Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 15:30
  #1
Avstängd
Någon som vet hur man skriver in detta tal i en miniräknare?

http://www.bilddump.se/bilder/201702...50.211.108.png

Försökt massa gånger blir alltid fel.
Citera
2017-02-07, 16:32
  #2
Medlem
nedboys avatar
Du skriver det som det står men kanske blir du tvungen att använda några fler parenteser? Annars så kan du räkna det i steg också. Rådet är att du läser på reglerna som gäller för hur prioriteringen görs för tal och hur du använder parenteser för att få en räknedosa att räkna som du vill.

Vad har du provat och vad fick du för svar?
Citera
2017-02-07, 21:17
  #3
Moderator
WirelessGkit2s avatar
.

Kemi och pyroteknik --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2017-02-07, 21:27
  #4
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Någon som vet hur man skriver in detta tal i en miniräknare?

http://www.bilddump.se/bilder/201702...50.211.108.png

Försökt massa gånger blir alltid fel.

Beror lite på vilken räknare du har. Vilken har du?
Citera
2017-02-07, 23:20
  #5
Medlem
Ett bra tips är att förenkla lite. Du kan direkt stryka alla 1,0 i nämnarna och alla 10^-2. Och sedan är det inte mycket kvar! Och subtraktionerna kan du göra i huvudet.
Jag fick det ganska enkelt, men man bör göra det i några steg. Tyvärr kan inte dagens elever räkna i huvudet och kontrollera rimligheten i beräkningarna.
Citera
2017-02-08, 12:34
  #6
Medlem
Tyvär kan jag inte skriva rakt bråkstreck här. Uttrycket a/(b*c) som med rakt bråkstreck skrivs utan parentes kan beräknas på två sätt. Antingen som det står, alltså använd parentes på dosan. Eller som (a/b) / c vilket kan beräknas direkt på dosan. Knappa in a/b , sedan = , och sen /c . Så gjorde jag. I detta fall är a = (7.2 - 4.6) så där måste du använda parenteser.
Blev du klokare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback