Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 22:10
  #1
Medlem
Reggaemans avatar
Kan ju börja med att jag är total amatör när det kommer till lödning

Jag försöker att löda ihop rostfritt stål med koppar men får det fanimeg inte att funka... värmer upp kopparen och det rostfria stålet och drar sedan lödtråd längst skarven så att det smälter, men så fort jag har låtit det kallna så lossnar det bara direkt

Jag har smetat på ett lager lödpasta på båda metallbitarna (om jag har läst rätt så ska detta hjälpa att hålla det smälta tennet på plats) och håller båda bitarna på plats med skruvstäd

Vad gör jag för fel?
Citera
2017-02-07, 22:21
  #2
Medlem
Du måste använda silverlod för att löda rostritt i koppar
Citera
2017-02-07, 22:25
  #3
Medlem
Använd Meltolit Z isf. pastan, det är det enda jag har fått att funka vid mjuklödning på rostfritt.
edit: prova att inte ha med skruvstycket då det kan ta för mycket värme.
__________________
Senast redigerad av Anusbaer 2017-02-07 kl. 22:27.
Citera
2017-02-07, 23:39
  #4
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KkkkingenKing
Du måste använda silverlod för att löda rostritt i koppar

Skojar du...det kostar ju för fan 500 spänn för ett 5-pack

Så oavsett hur mycket lödtenn jag smetar på så kommer det inte att hålla ihop?
Citera
2017-02-07, 23:42
  #5
Medlem
Om det bara är någon enstaka lödning så blir nog billigare för dig att åka till en kylfirma och be dem löda åt dig än att köpa eget lod.
Citera
2017-02-08, 09:38
  #6
Medlem
Du ska använda silverlod - och flussmedel (600 grader) som är avsett för silverlod - värmekälla: minst Gasol. Vissa hobbylödare har med framgång använt gamla silverhaltiga enkronor som lod - testa. Alltså: klipp (plåtsax) smala remsor, runt-runt, av enkronan, räta ut till en stång och prova på rf/koppar. Lite beroende på hur stora bitarna är - gissar jag att man får lägga mest värme på rf-delen.

Tillägg: glöm aldrig att göra lödställena ordentligt rena - mekaniskt med smärgelduk eller stålull - detta även om de ser ut att vara tillräckligt rena.
__________________
Senast redigerad av HgF 2017-02-08 kl. 09:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback