Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-07, 14:38
  #1
Medlem
Efter en hel dels letande, så verkar jag inte förstå. Vilka av de Allierade vann kriget? Ryssland? Usa?
Vilka hade mest påverkan på kriget?

Kanske är detta en dum fråga men jag är väldigt nyfiken. Givetvis så finns det inga vinnare i krig, men vilka "förlorade minst"?

Jag skulle säga Storbritannien och USA, då det känns att Ryssland bara kastade in män som fick kriga, att vinna ett krig genom att döda en så stor del av sin egen befolkning känns inte direkt så smart.

Men det är klart att Kriget troligen inte hade gått som det gick utan Ryssland, då var en mycket stor del av kriget.

Håller ni med mig? Vad tycker ni?
Citera
2017-02-07, 14:39
  #2
Medlem
arazals avatar
besök ett bibliotek och låna hem lite böcker
Citera
2017-02-07, 14:41
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Skulle säga att alla deltagare blev vinnare i det långa loppet för en ny världsordning kom till. Om den är bra i det långa loppet får framtiden utvisa.
Citera
2017-02-07, 14:46
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Hmm... USA och England... dom var ju vinnare helt klart...

Men varför inte Sovjet? dom förlorade en helvetes massa män (och en del kvinnor/barn) men Sovjet utökade ju sin maktsfär rätt enormt... Baltstaterna och diverse "östländer"...
Så dom kände nog att dom var på den vinnande sidan också...
Citera
2017-02-07, 14:51
  #5
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwer1337
Efter en hel dels letande, så verkar jag inte förstå. Vilka av de Allierade vann kriget? Ryssland? Usa?
Vilka hade mest påverkan på kriget?

Kanske är detta en dum fråga men jag är väldigt nyfiken. Givetvis så finns det inga vinnare i krig, men vilka "förlorade minst"?

Jag skulle säga Storbritannien och USA, då det känns att Ryssland bara kastade in män som fick kriga, att vinna ett krig genom att döda en så stor del av sin egen befolkning känns inte direkt så smart.

Men det är klart att Kriget troligen inte hade gått som det gick utan Ryssland, då var en mycket stor del av kriget.

Håller ni med mig? Vad tycker ni?


Beror på vilket mål du har satt upp.

Återställa gränserna!

Döda så många tyskar du kan!

Besegra tyskarna!

Tja listan kan göras lika lång som valfri person.

Så du behöver sätta dig in i vilket som var målet.

Det är inte alltid det målet som du först ser. Men för sovande människor finns inga genvägar. Du får upptäcka själv vilka mekanismerna är som startar krig och vilka mekanismer som underhåller konflikter.

När du upptäcker det så vet du också det många redan vet idag.
Citera
2017-02-07, 15:17
  #6
Medlem
Ingen av de västerländska länderna vann, titta på hur våra samhällen ser ut idag. Krigen har mer bakom sig den gamla idiotiska myten om att Adolf Hitler tyckte det var en bra idé att börja kriga.

"Nazityskland" var en motreaktion mot framtiden som de såg då, alltså hur det ser ut i Europa idag.
Tänker inte ens förklara mer för om någon är intresserad så behövs det inte från min sida.

"Vinnarna skriver historien"
__________________
Senast redigerad av retupmoC 2017-02-07 kl. 15:23.
Citera
2017-02-07, 15:18
  #7
Medlem
Tysklands bilindustri => Toppen
Englands bilindustri => Finns i princip ej
Citera
2017-02-07, 16:10
  #8
Medlem
Cerrus avatar
USA var de enda som vann
Citera
2017-02-07, 16:24
  #9
Medlem
Moramannens avatar
USA och Sovjet var de stora vinnarna, då de båda blev globala supermakter. För Storbritannien och Frankrike hade kriget kostat så mycket att deras världsimperium föll samman, trots att de besegrat Tyskland (vilket i sig är tveksamt i Frankrikes fall).
Citera
2017-02-07, 16:45
  #10
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Tysklands bilindustri => Toppen
Englands bilindustri => Finns i princip ej

Inte bara bilindustrin. Efter kriget inträffar "Det tyska undret". Från att vara utbombat, ödelagt och med en svältande befolkning 1945 är man (Västtyskland) bara 15 år senare världens kanske främsta industrination och bland den högsta levnadsstandarden i hela världen.

Storbritannien får betydligt svårare att häa sig från kriget. Varubrist och ransoneringar varar längre i Storbritannien än i Tyskland faktiskt. industrin återhämtar sig inte förrän under Thatchers tid faktiskt.

Tyskland förlorade kriget, men Västtyskland vann freden.
Citera
2017-02-07, 17:20
  #11
Medlem
BernardLoutres avatar
Mycket förenklat: Sovjet bidrog med mest kanonfoder och USA med mest pengar.
Citera
2017-02-07, 17:33
  #12
Medlem
Jermuks avatar
Inte fransmännen i alla fall. "De parfymerade erövrarna" som tyskarna kallade dem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback