Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-06, 16:01
  #13
Medlem
NaCC.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
En viktig fråga som inte ställts är vilken upplösning klarar din TV eller projektor?
Är det max 1080p bör de komponenterna du har hemma fungera bra, komplettera med chassi, PSU och någon billig SSD (inte kul att vänta på boot med mekanisk disk när man sitter i soffan och ska kolla på något).

Denna bör fungera OK förutsatt saker du vill spela upp är lagrat i ditt nätverk eller på extern disk:
https://www.netonnet.se/art/komponen...b/233924.8993/

Att komplettera med IR-fjärrkontroll (eller trådlöst minitangentbord) rekommenderas, tänk på att ingen vanlig fjärrkontroll med mottagaren i USB-porten kan starta datorn ifrån avstängt läge.
Detta är TVn jag har: https://www.netonnet.se/art/ljudbild...r/197429.9115/

1080p

Gissar att ett 500W PSU skulle räcka?
Citera
2017-02-06, 17:08
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
En viktig fråga som inte ställts är vilken upplösning klarar din TV eller projektor?
Är det max 1080p bör de komponenterna du har hemma fungera bra, komplettera med chassi, PSU och någon billig SSD (inte kul att vänta på boot med mekanisk disk när man sitter i soffan och ska kolla på något).

Denna bör fungera OK förutsatt saker du vill spela upp är lagrat i ditt nätverk eller på extern disk:
https://www.netonnet.se/art/komponen...b/233924.8993/

Att komplettera med IR-fjärrkontroll (eller trådlöst minitangentbord) rekommenderas, tänk på att ingen vanlig fjärrkontroll med mottagaren i USB-porten kan starta datorn ifrån avstängt läge.

Citat:
Ursprungligen postat av NaCC.
Detta är TVn jag har: https://www.netonnet.se/art/ljudbild...r/197429.9115/

1080p

Gissar att ett 500W PSU skulle räcka?
¨

Jag rekommenderar fortfarande att köpa något litet och tyst som klarar att stå igång 24/7. Raspberry Pi eller något i NUC-storlek. Hade Asus fortfarande gjort EEE Box så hade jag rekommenderat en sån rakt av.

Kör man då in Kodi på sin HTPC så behöver man inte ens tangentbord utan det finns appar för att styra med telefonen. Rekommenderar ändå att man skaffar ett Logitech K400 som tangentbord. Minitangentbord suger.
Citera
2017-02-08, 08:42
  #15
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
¨

Jag rekommenderar fortfarande att köpa något litet och tyst som klarar att stå igång 24/7. Raspberry Pi eller något i NUC-storlek. Hade Asus fortfarande gjort EEE Box så hade jag rekommenderat en sån rakt av.

Kör man då in Kodi på sin HTPC så behöver man inte ens tangentbord utan det finns appar för att styra med telefonen. Rekommenderar ändå att man skaffar ett Logitech K400 som tangentbord. Minitangentbord suger.

En HTPC behöver inte stå igång dygnet runt, då viss hårdvara redan finns tillgängligt hade jag först använt denna och i framtiden kanske skaffat något annat om man vill.

Jag har både minitangentbord och K400, faktiskt så ligger K400 mest och gör inget utan det är minitangentbordet som används om man ska öppna webbläsaren och surfa in på någon playtjänst.
K400 sträcker man sig bara efter om man ska skriva något längre.
Har ett minitangentbord likt detta: https://www.wish.com/c/5806f0ddfe598a37453e357b
Handlar du ifrån Wish.com (kina) så tar frakten någon vecka, avråder starkt ifrån att handla minneskort, USB-flashminnen o.d. då allt med lagringsutrymme normalt är fejk och är provisionerade med större storlek än produkterna fysiskt rymmer. (Dock aldrig stött på problem att få pengarna tillbaka när man stött på den typen av säljare)
Citera
2017-02-08, 09:25
  #16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Själv har jag meckat ihop en MediaPc med en sådan här mini-pc.

Liten, strömsnål, relativt tyst (Man vill inte ha en bullrande mediaPC i vardagsrummet)
dessutom går det att utöka minnet (från 4GB till 8GB) för mindre än 400kr

Man kan t.o.m. sätta i en extra hårddisk, Antingen en SSD (som är tystare, men oftast mindre) eller en vanlig hederlig hårddisk (som bullrar mer, men kan vara mycket större)..

Dessutom har den inbyggd Blåtand, så man slipper ha extra "dongel" för tangentbordet (med inbyggd musplatta)

Då det ingår riktig Windows 10 Home-licens så kan du installera valfritt mediaCenter-program (typ: Kodi)
Dessutom finns det, som tillbehör, en monteringsram så man kan fästa burken bakom TV-n..

Specifikation etc. finns i länken ovan...

Med frakt, monterringsramen och allt fick jag hem den inom 10dagar för drygt 2100kr.
Själv satte jag i en SSD-disk på 128GB, men det var mest för att testa, det finns en 1Tb-disk som jag inte hade hemma just då.

Jag körde (som vanligt på nya datorer) Nirsoft.net´s Produkey och plockade ut produktkoden, som jag sparar separat ifall ren ominstallation sker framöver.. Och JA! då det är "riktigt" moderkort etc. så går det att utföra en ren installation av Windows 10.. Drivrutiner finns för nedladdning på nätet.
Och NEJ! Trots att datorn är fabriksinstallerad så finns det inga bloatware installerade (som jag märkt ännu! Uppgraderingen till Windows 10 version 1607 gick snabbt och smärtfritt!

Kanske inte ett alternativ för TS, men kanske för någon annan läsare av tråden som är sugen på en MediaPc.. Håller på att skriva en installationsguide för liknande byggen, där man ser till att spara ALLT man laddar ner på den 2:a hårddisken (som förövrigt även kan vara ett SD-kort).
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2017-02-08 kl. 09:28.
Citera
2017-02-08, 14:35
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
En HTPC behöver inte stå igång dygnet runt, då viss hårdvara redan finns tillgängligt hade jag först använt denna och i framtiden kanske skaffat något annat om man vill.
Förvisso sant men jag är inte riktigt pigg på att behöva starta mina mediaenheter mer än en gång. Det är trots allt bekvämare att inte behöva starta/stänga av något än att göra det. Står fast vid att Raspberry Pi 3 med Kodi är det bästa valet om man bara ska ha en mediaspelare. Det behövs liksom inte mer.

Citat:
Jag har både minitangentbord och K400, faktiskt så ligger K400 mest och gör inget utan det är minitangentbordet som används om man ska öppna webbläsaren och surfa in på någon playtjänst.
K400 sträcker man sig bara efter om man ska skriva något längre.
Har ett minitangentbord likt detta: https://www.wish.com/c/5806f0ddfe598a37453e357b
Handlar du ifrån Wish.com (kina) så tar frakten någon vecka, avråder starkt ifrån att handla minneskort, USB-flashminnen o.d. då allt med lagringsutrymme normalt är fejk och är provisionerade med större storlek än produkterna fysiskt rymmer. (Dock aldrig stött på problem att få pengarna tillbaka när man stött på den typen av säljare)
Jag avskyr "man" när det någon menar är "jag".

Själv har jag en mediaspelarmjukvara som styrs av en fjärrkontroll, samma fjärrkontroll som styr min TV. Betydligt smidigare och trevligare än ett sånt där fjompigt minitangentbord. Jag gillar dessutom faktiskt att ha nordisk layout. Jag använder dock även min HTPC som nån form av mediaserver och när jag är ute och roddar i desktopmiljön så ett fullstort tangentbord oslagbart.

Jag har blivit blåst tre gånger på Wish så jag håller mig till mer välbeprövade sidor när jag ska handla från Kina.
Citera
2017-02-08, 14:50
  #18
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Förvisso sant men jag är inte riktigt pigg på att behöva starta mina mediaenheter mer än en gång. Det är trots allt bekvämare att inte behöva starta/stänga av något än att göra det. Står fast vid att Raspberry Pi 3 med Kodi är det bästa valet om man bara ska ha en mediaspelare. Det behövs liksom inte mer.


Jag avskyr "man" när det någon menar är "jag".

Själv har jag en mediaspelarmjukvara som styrs av en fjärrkontroll, samma fjärrkontroll som styr min TV. Betydligt smidigare och trevligare än ett sånt där fjompigt minitangentbord. Jag gillar dessutom faktiskt att ha nordisk layout. Jag använder dock även min HTPC som nån form av mediaserver och när jag är ute och roddar i desktopmiljön så ett fullstort tangentbord oslagbart.

Jag har blivit blåst tre gånger på Wish så jag håller mig till mer välbeprövade sidor när jag ska handla från Kina.

All min media är lagrad på separat mediaserver som även sköter hämtning m.h.a. Sickbeard/CouchPotato/Sonar.

RPi3 är säkert en vettig mediaspelare med Kodi om det endast är uppspelning av media man vill använda den till. (Har RPi2 med RetroPie vilket är väldigt trevligt).
I mitt fall fanns även önskemålet att kunna spela med/mot sambon lite casual, därav fullstor dator.
Den är väldigt tyst p.g.a. större fläktar med låga varvtal, något som små lådor måste ge avkall på.

Fick syn på denna, som kanske lämpar sig till TS för styrning av Kodi/övrigt: https://www.kjell.com/se/sortiment/d...ontroll-p96606
Citera
2017-02-08, 14:56
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
All min media är lagrad på separat mediaserver som även sköter hämtning m.h.a. Sickbeard/CouchPotato/Sonar.

RPi3 är säkert en vettig mediaspelare med Kodi om det endast är uppspelning av media man vill använda den till. (Har RPi2 med RetroPie vilket är väldigt trevligt).
I mitt fall fanns även önskemålet att kunna spela med/mot sambon lite casual, därav fullstor dator.
Den är väldigt tyst p.g.a. större fläktar med låga varvtal, något som små lådor måste ge avkall på.

Fick syn på denna, som kanske lämpar sig till TS för styrning av Kodi/övrigt: https://www.kjell.com/se/sortiment/d...ontroll-p96606
Då är det ju inte riktigt en HTPC som du har.
Citera
2017-02-08, 15:07
  #20
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Då är det ju inte riktigt en HTPC som du har.

Jag skulle påstå att den är det, då primära användningsområdet är mediauppspelning / streaming via playtjänster samt att den automatiskt bootar till Kodi
Sedan är den bestyckad att även kunna användas för spelande istället för Playstation / Krysslåda när man sitter i soffan, vilket är mer av en bisyssla och inte det primära användningsområdet.
Citera
2017-02-08, 19:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag rekommenderar att köpa en NUC eller något liknande i samma formfaktor. Ska man inte ha en massa hårddiskar i eller montera in en intern Blu-Ray-spelare så är det på det stora hela rätt overkill att bygga eget. Det räcker liksom med en Raspberry Pi med Kodi så har man en fullfjädrad multimedialösning som bara behöver tillgång till en lokal server. Pytteliten, knäpptyst och kostar inga pengar alls i stort sett. Så lite att man kan lägga resten av pengarna i budgen på en rejäl NAS.
Håller med fullt ut, då jag har haft alla typer av produkter. Raspberry Pi är det jag använder mest, eftersom jag ändå lagrar mina filer på en NAS. Att bygga en HTPC för ett par tusenlappar när man kan köpa en Raspberry Pi inkl fjärrkontroll för en femhundring är inget annat än idioti i mitt tyckte, om man ska titta på filer från nätverket dvs.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback