dig är konstruerat/designat.


Hur fungerar en dusch?
Citera
2017-02-09, 13:17
  #11
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leary
Jag har pluggat fysik och matematik i ett par år på universitetet och har inga problem att handskas med krökt rumtid och kvantfält. Däremot känner jag mig som en neandertalare när det kommer till hur teknik i vardagen fungerar. T.ex. kan jag inte förstå mig på hur en dusch fungerar, eller en bilväxel eller en spishäll (vanliga, inte induktion, de förstår jag(!)). Sådant som varenda tekniker verkar tycka är busenkelt.

Ni får gärna förklara hur dessa fungerar men vad jag är ute efter är snarare: finns det någon passande kurs eller hellre kurslitteratur för en som vill få sig ett hum om vardagsteknik och inte räds någon matte eller fysik, eller måste man läsa 300 Hp ingenjörsutbildning för att någorlunda förstå sig på prylarna omkring en?
Om du tror vi bara ska dela med oss av vår dyrköpta kunskap som vi lärt oss i livets hårda skola så tror du fel

Om du tror du kan lära dig på en eftermiddag vad det tagit mig över 40 år att lära så tror du också fel.

Jag kan ge dig en vink om var du ska börja iaf. Köp Lego och när du sen bekantat dig med det så kan du fortsätta med "lådan" den lille kemisten och vidare den lille elektrikern. Sen är det hårdvara som gäller i form av Meccano och sen är det mer Lego.

Om du gått 9 år grundskola så kan du ta en fortsättningskurs, kallas gymnasium och där välja en praktisk utbildning tex elektriker eller fordonsmekaniker då har du grunderna till lite vardagsteknik och hur den funkar.

Men jag tror du behagar skämta aprilo med oss.
Citera
2017-02-09, 19:23
  #12
Medlem
miness avatar
syftet med din utbildning är inte att lära dig hur duschar och spisar fungerar. syftet är att förebereda dig för att väldigt lätt kunna lära dig hur duschar och spisar fungerar om du behöver kunna det. det enda sättet att lära sig hur vardagsteknik fungerar är genom mecka med det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback