Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 13:01
  #1
Medlem
OldMKenseys avatar
Är helt novis så behöver råd.

Moderkort: asus m5a97 le r2.0

Existerande hårddisk: SSD 240GB

Behov av mer lagringsutrymme så vill komplettera med ny disk: 2-4 TB för lagring av filer (egenproducerade videos mm)

Budget: ca 1000-2000
Prioriterar kvalitet framför extra utrymme för pengarna.

1. Vad bör jag köpa?

2. Klarar jag att koppla in den? (Behövs tillbehör såsom kablar?)

3. Spec för moderkortet säger "interna anslutningar: SATA 6GB/s / 6st". Innebär detta att jag kan koppla in 6 separata diskar eller finns det andra begränsningar?
__________________
Senast redigerad av OldMKensey 2017-02-07 kl. 13:17.
Citera
2017-02-07, 15:34
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Är helt novis så behöver råd.

Moderkort: asus m5a97 le r2.0

Existerande hårddisk: SSD 240GB

Behov av mer lagringsutrymme så vill komplettera med ny disk: 2-4 TB för lagring av filer (egenproducerade videos mm)

Budget: ca 1000-2000
Prioriterar kvalitet framför extra utrymme för pengarna.

1. Vad bör jag köpa?

2. Klarar jag att koppla in den? (Behövs tillbehör såsom kablar?)

3. Spec för moderkortet säger "interna anslutningar: SATA 6GB/s / 6st". Innebär detta att jag kan koppla in 6 separata diskar eller finns det andra begränsningar?

1. Hmm... svårt (misstänker att du vill ha ett märke här?)... men saken är den att i princip alla märken har modeller som är dåliga... och bra... lite som bilar... vissa bilar av ett "bra" märke kan producera en sjukt dålig modell...

2. Kablar... troligen om du sparat alla kablar du fick med till ditt moderkort så kan du ha tur att hitta en SATA kabel (en "extra" iofs har du BD/DVD så har du redan troligen använt denna)... har du ingen så får du köpa en... strömkabeln skall sitta på din PSU (nätaggregat).

3. Japp du har möjlighet att koppla in 6 st på ditt moderkort... (men som sagt har du troligen använt en för BD/DVD'n och en till hårddisken så du har då 4 kvar...

Men generellt... Cache/buffert minne på hårddisken är bra... och generellt (inte alltid) är RPM på hårddisken mer=snabbare...

Sedan går dom ifrån fullständigt mekanisk, till hybrid (mekanisk/SSD) till SSD... och priset är efter det då dom oftast också går från snabb, till snabbare och snabbast...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback