Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-06, 15:25
  #1
Medlem
Ja alltså jag vet ju hur det går till rent tekniskt. Man stoppar sina godisar i en påse, väger den och betalar.

Men sedan händer något konstigt. Alltid när jag kommer hem så upptäcker jag att påsen innehåller en massa godis som jag egentligen inte tycker om. Hur jag än gör så smyger det sig ner en massa konstgheter i min påse. Hårda, sega och jävliga godisar som bara fastnar i tänderna och inte ens smakar gott. Och det händer varje gång, fast jag koncentrerar mig och intalar mig att idag skall jag bara köpa gott godis så misslyckas jag ändå.

Finns det andra som har samma problem? Vad kan man göra åt saken? Finns det kurser i lösgodisinköpsteknik som man kan gå någonstans? Eller kanske man kan hyra en lösgodiscoach som kan ta tag i ens problem. De här misslyckade lösgodissessionerna tär på mitt psyke och gör mig rent olycklig.
Citera
2017-02-06, 15:31
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
Aldrig haft det problemet, och köper inte godis längre haha!

du kanske ska öppna ögonen när du plockar godis o inte bara gå efter de roliga färgerna
Citera
2017-02-06, 15:32
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Ja alltså jag vet ju hur det går till rent tekniskt. Man stoppar sina godisar i en påse, väger den och betalar.

Men sedan händer något konstigt. Alltid när jag kommer hem så upptäcker jag att påsen innehåller en massa godis som jag egentligen inte tycker om. Hur jag än gör så smyger det sig ner en massa konstgheter i min påse. Hårda, sega och jävliga godisar som bara fastnar i tänderna och inte ens smakar gott. Och det händer varje gång, fast jag koncentrerar mig och intalar mig att idag skall jag bara köpa gott godis så misslyckas jag ändå.

Finns det andra som har samma problem? Vad kan man göra åt saken? Finns det kurser i lösgodisinköpsteknik som man kan gå någonstans? Eller kanske man kan hyra en lösgodiscoach som kan ta tag i ens problem. De här misslyckade lösgodissessionerna tär på mitt psyke och gör mig rent olycklig.

Känner igen mig i problematiken, men efter diverse ny kunskap om hygienen kring lösgodis (mycket härifrån Flashback) har jag slutat köpa det. Hu vilket snusk det verkar vara.
Citera
2017-02-06, 15:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Känner igen mig i problematiken, men efter diverse ny kunskap om hygienen kring lösgodis (mycket härifrån Flashback) har jag slutat köpa det. Hu vilket snusk det verkar vara.

Men sedan är det skillnad på lösgodis och lösgodis. Det finns ju större butiker som har större omsättning på godiset än Ahmed i turkkiosken. Men i 9 fall av 10 så köper jag inte lösgodis, de få gångerna per år jag väl köper godis öht.

Till TS: Har denna ovana, eller hade snarare för ett antal år sedan. Det är som om det vore en naturlag om att 1/3 av godiset är godis man inte tycker om. Man undviker godiset av någon anledning sedan är det bara det som är kvar i påsen dagar efter. Slutar sedan med att man slänger påsen med innehållet i.
Citera
2017-02-06, 16:07
  #5
Medlem
franges avatar
Pröva med det där som brukar benämnas som "självdisciplin".

Eventuellt kan du bestämma dig för att bara ta ett visst antal olika sorter - exempelvis 15-20st olika sorter totalt - max. Så börjar du med de sorterna du absolut vill ha, sedan någon du gärna vill ha, och så kanske du helt enkelt inte "har råd" med någon mer sort överhuvudtaget.

Jag har själv aldrig haft det problemet, när det kommer till lösgodis så hamnar enbart det godiset jag vill ha i påsen.
Citera
2017-02-06, 16:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Pröva med det där som brukar benämnas som "självdisciplin".

Eventuellt kan du bestämma dig för att bara ta ett visst antal olika sorter - exempelvis 15-20st olika sorter totalt - max. Så börjar du med de sorterna du absolut vill ha, sedan någon du gärna vill ha, och så kanske du helt enkelt inte "har råd" med någon mer sort överhuvudtaget.

Jag har själv aldrig haft det problemet, när det kommer till lösgodis så hamnar enbart det godiset jag vill ha i påsen.

Ja, för 15-20 olika är ju väldigt få. Ska han ta två av varje?
Citera
2017-02-06, 16:15
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veriwen
Ja, för 15-20 olika är ju väldigt få. Ska han ta två av varje?

Antalet av varje sorts godis är helt irrelevant - men problemet är ju att han får med sig en massa utav "fel sorter".
Bestämmer han sig från början att ta endast ett begränsat antal olika sorter, så blir han ju tvungen att prioritera vilka sorter som är viktigast - och låta bli de som är "mindre viktiga".
Alltså, jag tog bara 15-20 som ett exempel, det kan lika gärna handla om 30-40 eller vad som - huvudsaken är att han då inte kan ta "vad som helst" - om du förstår vad jag menar?
Citera
2017-02-06, 17:01
  #8
Medlem
Det problemet har jag inte. Däremot upplever jag det som att min godispåse alltid är mindre när jag kommit hem än vad den var i affären. Mycket märkligt.
Citera
2017-02-06, 17:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Det problemet har jag inte. Däremot upplever jag det som att min godispåse alltid är mindre när jag kommit hem än vad den var i affären. Mycket märkligt.

Du kanske äter ur den?
Citera
2017-02-06, 17:15
  #10
Medlem
HAHAHA! Samma här med mig och jag testade KTB och lyckade sluta köpa lösgodis!
"En av syskonbarnen berättade att hen fick städa upp "tappa godis" på golvet och lägg tillbaka
till lådorna i mataffären och godisaffären....

Nya svenskar stoppar sina fingrar direkt i lådorna också.

Jag såg hur en verkligen söt pojke ca 5 år som stod vid godislådorna och
han spanade efter folk, han hoppas inga skulle se honom och
han vände ryggen mot godislådorna och snodde några bitar....
Citera
2017-02-06, 17:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veriwen
Du kanske äter ur den?
Såg du inte komiken i mitt inlägg?
Citera
2017-02-06, 17:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Såg du inte komiken i mitt inlägg?

Jag var även sarkastisk flicka lilla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback