Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 14:25
  #1
Medlem
Jag undrar om det finns några böcker som handlar om "kärlekshämnd"? Jag är främst intresserad av böcker där huvudpersonen kanske han dödar sin fru eller rival som varit otrogen eller hämnas på annat sätt.
Citera
2017-02-07, 15:54
  #2
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Jag undrar om det finns några böcker som handlar om "kärlekshämnd"? Jag är främst intresserad av böcker där huvudpersonen kanske han dödar sin fru eller rival som varit otrogen eller hämnas på annat sätt.

Ja, det där är ju ett klassiskt motiv, som finns i en uppsjö av litterära verk. Även den finare litteraturen innehåller häpnadsväckande (?) ofta ett kriminalfall av den typen, även om fokus mer sällan är på deckargåtan.

Man kan börja med att nämna Shakespeares Othello, Dostojevskijs Idioten och Dumas' Greven av Monte Cristo.

Man hittar vidare det som en mindre betydande del av handlingen i exempelvis sådant som Undsets Kristin Lavransdotter och Manns Doktor Faustus.

Vill man gå längre tillbaka till antiken och Bibeln finns ju också massor, som exempelvis historien om David, Betseba och Uria som hittas i Andra Samuelsboken. Även som roman av svenske Torgny Lindgren Batseba.
Citera
2017-02-07, 16:05
  #3
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Jag undrar om det finns några böcker som handlar om "kärlekshämnd"? Jag är främst intresserad av böcker där huvudpersonen kanske han dödar sin fru eller rival som varit otrogen eller hämnas på annat sätt.

Harlequin?
Citera
2017-02-07, 16:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det där är ju ett klassiskt motiv, som finns i en uppsjö av litterära verk. Även den finare litteraturen innehåller häpnadsväckande (?) ofta ett kriminalfall av den typen, även om fokus mer sällan är på deckargåtan.


Jo, men jag vill gärna att detta ska vara själva fokuset och att denna person är huvudpersonen. Vill gärna också att huvudkaraktären ska ses som den "onde" och moraliskt förkastade i boken utifrån sett, men att man får följa det och hur han resonerar sig till denna "onda handling" från "hans ögon". Kanske vore sanna historier bättre om det finns sånna, eller självbiografier av hustrumördare eller de som dödat sin rival?

Vet tex ett känt fall, vet inte om det var i sverige om en kille som slog ihjäl sin tjej och killen hon var med, med en hammare. Han skulle jag gärna se som huvudperson i en bok där man för följa hans psykiska spiral ner till dådet.
__________________
Senast redigerad av hejohoo 2017-02-07 kl. 16:13.
Citera
2017-02-07, 16:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Harlequin?

Heter en bok så? För när jag söker efter det så hittar jag bara ett förlag
Citera
2017-02-07, 16:53
  #6
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Heter en bok så? För när jag söker efter det så hittar jag bara ett förlag
Harlequinförlaget ger ut böcker om kärlek. Chic-lit. Kanske inte feel-bad grejer om kärlek & hämnd då, mer (nu gissar jag) feel good om hjärtinnerlig dam som tröttnar på sitt äktenskap och bryter upp, för att gå igenom en fas av dating resulterande i fortsatt ensamhet, följt av hur hon av en händelse hittar en svårflörtad gentleman som med tiden visar sig ha ett hjärta av guld. Bada-bing, bada-boom.

Lite OT nu men.
Citera
2017-02-07, 17:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Harlequinförlaget ger ut böcker om kärlek. Chic-lit. Kanske inte feel-bad grejer om kärlek & hämnd då, mer (nu gissar jag) feel good om hjärtinnerlig dam som tröttnar på sitt äktenskap och bryter upp, för att gå igenom en fas av dating resulterande i fortsatt ensamhet, följt av hur hon av en händelse hittar en svårflörtad gentleman som med tiden visar sig ha ett hjärta av guld. Bada-bing, bada-boom.

Lite OT nu men.

Ok, det låter ungefär som tvärtom från vad jag letar efter.
Citera
2017-02-07, 17:41
  #8
Medlem
etkanoukias avatar
Horn av Joe Hill kanske är något för dig.
Citera
2017-02-17, 14:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Horn av Joe Hill kanske är något för dig.

Lyssnade lite på Horns, men tyckte inte om den, kändes för mycket fiction. Vill ha något mer jordnära och realistiskt.
Citera
2017-04-24, 21:21
  #10
Medlem
Lena Andersson?
Citera
2017-04-24, 21:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Lena Andersson?

Tänkte precis på henne!!

Också Martina Haags "det är något som inte stämmer"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback