Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-07, 01:05
  #1
Medlem
chimpsky666s avatar
John Brown, en människa av europeiskt ursprung som dedikerade sitt liv med våldet som verktyg till förstörelsen av slaveriet av afro-amerikaner.

Var hans användande av våld legitimt?

Den notoriska slakten vid pottawatomie och den strategiskt misslyckade räden på Harpers Ferry var hans mest uppmärksammade aktioner.

Jag tycker personligen han var en hederlig människa med gott hjärta då han såg slaveriet utifrån ett perspektiv delat av fåtal under hans samtid. Principerna han bekände sig till är mer i enlighet med Civil rights act stiftat 1965, hundra år före sin tid med andra ord. Detta förklarar hans fanatiska hat gentemot slaveriet som institution då han såg det som ett systematiskt övergrepp mot sina medmänniskor snarare än mot varelser sedda som undermåliga, detta var en väldigt extrem åsikt bland slaverimotståndare, de flesta av dessa anammade rasistiska åsikter trots deras motstånd mot slaveriet. Han betraktade de svarta som sanna jämlikar och därför var hans övertygelse om våldets nödvändighet i kampen mot slaveriet en naturlig slutledning från denna åskådning.

En människa att se upp till och vars exempel man rekommenderas att följa?

Eller en blodtörstig terrorist vars metoder var oetiska?
Citera
2019-10-08, 00:36
  #2
Medlem
bombaccis avatar
Vad tråkigt att den här tråden aldrig tog fart. Precis börjat lära mig lite om denna person i historien.

Var väldigt populär bland mörka amerikaner. Malcolm x tyckte t o m om han.

Fortfarande populär bland mörka och en del vita men inte lins uppskattad i södern.

Den här spännande biografin

https://youtu.be/nWS_Jrjh11s

Så tycker jag att man hör undertonerna hos historikerna om de gillar han eller inte. De mörka pratar om hans dygder/ heliga krig medan de vita talar om han som en galning.

Författaren Henry Thoreau skrev en vädjan för John Brown. Vore intressant att läsa den.
Citera
2019-10-08, 06:46
  #3
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vad tråkigt att den här tråden aldrig tog fart. Precis börjat lära mig lite om denna person i historien.
----
Författaren Henry Thoreau skrev en vädjan för John Brown. Vore intressant att läsa den.

A Plea For Captain John Brown by Henry David Thoreau; October 30, 1859
https://avalon.law.yale.edu/19th_cen...horeau_001.asp
__________________
Senast redigerad av Ördög 2019-10-08 kl. 06:52.
Citera
2019-10-08, 10:46
  #4
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vad tråkigt att den här tråden aldrig tog fart. Precis börjat lära mig lite om denna person i historien.

Var väldigt populär bland mörka amerikaner. Malcolm x tyckte t o m om han.

Fortfarande populär bland mörka och en del vita men inte lins uppskattad i södern.

Den här spännande biografin

https://youtu.be/nWS_Jrjh11s

Så tycker jag att man hör undertonerna hos historikerna om de gillar han eller inte. De mörka pratar om hans dygder/ heliga krig medan de vita talar om han som en galning.

Författaren Henry Thoreau skrev en vädjan för John Brown. Vore intressant att läsa den.

Lysander Spooner planerade en fritagning av honom, men den blev aldrig av.
Citera
2019-10-08, 10:56
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Landar väl som vanligt i att den enes frihetskämpe är den andres terrorist. Det är svårt att inte sympatisera med Browns syfte, men också noterbart att många av slaverimotståndarna hade apokalyptiska drag.

Rent praktiskt bidrog han till att utlösa inbördeskriget genom att spä på fantasin om ett massivt slavuppror. Alla slavsamhällen har varit fixerade vid det och sydstaterna (med nio miljoner vita och 3,5 miljoner slavar) var inget undantag. Apokalyps, igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback