Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-05, 20:22
  #1
Medlem
Hemligheten med att gå ned i vikt eller hålla vikten är att hålla koll på kolhydraterna. Så där har LCHF-metoden rätt.

Problemet med LCHF är att den bygger på husmanskost, som inte är särskilt bra mat. Det spelar inte så stor roll om man tar bort kolhydrater från en från början osund kost. En stor mängd mättat fett är inte heller bra för blodkärlen och hjärtat.

Min idé, som jag nu har testat i några månader är att utgå från medelhavskost och LCHF-anpassa den.

Man utgår alltså från medelhavskost och minskar på kolhydraterna, ökar mängden proteiner och ökar mängden fett. Det är viktigt att man ökar proteinintaget då medelhavskost inte innehåller lika mycket protein som husmanskost. Och till skillnad från husmanskost som är baserad
på smör använder man istället olivolja som innehåller lite mättat fett och mycket omättat fett.
Ytterligare ett tips är att tillsätta äppelcidervinäger i vattnet.

Jag har testat det här i tre månader nu med mycket goda resultat.
Citera
2017-02-06, 10:37
  #2
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hemligheten med att gå ned i vikt eller hålla vikten är att hålla koll på kolhydraterna. Så där har LCHF-metoden rätt.

Problemet med LCHF är att den bygger på husmanskost, som inte är särskilt bra mat. Det spelar inte så stor roll om man tar bort kolhydrater från en från början osund kost. En stor mängd mättat fett är inte heller bra för blodkärlen och hjärtat.

Min idé, som jag nu har testat i några månader är att utgå från medelhavskost och LCHF-anpassa den.

Man utgår alltså från medelhavskost och minskar på kolhydraterna, ökar mängden proteiner och ökar mängden fett. Det är viktigt att man ökar proteinintaget då medelhavskost inte innehåller lika mycket protein som husmanskost. Och till skillnad från husmanskost som är baserad
på smör använder man istället olivolja som innehåller lite mättat fett och mycket omättat fett.
Ytterligare ett tips är att tillsätta äppelcidervinäger i vattnet.

Jag har testat det här i tre månader nu med mycket goda resultat.
Naturligt mättat fett är inte farligt, det är en gammal myt. Olivolja är inte fel dock.
Citera
2017-02-06, 10:44
  #3
Medlem
klybans avatar
LCHF är väl inte baserat på Svensk husmanskost?
Kan tänka mig den Svenska grenen är, men i stort så är det rätt varierat.
Och man behöver inte följa några mallar om område man lagar LCHF, utan du kan laga vilken mat du vull inom reglerna för LCHF.

Själv gör jag lite blandat de omgångar jag kör lite LCHF.
Det som jag finner svårast är att man blir lite enformig ibland, så det är jag vaksam på, så man inte tröttnar.
Citera
2017-04-22, 07:13
  #4
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hemligheten med att gå ned i vikt eller hålla vikten är att hålla koll på kolhydraterna. Så där har LCHF-metoden rätt.

Problemet med LCHF är att den bygger på husmanskost, som inte är särskilt bra mat. Det spelar inte så stor roll om man tar bort kolhydrater från en från början osund kost. En stor mängd mättat fett är inte heller bra för blodkärlen och hjärtat.

Min idé, som jag nu har testat i några månader är att utgå från medelhavskost och LCHF-anpassa den.

Man utgår alltså från medelhavskost och minskar på kolhydraterna, ökar mängden proteiner och ökar mängden fett. Det är viktigt att man ökar proteinintaget då medelhavskost inte innehåller lika mycket protein som husmanskost. Och till skillnad från husmanskost som är baserad
på smör använder man istället olivolja som innehåller lite mättat fett och mycket omättat fett.
Ytterligare ett tips är att tillsätta äppelcidervinäger i vattnet.

Jag har testat det här i tre månader nu med mycket goda resultat.

Det där stämmer inte, växt oljorna skapar inflammation, talg t.ex. är otroligt läkande för kroppen. Lite olivolja och omega 3 kapslar och resten talg skulle jag vilja säga. Undvik rapsoljor till varje pris.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback