Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-02-16, 15:35
  #61
Medlem
2 veckor, vem vet, det kan gå. Själv hade jag satsat på 40 dagar, där dosering hade varit mikroskopisk mängd var annan dag sista 10 dagarna.
Som sagt, du kommer fixa det här.
Ska bli spännade å höra hur historien fortsätter.
Citera
2017-03-07, 20:44
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldjaette
Kommer uppdatera med resultat. .
Hur går det?
Citera
2017-03-09, 17:49
  #63
Medlem
Jag trappar ner ett flerårigt benzobruk just nu.

CA 2 år med 30mg/dag, minst... Gick ner till 20mg i två veckor, sedan tre veckor senare 15mg.
Det kommer jag käka i 4 veckor och sedan gå ner till 10mg i ytterligare några veckor och sedan 5mg sista månaden.

Det är jobbigt nog och förstår inte varför folk trappar ur så fort, det är onödigt lidande. Jag har testat CT från 50mg/dag förr och klarat det men, inte värt det.
Citera
2017-04-14, 23:24
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldjaette
Hej

För att fatta mig kort.

Jag var med om mycket skit under lång tid och började såklart äta mer benz och dricka mer.

På 12 veckor har jag petat i mig totalt 95st 10mg stesolid, 60st 1mg xanor, 8mg subutex samt supit sporadiskt. Ungefär såhär har det sett ut (varierat lite mellan dag till dag men ungefär jämnt alla dagar i veckan):

V.1 - V.4: 45 st 10mg stesolid
V5. - V.8: 50st 1mg xanor +8mg sub under 7 dagar.
V9. - V12. 50st 10mg stesolid

Har som sagt supit en hel del med. Jag drack i princip hela V.12. Nu V.13 har jag ej tagit stesolid på 8 dygn och bara tagit xanor vid behov. Detta brukar bli 2mg xanor/dygn. Jag har ej druckit någon alkohol på 4 dygn.

Jag har hemsk AT nu. Stel i kroppen, ångest, svettningar, humörsvängningar, sömnproblem, muskelvärk, svårt att concentrwra mig mm.

Jag botar med Lergigan, attarax, ipren, alvedon, mkt vatten, mkt mat, håller igång (jobbar mm) men mår fan skit. (Äter förövrigt 96mg concerta/dygn mot adhd med bra resultat)

Har ni några rekomendationer för hur jag skall bli helt fri från benz och alkohol? Jag funderade på att fortsätta dra ned på xanor och bara ta när jag verkligen behöver för att sedan byta till stesolid och trappa ned några veckor. Tänkte klippa helt vid 2.5 - 5mg stess.

Alla tips och råd är välkomna! Även tips på hur jag klarar denna fruktansvärda abstinens. Har klivit av sub, speed, alkohol mm tidigare men detta är nytt för mig.

Tacksam för svar.

Mvh
/Veckling

Har bara taskiga erfarenheter av Xanor (fick dem av en vän som var döende i cancer, På henne funkade de. Jag själv kunde ta 10 st utan att vare sig lugn infann sig eller att ångest försvann.
Rådet från mig är att skippa alkohol per omgående, dra ner Xanor asap och håll dig till stess som du minskar konsekvent. Byt mot mes-atarax, theralen el t o m Postafen mot åksjuka.
EP och annan skit vill du inte vara med om. Fy fasen!
Citera
2017-04-15, 11:11
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Jag trappar ner ett flerårigt benzobruk just nu.

CA 2 år med 30mg/dag, minst... Gick ner till 20mg i två veckor, sedan tre veckor senare 15mg.
Det kommer jag käka i 4 veckor och sedan gå ner till 10mg i ytterligare några veckor och sedan 5mg sista månaden.

Det är jobbigt nog och förstår inte varför folk trappar ur så fort, det är onödigt lidande. Jag har testat CT från 50mg/dag förr och klarat det men, inte värt det.

Är det diazepam? Du pratar om, jag måste kicka ett snart 2år långt dagligt intag, kan gå ner på 10mg/dagen utan större problem men under 10 så blir det svårare, ner till 5 kan jag nog stabilisera, sen klipper man vah?
Jobbar osv så måste "fungera" någorlunda..
__________________
Senast redigerad av nothot 2017-04-15 kl. 11:13.
Citera
2017-05-06, 13:26
  #66
Medlem
Hur jag trappade ut benzo.

***VIKTIGT!!! Jag är EJ läkare! Det som står här är min personliga upplevelse och kan/bör inte användas som substitut för en läkares rekommendationer. Jag är EJ läkare och rekommenderar att om en person vill sluta med benzodiazepiner bör denna ta kontakt med beroendekliniker/läkare! VIKTIGT!!!***

Först och främst tack till alla som skrivit/engagerat sig.

Detta är den KORTA versionen av mina erfarenheter men jag tänker att jag bör skriva något i tråden då jag hatar när folk slutar helt. Det är ett gäng veckor sedan jag blev "ren" och först nu tror jag att jag har mandat att berätta om det hela. OM det finns intresse så kan jag skriva klart den långa versionen och släppa. I den långa versionen hår jag in på halveringstider, förbränning, pissprov, personliga reflektioner mm.

1. Intro:
Jag hade ärligt använt benzo(Alpralozam, Klonazepam och Diazepam) och alkohol länge. Kanske 2 år. Jag började uppleva problem när jag slutade helt med båda efter en operation, och ca 8 dagar efter sista pillret började jag må skit. Jag mådde bara sämre och sämre i 3 dagars tid tills dess att jag fattade att jag troligen blivit beroende av mitt frikostiga användande.

2. När jag fattade att jag hade problem.
Redan då det gick upp för mig att jag skaffat ett beroende, beslutade jag att jag måste "nolla" min tollerans. Jag fattade att de skulle bli terror men var helt enkelt beredd på att de skulle vara så ett tag.

Jag blev pissjävlaskit skraj när jag fattade vilken sits jag satt mig i. Jag har vart fysiskt beroende av alkohol, tjack, och subutex tidigare, men aldrig benzo. De utdragna utsättningssymptom som folk berättade om gjorde mig livrädd.

Och här uppstod det första problemet för mig. Ponera att en person är beroende av...ja typ vadsomhelst förutom benzo. Ja då kan man alltid vända sig till någon sorts benzo för att lindra obehagen. Men nu när jag var beroende av JUST det som skulle kunna lindra en AT så fattade jag att det var dags att tuffa till sig och börja lipa.

3. När jag skred till handling.
Jag hade ca 60 xanor 1mg hemma. Använda ca 3mg xanor om dagen tills dess att ny stesolid (bensedin) kommit hem. 200st 10mg blistrade (köp alltid blister).

Jag ringde en vän som är läkare och berättade min sits. Frågade om råd och allmänt diskuterade min situation. Han rekommenderade en långsam nedtrappning med max 10%/vecka.
Jag förstod snabbt att jag inte skulle kunna göra detta fort. Detta skulle ta tid och jag lät det smälta in under 3 dygn då jag stabiliserade.

Jag stabiliserade genom att sluta dricka kaffe, röka cigg, snusa, dricka sponk. Jag uteslöt i princip alla sinnesförändrande substanser som är "onödiga" i livet. Detta för att jag ville veta hur dåligt jag eg mår när jag trappar ner. Kolla skiten i vitögat liksom. Jag försökte utesluta ALLT som stressade mig. Jag slutade med mina hobbys, kollade inte tv(kollade en lugn serie som rederiet istället), jag snackade med min partner och mina vänner om det hela och sa att jag behöver stöd en period, vilket jag fick.

Jag stabiliserade mig på 15mg Diazepam/dygn delat i 2 doser. Höll där i ca 3 dagar och började mitt nedtrappningsschema enligt nedan:

Fas1. 15mg
Fas2. 10mg
Fas3. 7,5mg (började titrera)
Fas4. 5mg
Fas5. 4mg
Fas6. 3mg
Fas7. 2mg
Fas8. 1mg
Fas9. Hopp
Fas10. Utvärdera.

Varke fas var mellan 1-2 veckor och jag fick aldrig backa till en högre dos. Vilket jag aldrig gjorde. De 3 första dagarna efter "klipp" av dos, var värst. Så fort jag mådde "bra" så stabiliserade jag 24h och klippte igen. Detta gjorde att jag gick igenom hela schemat på 6 veckor utan större "problem". Jag mådde dödkuk flertalet gånger men då vilade jag bara och använde mig av något eller några (ibland för många) sätt att lindra lidandet. Jag skötte jobb och ansvar under hela uttrappningen. Jag hade även en annan regel som sa att "om jag pga min nedtrappning äventyrar mitt jobb, min partner, vänner, familj eller något annat viktigt, så går jag tillbaka ett steg"(vilket jag återigen aldrig behövde)

4. Vad som lindrar skiten.
-Opioider och opiater
-Theralen,
-Attarax
-Lergigan
-Inderal!
-Vila,
-Prata med folk
-Försök följa ett schema i vardagen.
-Skapa en trygg atmosfär.
-Säg nej till att göra saker som är jobbigt/stressande.
-Promenader eller måttlig fysisk aktivitet.
-Onanera varje dag.
-För journal över intag.
-Ta reda på vad för mat som fungerar för dig! Ät var tredje timme,(proteinshake, ägg, olja, smoothies, vitaminermineral). Ligg på överskott!
-Försök använda så lite mediciner som möjligt för att förstå smärtan ifrån ATn.
-Lugn och dålig tvserie.
-Whitenoise
-Ljusterapi
-Na.
-Benzobuddies.com
-Duscha ofta.
-Sköt hushållet.
-Skriv ned saker som man gör bra för att läsa när man mår dåligt.
-Följ rutiner och prioritera jobbet framför allt.
-Honung
-Socker
-Undvika GABA mediciner.

5. Vad som förvärrar skiten.
Motsatsen till allt ovan. Dock söp jag till en kväll efter 4 veckor bara för att förstå att "det finns glädje i livet". Mådde satan efter dock.

6. Utsättningssymptom
De utsättningssymptom jag upplevde:

Detta är helt personligt och det låter värre än vad det var. En bra referenspunkt är att mitt värsta sX var magont och orkeslöshet.

-Skakningar
-Muskelspänningar
-Muskelryckningar
-Sömnstörningar
-Magont (värsta)
-Irritation
-Humörsvängningar
-Rädsla
-Ångest
-Syn hallucinationer
-Hörsel hallucinationer
-Huvudvärk
-Näsblod
-Förstoppning/diare
-Extrem trötthet
-Extrem utmattning
-Orkeslöshet
-Deprimmerat tillstånd
-Känslighet för ljud ljus och yttre stimmuli
-Seg i huvudet
-Depersonifiering
-Försvårat tal
-Känslolöshet
-Stress
-Dålig hy
-Tappad aptit
-Ökat sockersug
-Eufori
-Ryckningar/spattig när saker kommer förbi
-Andningssvårigheter
-Förhöjd puls
-Förhöjt blodtryck
-Ont i nacken
-Ont överhuvudtaget
-Minskad sexlust
-Ökad sexlust


Och thats it. Som sagt kan jag släppa den långa versionen om jag får någon vecka.

Hoppas detta kan hjälpa någon.

/kärlek
Citera
2017-05-15, 17:50
  #67
Medlem
Tjenna, hoppas d gick bra. Själv har jag en opi-at på g just nu. Hahaha vad sjuk man är.
Till den som skrev ovan här; bra, mycket bra tips.
Och till sist, jag är osäker på om man använder semikolon på det viset, men jag tycker det är logiskt att göra just så.

Yes. Benzo AT är det allra värsta som finns.
Citera
2021-12-15, 11:23
  #68
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldjaette
Hur jag trappade ut benzo.

***VIKTIGT!!! Jag är EJ läkare! Det som står här är min personliga upplevelse och kan/bör inte användas som substitut för en läkares rekommendationer. Jag är EJ läkare och rekommenderar att om en person vill sluta med benzodiazepiner bör denna ta kontakt med beroendekliniker/läkare! VIKTIGT!!!***

Först och främst tack till alla som skrivit/engagerat sig.

Detta är den KORTA versionen av mina erfarenheter men jag tänker att jag bör skriva något i tråden då jag hatar när folk slutar helt. Det är ett gäng veckor sedan jag blev "ren" och först nu tror jag att jag har mandat att berätta om det hela. OM det finns intresse så kan jag skriva klart den långa versionen och släppa. I den långa versionen hår jag in på halveringstider, förbränning, pissprov, personliga reflektioner mm.

1. Intro:
Jag hade ärligt använt benzo(Alpralozam, Klonazepam och Diazepam) och alkohol länge. Kanske 2 år. Jag började uppleva problem när jag slutade helt med båda efter en operation, och ca 8 dagar efter sista pillret började jag må skit. Jag mådde bara sämre och sämre i 3 dagars tid tills dess att jag fattade att jag troligen blivit beroende av mitt frikostiga användande.

2. När jag fattade att jag hade problem.
Redan då det gick upp för mig att jag skaffat ett beroende, beslutade jag att jag måste "nolla" min tollerans. Jag fattade att de skulle bli terror men var helt enkelt beredd på att de skulle vara så ett tag.

Jag blev pissjävlaskit skraj när jag fattade vilken sits jag satt mig i. Jag har vart fysiskt beroende av alkohol, tjack, och subutex tidigare, men aldrig benzo. De utdragna utsättningssymptom som folk berättade om gjorde mig livrädd.

Och här uppstod det första problemet för mig. Ponera att en person är beroende av...ja typ vadsomhelst förutom benzo. Ja då kan man alltid vända sig till någon sorts benzo för att lindra obehagen. Men nu när jag var beroende av JUST det som skulle kunna lindra en AT så fattade jag att det var dags att tuffa till sig och börja lipa.

3. När jag skred till handling.
Jag hade ca 60 xanor 1mg hemma. Använda ca 3mg xanor om dagen tills dess att ny stesolid (bensedin) kommit hem. 200st 10mg blistrade (köp alltid blister).

Jag ringde en vän som är läkare och berättade min sits. Frågade om råd och allmänt diskuterade min situation. Han rekommenderade en långsam nedtrappning med max 10%/vecka.
Jag förstod snabbt att jag inte skulle kunna göra detta fort. Detta skulle ta tid och jag lät det smälta in under 3 dygn då jag stabiliserade.

Jag stabiliserade genom att sluta dricka kaffe, röka cigg, snusa, dricka sponk. Jag uteslöt i princip alla sinnesförändrande substanser som är "onödiga" i livet. Detta för att jag ville veta hur dåligt jag eg mår när jag trappar ner. Kolla skiten i vitögat liksom. Jag försökte utesluta ALLT som stressade mig. Jag slutade med mina hobbys, kollade inte tv(kollade en lugn serie som rederiet istället), jag snackade med min partner och mina vänner om det hela och sa att jag behöver stöd en period, vilket jag fick.

Jag stabiliserade mig på 15mg Diazepam/dygn delat i 2 doser. Höll där i ca 3 dagar och började mitt nedtrappningsschema enligt nedan:

Fas1. 15mg
Fas2. 10mg
Fas3. 7,5mg (började titrera)
Fas4. 5mg
Fas5. 4mg
Fas6. 3mg
Fas7. 2mg
Fas8. 1mg
Fas9. Hopp
Fas10. Utvärdera.

Varke fas var mellan 1-2 veckor och jag fick aldrig backa till en högre dos. Vilket jag aldrig gjorde. De 3 första dagarna efter "klipp" av dos, var värst. Så fort jag mådde "bra" så stabiliserade jag 24h och klippte igen. Detta gjorde att jag gick igenom hela schemat på 6 veckor utan större "problem". Jag mådde dödkuk flertalet gånger men då vilade jag bara och använde mig av något eller några (ibland för många) sätt att lindra lidandet. Jag skötte jobb och ansvar under hela uttrappningen. Jag hade även en annan regel som sa att "om jag pga min nedtrappning äventyrar mitt jobb, min partner, vänner, familj eller något annat viktigt, så går jag tillbaka ett steg"(vilket jag återigen aldrig behövde)

4. Vad som lindrar skiten.
-Opioider och opiater
-Theralen,
-Attarax
-Lergigan
-Inderal!
-Vila,
-Prata med folk
-Försök följa ett schema i vardagen.
-Skapa en trygg atmosfär.
-Säg nej till att göra saker som är jobbigt/stressande.
-Promenader eller måttlig fysisk aktivitet.
-Onanera varje dag.
-För journal över intag.
-Ta reda på vad för mat som fungerar för dig! Ät var tredje timme,(proteinshake, ägg, olja, smoothies, vitaminermineral). Ligg på överskott!
-Försök använda så lite mediciner som möjligt för att förstå smärtan ifrån ATn.
-Lugn och dålig tvserie.
-Whitenoise
-Ljusterapi
-Na.
-Benzobuddies.com
-Duscha ofta.
-Sköt hushållet.
-Skriv ned saker som man gör bra för att läsa när man mår dåligt.
-Följ rutiner och prioritera jobbet framför allt.
-Honung
-Socker
-Undvika GABA mediciner.

5. Vad som förvärrar skiten.
Motsatsen till allt ovan. Dock söp jag till en kväll efter 4 veckor bara för att förstå att "det finns glädje i livet". Mådde satan efter dock.

6. Utsättningssymptom
De utsättningssymptom jag upplevde:

Detta är helt personligt och det låter värre än vad det var. En bra referenspunkt är att mitt värsta sX var magont och orkeslöshet.

-Skakningar
-Muskelspänningar
-Muskelryckningar
-Sömnstörningar
-Magont (värsta)
-Irritation
-Humörsvängningar
-Rädsla
-Ångest
-Syn hallucinationer
-Hörsel hallucinationer
-Huvudvärk
-Näsblod
-Förstoppning/diare
-Extrem trötthet
-Extrem utmattning
-Orkeslöshet
-Deprimmerat tillstånd
-Känslighet för ljud ljus och yttre stimmuli
-Seg i huvudet
-Depersonifiering
-Försvårat tal
-Känslolöshet
-Stress
-Dålig hy
-Tappad aptit
-Ökat sockersug
-Eufori
-Ryckningar/spattig när saker kommer förbi
-Andningssvårigheter
-Förhöjd puls
-Förhöjt blodtryck
-Ont i nacken
-Ont överhuvudtaget
-Minskad sexlust
-Ökad sexlust


Och thats it. Som sagt kan jag släppa den långa versionen om jag får någon vecka.

Hoppas detta kan hjälpa någon.

/kärlek


Bra guide.. Gick det bra? :-)
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback