Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-06, 23:16
  #1
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Jag har en Youtube kanal som drar in ungefär 19.000kr per år och har fått diverse förfrågningar om att sälja andelar av kanalen, precis som aktier.

Hur ska jag isåfall värdera mina "aktier"?
Tar jag årliga inkomsten som är just nu och dividerar den på 100 (Om jag väljer att dela upp kanalen i 100 andelar)

Och får då cirka 190 kr värde för varje andel?
Vad ska man sätta för pris på 100 andelar?
Citera
2017-02-06, 23:23
  #2
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Jag har en Youtube kanal som drar in ungefär 19.000kr per år och har fått diverse förfrågningar om att sälja andelar av kanalen, precis som aktier.

Hur ska jag isåfall värdera mina "aktier"?
Tar jag årliga inkomsten som är just nu och dividerar den på 100 (Om jag väljer att dela upp kanalen i 100 andelar)

Och får då cirka 190 kr värde för varje andel?
Vad ska man sätta för pris på 100 andelar?

Vad skulle du tjäna på det menar du? Det enda du gör är ju att "sälja" delar av din inkomst, som förhoppningsvis kommer att öka. När detta sker och någon sedan vill sälja sin aktie så kommer du ju förlora pengar?
Citera
2017-02-06, 23:31
  #3
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Vad skulle du tjäna på det menar du? Det enda du gör är ju att "sälja" delar av din inkomst, som förhoppningsvis kommer att öka. När detta sker och någon sedan vill sälja sin aktie så kommer du ju förlora pengar?
Jag har misstankar om att kanalen börjar gå sämre, och funderar på att sälja av while i can.
Citera
2017-02-07, 05:52
  #4
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Jag har misstankar om att kanalen börjar gå sämre, och funderar på att sälja av while i can.

jag tror inte att personen i fråga är villig att köpa hela din kanal. utan bara en del för att kunna tjäna pengar på ditt arbete.

Eller missförstår jag nu?

för utan dig är ju din kanal inte värd många kr. Eller har du en kanal som lägger upp klipp som har väldigt långa liv och där i princip vem som helst kan gå in å göra ett minst lika bra jobb som du gjort?
Citera
2017-02-07, 11:02
  #5
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Det hela låter intressant. Jag hade gärna köpt in mig i flera Youtube-kanaler också.

Frågan är ju hur det fungerar i praktiken, att köpa in sig alltså? Måste vara en rätt så komplicerad process.

Hög risk att bli scammad i slutändan vill jag spekulera i.
Citera
2017-02-07, 19:59
  #6
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Jag har misstankar om att kanalen börjar gå sämre, och funderar på att sälja av while i can.

Jaha, rätt smart plan. Men spelar det verkligen så stor roll vad du tar för "aktierna" om du ändå tänkte köra det den i botten?
Citera
2017-02-08, 04:17
  #7
Medlem
Du startar ett aktiebolag som driver kanalen och säljer aktier och har utdelning på dessa? De här meddelandena låter som en scam.
Citera
2017-03-05, 19:45
  #8
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Jaha, rätt smart plan. Men spelar det verkligen så stor roll vad du tar för "aktierna" om du ändå tänkte köra det den i botten?
Haha sant, det gör det givetvis inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback