Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-06, 12:05
  #1
Medlem
Vivendi91s avatar
Jag vill påbörja månadssparande och undrar vilken fond som är passande? 1000 kr i månaden.
Citera
2017-02-06, 12:07
  #2
Medlem
Detta lär vara ett av de mest omskrivna ämnena i denna forumdel. Sök så bör du hitta massor av förslag.
Citera
2017-02-06, 12:16
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Har inga förslag på fonder men skulle välja tre olika fonder och så pytsa ut 333 kronor i vardera fond (om man nu sätter av 1000 i månaden). Riskspridning och att "inte ha alla ägg i samma korg" är A och O. Själv kör jag en sverigefond, en usa-fond och indienfond.
Citera
2017-02-11, 14:18
  #4
Medlem
Jag månadssparar 1500 kr i dessa:


15% DNB Global Indeks
15% Spiltan Globalfond Investmentbolag
12.5% Didner & Gerge Aktiefond
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index
10% SEB Europafond Småbolag
10% SPP Aktiefond USA
12.5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15% Swedbank Robur ny teknik
Citera
2017-02-11, 14:40
  #5
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihallandeinvest
Jag månadssparar 1500 kr i dessa:


15% DNB Global Indeks
15% Spiltan Globalfond Investmentbolag
12.5% Didner & Gerge Aktiefond
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index
10% SEB Europafond Småbolag
10% SPP Aktiefond USA
12.5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15% Swedbank Robur ny teknik


Hur är din värdeutveckling på Europafonden sedan din investering?
Varför kör du dubbla Globalfonder? Dem följer samma Index, DNB Global har lägre förvaltningsavgift. Den enda egentliga skillnaden är att DNB har större innehav i Nordamerika och mindre innehav i Sverige än vad Spiltans har.

Du kanske skulle släppa en av dem?
Citera
2017-02-11, 14:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Hur är din värdeutveckling på Europafonden sedan din investering?
Varför kör du dubbla Globalfonder? Dem följer samma Index, DNB Global har lägre förvaltningsavgift. Den enda egentliga skillnaden är att DNB har större innehav i Nordamerika och mindre innehav i Sverige än vad Spiltans har.

Du kanske skulle släppa en av dem?
Ca 7,2% sedan i juli~ förra året.
Haha ja jag vet att det ser tokigt ut men jag tänkte köra de jämsides varandra ett tag och se vilken som går bäst. Det vore iochförsig bra för min riskspridning att svikta över i DNB Global. Jag ska definitivt se över det.
Citera
2017-02-11, 15:11
  #7
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihallandeinvest
Ca 7,2% sedan i juli~ förra året.
Haha ja jag vet att det ser tokigt ut men jag tänkte köra de jämsides varandra ett tag och se vilken som går bäst. Det vore iochförsig bra för min riskspridning att svikta över i DNB Global. Jag ska definitivt se över det.


Helt OK avkastning på kort tid, köpte du in dig direkt efter Brexit röstades igenom?
Jag letade förra året efter en Europafond som skulle kunna ge mig lite mer spridning, men när man tittar närmare på Europa 2016-2017 så finns där mycket osäkerheter, val som komma skall - och jag tror tyvärr att Brexit kommer att ha en större påverkan på övriga Europa, än vad som ligger just nu.

Hehe, ja då förstår jag faktiskt dina tanker lite mer, är ju inte galet att testa två (o)lika fonder och se vad som rör sig bäst - dem har ju inte exakt samma innehav, men ser man rörelsen i diagramform så kan man snabbt se att dem inte har större skillnader

Kan vara bäst att svikta över till DNB global, ja
Citera
2017-03-05, 20:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Helt OK avkastning på kort tid, köpte du in dig direkt efter Brexit röstades igenom?
Jag letade förra året efter en Europafond som skulle kunna ge mig lite mer spridning, men när man tittar närmare på Europa 2016-2017 så finns där mycket osäkerheter, val som komma skall - och jag tror tyvärr att Brexit kommer att ha en större påverkan på övriga Europa, än vad som ligger just nu.

Hehe, ja då förstår jag faktiskt dina tanker lite mer, är ju inte galet att testa två (o)lika fonder och se vad som rör sig bäst - dem har ju inte exakt samma innehav, men ser man rörelsen i diagramform så kan man snabbt se att dem inte har större skillnader

Kan vara bäst att svikta över till DNB global, ja
Done!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback