Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-02-19, 03:33
  #49
Medlem
Men herregud, varför spårar alltid de här diskussionerna ur i en massa rykten och rena skräckhistorier?

Ja, det är sant att amerikanska gränskontrollen är rigorösare än t.ex. när du åker som turist till ett europeiskt land (alltså utifrån EU), men det är inget lotteri om du kommer in eller inte. De slösar inte värdefull tid på att sätta svenska turister på vändande flyg helt utan anledning. Om du har en legitim anledning till att resa till USA och du följer de regler och villkor som finns för att resa dit som turist, då kommer du komma in, under förutsättning att du inte ljuger. Alltså: Ljug inte! Ignorera alla korkade idéer om att fiffla med bankutdrag och att ljuga om vem du ska träffa i USA osv.

Jag har rest till USA 15 gånger. 8 av dessa besök har varit för att besöka en flickvän eller fru (numera). Jag har aldrig haft något som helst problem att komma in, och jag har aldrig ljugit när jag fått frågor. En gång frågade kvinnan vem som bor på adressen jag uppgivit. Min flickvän, svarade jag. Hon frågade då om hon är amerikan. "Ja, det är hon", svarade jag. Hon frågade om vi brukar träffas ofta. "Ja, vi hälsar på varannan gång, vi brukar ses en vecka, var 6:e-8:e vecka", svarade jag. "OK", sa kvinnan.

Jag har också fått frågan om vad jag jobbar med. Det har hänt en gång. En gång frågade de om jag studerar. "Nej, jag jobbar, svarade jag". I tullen (har jag två gånger varit med om att få min väska genomsökt) frågade en tulltjänsteman: "Har du någon gång varit i ett land som USA har embargo emot, som t.ex. Nordkorea, Libyen eller New Jersey?" Det tog ett par sekunder innan jag hajade till. Han var däremot mycket nöjd med sitt skämt.

Ungefär den här nivån är det på frågorna. Du behöver ha ett legitimt skäl till att besöka USA. Vanlig turistresa är ett sådant, eller att besöka släkt och vänner. Och att besöka pojkvän/flickvän är HELT OK, bara man inte tänker stanna kvar längre än man får. Se bara till att tänka igenom så att du kan visa på band till Sverige, ett jobb eller en utbildning, lägenhetskontrakt eller liknande visar på att du har ett liv i Sverige. Självklart en returbiljett. Gör en grov planering över vad du ska göra i USA. Se till att du har tillräckligt med pengar + en liten reserv för att klara resan. Har du koll på det här finns det ingen anledning att ljuga om något och du behöver inte vara nervös för några frågor heller.

Med mycket stor sannolikhet får du två frågor: Ditt syfte med resan och hur länge du ska stanna. Sen frågar de kanske om det är första gången i USA, som en artighetsfråga och för att känna av lite hur du verkar. Men väldigt sällan är det märkvärdigare än så.
__________________
Senast redigerad av monkey-business 2017-02-19 kl. 03:48.
Citera
2017-02-19, 13:33
  #50
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey-business
Men herregud, varför spårar alltid de här diskussionerna ur i en massa rykten och rena skräckhistorier?

Ja, det är sant att amerikanska gränskontrollen är rigorösare än t.ex. när du åker som turist till ett europeiskt land (alltså utifrån EU), men det är inget lotteri om du kommer in eller inte. De slösar inte värdefull tid på att sätta svenska turister på vändande flyg helt utan anledning. Om du har en legitim anledning till att resa till USA och du följer de regler och villkor som finns för att resa dit som turist, då kommer du komma in, under förutsättning att du inte ljuger. Alltså: Ljug inte! Ignorera alla korkade idéer om att fiffla med bankutdrag och att ljuga om vem du ska träffa i USA osv.

Jag har rest till USA 15 gånger. 8 av dessa besök har varit för att besöka en flickvän eller fru (numera). Jag har aldrig haft något som helst problem att komma in, och jag har aldrig ljugit när jag fått frågor. En gång frågade kvinnan vem som bor på adressen jag uppgivit. Min flickvän, svarade jag. Hon frågade då om hon är amerikan. "Ja, det är hon", svarade jag. Hon frågade om vi brukar träffas ofta. "Ja, vi hälsar på varannan gång, vi brukar ses en vecka, var 6:e-8:e vecka", svarade jag. "OK", sa kvinnan.

Jag har också fått frågan om vad jag jobbar med. Det har hänt en gång. En gång frågade de om jag studerar. "Nej, jag jobbar, svarade jag". I tullen (har jag två gånger varit med om att få min väska genomsökt) frågade en tulltjänsteman: "Har du någon gång varit i ett land som USA har embargo emot, som t.ex. Nordkorea, Libyen eller New Jersey?" Det tog ett par sekunder innan jag hajade till. Han var däremot mycket nöjd med sitt skämt.

Ungefär den här nivån är det på frågorna. Du behöver ha ett legitimt skäl till att besöka USA. Vanlig turistresa är ett sådant, eller att besöka släkt och vänner. Och att besöka pojkvän/flickvän är HELT OK, bara man inte tänker stanna kvar längre än man får. Se bara till att tänka igenom så att du kan visa på band till Sverige, ett jobb eller en utbildning, lägenhetskontrakt eller liknande visar på att du har ett liv i Sverige. Självklart en returbiljett. Gör en grov planering över vad du ska göra i USA. Se till att du har tillräckligt med pengar + en liten reserv för att klara resan. Har du koll på det här finns det ingen anledning att ljuga om något och du behöver inte vara nervös för några frågor heller.

Med mycket stor sannolikhet får du två frågor: Ditt syfte med resan och hur länge du ska stanna. Sen frågar de kanske om det är första gången i USA, som en artighetsfråga och för att känna av lite hur du verkar. Men väldigt sällan är det märkvärdigare än så.

Jaha, du skriver ju exakt likadant som andra själv fast i lite längre ordalag
Citera
2017-03-04, 18:10
  #51
Medlem
Jag kan bara säga att jag kom in i USA och hem igen.
Det var ingen större process med CBP officers och jag var ärlig med dem.
Allt som allt kanske dem frågade ut mig i 10 minuter.
Citera
2017-03-04, 21:02
  #52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMisery1994
Jag kan bara säga att jag kom in i USA och hem igen.
Det var ingen större process med CBP officers och jag var ärlig med dem.
Allt som allt kanske dem frågade ut mig i 10 minuter.
Är inte det en ganska lång tid?
Säg att JFK har 50 % utrikes ankomster, det innebär ca 15 miljoner utrikes ankommande / år = nästan 1800 utrikes ankommande / timma. Skulle medelresenären frågas ut i 10 minuter så skulle CBP behöva ägna sig år 300 timmar utfrågning varje timma. Vilket kräver en jäkla massa personal.

Hur som helst, bra att du kom in.
Citera
2017-03-05, 01:22
  #53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Är inte det en ganska lång tid?
Säg att JFK har 50 % utrikes ankomster, det innebär ca 15 miljoner utrikes ankommande / år = nästan 1800 utrikes ankommande / timma. Skulle medelresenären frågas ut i 10 minuter så skulle CBP behöva ägna sig år 300 timmar utfrågning varje timma. Vilket kräver en jäkla massa personal.

Hur som helst, bra att du kom in.
Man förhör knappast alla resenärer i 10 minuter utan det handlar väl dels om att man väljer ut vissa för stickprover för lite fler frågor och dels att man förhör lite mer om man misstänker något.
Citera
2017-03-05, 01:50
  #54
Medlem
Sa aldrig att det var kort tid, men eftersom så många målat upp en bild av att jag kanske skulle förhöras i timmar så kändes 10 minuter inte långt.
Dessutom var det knappt 10 minuter, jag såg ju dem som förhördes innan och fler än en ställdes frågor i flera minuter.
Jag svarade bara på frågorna jag ställdes, det var inte så många men valde att vara rak och ärlig. Men spelar ingen roll, ville bara uppdatera tråden allt gick bra. Och det var trevligt i USA. Och trevligt att vara i Svearike igen.
Citera
2017-03-05, 02:14
  #55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Man förhör knappast alla resenärer i 10 minuter utan det handlar väl dels om att man väljer ut vissa för stickprover för lite fler frågor och dels att man förhör lite mer om man misstänker något.
Givetvis inte, jag antar bara att MissMisery1994 blev utfrågad ovanligt länge. Av någon anledning.
Citera
2017-03-05, 06:13
  #56
Medlem
Ok jag kanske var förvirrande..

Men först var jag och pratade där dem tar foto på en och fingeravtryck och det tog på sin höjd 4 minuter fick ett ok sedan gick jag med handbagaget och det skulle genom röntgen en sista gång innan man kommer in i landet och då intervjuade hon mig lite mer kanske max 5 minuter till. Svårt och förklara, så allt som allt den tiden.

Men jag har ju redan förklarat min situation i denna tråd så kanske inte konstigt att dem frågade lite extra, men det var ok :)
Citera
2017-03-05, 09:47
  #57
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMisery1994
Ok jag kanske var förvirrande..

Men först var jag och pratade där dem tar foto på en och fingeravtryck och det tog på sin höjd 4 minuter fick ett ok sedan gick jag med handbagaget och det skulle genom röntgen en sista gång innan man kommer in i landet och då intervjuade hon mig lite mer kanske max 5 minuter till. Svårt och förklara, så allt som allt den tiden.

Men jag har ju redan förklarat min situation i denna tråd så kanske inte konstigt att dem frågade lite extra, men det var ok

Ingen har målat ut något om förhör i timmar. Det som sagts är att du KAN bli förhörd, inte att det måste hända, och att du borde vara beredd på det! 4 minuter kan nog vara ovanligt länge för att kolla passet och ta avtrycken men det låter inte som något speciellt, vår kontroll brukar nog ta så lång tid för två pers. eftersom de alltid har stora problem med frugans fingeravtryck.

Att få handbagaget röntgat har jag aldrig varit med om, du blev uppenbarligen kollad av tullen också, antagligen efter droger/mat mm.

Om du tror att denna tråden har med kontrollen av dig i USA att göra så har du väldigt livlig fantasi
Citera
2017-03-05, 12:35
  #58
Medlem
Jag sa inte det Floridasidan men det gavs hintar om att det kunde ta väldigt lång tid inte bara i denna tråden, i jämförelse med vad jag trodde kunde ske så kom jag in väldigt fort.
Det kanske inte var röntgen jag vet inte var, men handbagaget åkte igenom något innan man släpptes in.
Iallafall tråden är inte aktuell längre.
tack och hej.
Citera
2017-06-07, 15:09
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMisery1994
Kommer stanna 2 veckor
har självklart bokat då både tur och retur resa vilket borde bevisa för dem att jag inte tänker stanna, sedan så får dem ju hans adress också antagligen eftersom jag ska stanna där och man skulle ange någonstans vart man skulle stanna första natten har jag för mig.. iaf har aldrig sett någonstans om att man ska ange hur mycket man tjänar osv? bara när jag googlade runt lite att jag hittade något hörn om det, jag menar jag har svårt och tro att varenda person som kommer 'bevisar' vad dem tjänar eller hur mycket dem har med sig? vet inte hur det funkar? men runt 3000-4000 kronor tänkte jag ha med mig som jag växlat från forex, kommer som sagt leva hos honom så behöver inte betala någon hotellkostnad eller så enda kostnaden jag kommer ha är för mat. Brukar dem krångla mycket?

Det låter som lite pengar. Man har ju sett skräckexempel där folk fått vända för att de har för lite pengar med sig. Visst, dubbelkollar de och han bekräftar att du ska bo hos honom så kanske det är fine. Annars kan det potentiellt bli problem.

Jag skriver inte såhär för att skrämmas, men det är bäst att ta det säkra före det osäkra. Själv blev jag rejält utfrågad flera gånger när jag landade i New York förra sommaren. Och då kan vi säga såhär; aldrig blivit dömd för något brott, aldrig pysslat med droger, fast jobb/inkomst... men det var väl det där att jag reste ensam o.s.v.
Hur som helst så frågade de;
  • Vart jag bor.
  • Vart jag jobbar.
  • Vilken arbetstitel jag har.
  • Jag fick till och med bokstavera företagets namn.
  • Jag fick berätta hur mycket jag hade i lön.
  • Jag fick berätta hur mycket pengar jag hade i min plånbok, på mitt bankkonto o.s.v.
  • Jag fick berätta vad jag hade för planer under de dagarna jag var i USA och varför jag reste.
  • De frågade om jag kände någon i USA, vilket potentiellt verkade anses vara "riskabelt" (om man känner någon där), om det är så att man ska träffa personen och potentiellt kan bli kvar där längre än vad visumet tillåter. De kan ju också ha ett intresse i vad din plan skulle vara OM personen du ska bo hos sedan INTE dyker upp eller liknande, och du står där själv - har du då pengar för att lösa situationen?
  • Sedan fick jag då redovisa lite adresser till de platser där jag skulle bo o.s.v.

Det är INTE säkert att det blir enligt ovan (kanske beror på att man har kroppen täckt i tatueringar/piercingar, vad vet jag?). Men för mig blev det så, PLUS TVÅ (!!!) knarkkontroller där jag fick packa upp mina väskor, de svabbade mig innanför byxorna och allt möjligt. Väldigt... speciellt. Men å andra sidan blev jag uppgraderad på flyget, så... då var det nästan värt det. Svabba på, liksom!

Jag var i USA i två veckor förra sommaren också... och allt boende och alla sådana resor var betalda i förväg. Men jag hade säkert 20 - 30 000 kr med mig "i fall att". Förvisso hade jag bil som behövde tankas/parkeras, samt att jag säkerligen shoppade en del... men... ändå! :P
Blåste lätt 10 000 kr på mat + kläder i New York första 5 dagarna! Men... alla är vi olika med pengar!
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2809460

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback