Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-06, 09:23
  #1
Medlem
Har en Netgear router härhemma, och undrar hur jag kan se webhistorik från tex surfplattor? Vill inte se lösenord eller så, utan vill se en lista på besökta hemsidor. Ex www.flashback.se. Har loggat in på routern och kollat på "log", men där ser man inte mycket. Hur gör jag? Är det nån inställning? Behöver heller inte se vem som vart på vilken sida, utan bara se vilka sidor som besökts. Hade wireshark ett tag, men det är för komplicerat och ger massa information som jag inte "behöver". Vore väldigt tacksam om det finns nån tekniskt kunnig person som kan hjälpa mig..
Citera
2017-02-06, 12:08
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angellion
Har en Netgear router härhemma, och undrar hur jag kan se webhistorik från tex surfplattor? Vill inte se lösenord eller så, utan vill se en lista på besökta hemsidor. Ex www.flashback.se. Har loggat in på routern och kollat på "log", men där ser man inte mycket. Hur gör jag? Är det nån inställning? Behöver heller inte se vem som vart på vilken sida, utan bara se vilka sidor som besökts. Hade wireshark ett tag, men det är för komplicerat och ger massa information som jag inte "behöver". Vore väldigt tacksam om det finns nån tekniskt kunnig person som kan hjälpa mig..

En vanlig konsument-burk har inte sådan funktionalitet.

Köp något (mycket) mer brutalt eller flasha om din burk till OpenWRT eller liknande (kräver viss kunskap och framförallt en högre nivå av förståelse för hur nätverk fungerar då du annars kommer att gå vilse inalla konfigurationsmöjligjeter), och ärligt talat, om du tyckte wireshark var komplicerat så är nog inte sådana lösningar rätt väg för dig.
Citera
2017-02-06, 12:40
  #3
Medlem
Det går alltså inte att få fram webhistorik från routern? Finns det inget "enkelt" sätt att få fram denna informationen på? För t.ex Wireshark och Cain and Abel känns ju mer som att dom är till för att felsöka nätverket och få fram vääääldigt mycket mer information än vad jag vill? Jag söker ett inte alltför komplicerat sätt att få fram webhistorik på bara.
Citera
2017-02-06, 23:51
  #4
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angellion
Det går alltså inte att få fram webhistorik från routern? Finns det inget "enkelt" sätt att få fram denna informationen på? För t.ex Wireshark och Cain and Abel känns ju mer som att dom är till för att felsöka nätverket och få fram vääääldigt mycket mer information än vad jag vill? Jag söker ett inte alltför komplicerat sätt att få fram webhistorik på bara.


Flasha din router till openwrt och låt den vara DNS och logga namnuppslag.
Eller köp en raspberry och låt den vara DNS.
Eller så installerar du en proxy.
Citera
2017-02-07, 15:13
  #5
Medlem
Ok, så det finns alltså inget "enkelt" sätt. De minst svåra är att ställa om routern till open DNS? Och vart får jag tag på "siffrorna" för att göra det? Eller kan jag se i routern vilka hemsidor som besökts, fast i "sifferformen"? Eftersom program som typ Wireshark tar fram alldeles för mycket information, så trodde jag att det fanns ett program nånstans ute i IT-djungeln som kunde göra "bara" detta?? Alternativt att det fanns ett enkelt sätt att få fram wwwadresserna, fast i sifferform, så man kan kolla upp vilken sida det har surfats på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback