Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-05, 20:09
  #1
Medlem
Slideits avatar
Tjenare boys.

Då jag är inte är så jätte kunnig på att felsöka datorer så frågar jag nu er.

Jag uppdaterar min dator då och då för att hålla han i form.

Jag köpte förra veckan en ny processor AMD FX-8350 Black Edition Processor.
Och ja jag vet att de inte är den bästa. Men de var senaste AMD har och de var en uppgradering för mig 😅

Iaf jag spelar bf1 och liknande spel. Efter jag böt processor tyckte jag att datorn ändå starta långsamt Och tyckte inte de kändes som en väldigt uppdatering fast den ska vara de.

Iaf så när jag går in på bf1 nu så kommer jag in normalt men när jag väl kommer in i ett game så fryser datorn helt.

-musen dör
-tangentbordet dör
-skärmen fastnar på still bild (ingame)
-kan inte göra något

Tänkte kolla va de kan vara för fel?
Har testat uppdatera drivrutinerna men jag har dom senaste, men kanske vart något fel när dom installerades?

Snälla hjälp mig

Mvh slideit
__________________
Senast redigerad av Slideit 2017-02-05 kl. 20:13.
Citera
2017-02-05, 20:27
  #2
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slideit
Tjenare boys.

Då jag är inte är så jätte kunnig på att felsöka datorer så frågar jag nu er.

Jag uppdaterar min dator då och då för att hålla han i form.

Jag köpte förra veckan en ny processor AMD FX-8350 Black Edition Processor.
Och ja jag vet att de inte är den bästa. Men de var senaste AMD har och de var en uppgradering för mig 😅

Iaf jag spelar bf1 och liknande spel. Efter jag böt processor tyckte jag att datorn ändå starta långsamt Och tyckte inte de kändes som en väldigt uppdatering fast den ska vara de.

Iaf så när jag går in på bf1 nu så kommer jag in normalt men när jag väl kommer in i ett game så fryser datorn helt.

-musen dör
-tangentbordet dör
-skärmen fastnar på still bild (ingame)
-kan inte göra något

Tänkte kolla va de kan vara för fel?
Har testat uppdatera drivrutinerna men jag har dom senaste, men kanske vart något fel när dom installerades?

Snälla hjälp mig

Mvh slideit

Varför körde du på AMD då, om du nu var medveten om att de inte har släppt nya processorer på 5år? Speciellt när Ryzen lär presenteras inom en månad.

Men i alla fall, vad har du för komponenter i övrigt?
Citera
2017-02-05, 20:31
  #3
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slideit
Tjenare boys.

Då jag är inte är så jätte kunnig på att felsöka datorer så frågar jag nu er.

Jag uppdaterar min dator då och då för att hålla han i form.

Jag köpte förra veckan en ny processor AMD FX-8350 Black Edition Processor.
Och ja jag vet att de inte är den bästa. Men de var senaste AMD har och de var en uppgradering för mig 😅

Iaf jag spelar bf1 och liknande spel. Efter jag böt processor tyckte jag att datorn ändå starta långsamt Och tyckte inte de kändes som en väldigt uppdatering fast den ska vara de.

Iaf så när jag går in på bf1 nu så kommer jag in normalt men när jag väl kommer in i ett game så fryser datorn helt.

-musen dör
-tangentbordet dör
-skärmen fastnar på still bild (ingame)
-kan inte göra något

Tänkte kolla va de kan vara för fel?
Har testat uppdatera drivrutinerna men jag har dom senaste, men kanske vart något fel när dom installerades?

Snälla hjälp mig

Mvh slideit
Det är ju synd att du uppgraderade till en processor som är väldigt lik vad som kom ut för rätt länge sedan. Går iofs att säga om konkurrenten med men det har varit strået vassare under tiden så .. det hjälper inte.

Nu låter det ju som att Ryzen skall komma den 2a Mars istället och då hade ju varit trevligare att uppgradera. Hade du köpt en Intelprocessor för samma slantar hade det ju iaf varit möjligt att uppgradera till något bättre på samma moderkort.

Att starta datorn hade nog en SSD gjort större skillnad på. Min startar på några sekunder och jag har en Phenom X4 9850. Men jag tycker inte det är så viktigt hur snabbt den startar och min står på hela tiden fast i sömnläge ibland.

Jag antar att du har ett moderkort som inte klarar av processorn bra, har du kollat så att den stöds på moderkortet och inte bara att det råkar vara rätt sockel? Även där de påstås stödjas verkar de kunna fungera dåligt.
Det hade även kunnat vara så att den blir för varm, har du ny processorkylare? Samma gamla? Om återanvänd så hade du kylpasta på processorn eller kylaren innan du monterade kylaren?

Skriv gärna vad du har för moderkort och kylare, vet du inte moderkortet så kan programmet CPU-z berätta det.
Citera
2017-02-05, 20:39
  #4
Medlem
Slideits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det är ju synd att du uppgraderade till en processor som är väldigt lik vad som kom ut för rätt länge sedan. Går iofs att säga om konkurrenten med men det har varit strået vassare under tiden så .. det hjälper inte.

Nu låter det ju som att Ryzen skall komma den 2a Mars istället och då hade ju varit trevligare att uppgradera. Hade du köpt en Intelprocessor för samma slantar hade det ju iaf varit möjligt att uppgradera till något bättre på samma moderkort.

Att starta datorn hade nog en SSD gjort större skillnad på. Min startar på några sekunder och jag har en Phenom X4 9850. Men jag tycker inte det är så viktigt hur snabbt den startar och min står på hela tiden fast i sömnläge ibland.

Jag antar att du har ett moderkort som inte klarar av processorn bra, har du kollat så att den stöds på moderkortet och inte bara att det råkar vara rätt sockel? Även där de påstås stödjas verkar de kunna fungera dåligt.
Det hade även kunnat vara så att den blir för varm, har du ny processorkylare? Samma gamla? Om återanvänd så hade du kylpasta på processorn eller kylaren innan du monterade kylaren?

Skriv gärna vad du har för moderkort och kylare, vet du inte moderkortet så kan programmet CPU-z berätta det.


Jag tar alltid kontakt med komplett för att kolla så allt ska funka efter jag byter de och han jag snacka med sa att detta ska funka utan några problem.

Jag har uppdaterat nättagg till 600. Nya ram minnen 16gig. Geforce gtx970

Som sagt bryr mig inte om den startar segt. Men som sagt den ska ju bli snabbare av denna uppdatering sa dom.

Men tycker allt känns segare. Plus frysbilden som jag aldrig fått tidigare när jag spelar kraftiga spel.

Men kom på att jag råka ut för strömavbrott medans nya drivrutinerna uppdaterades till processorn.

Kan de vara så simpelt att de inte vart korrekt installerat pågrund av detta?

Håller på med en systemåterställning nu och ska se om de kan vara de som vart fel?

Mvh Slideit
Citera
2017-02-05, 20:41
  #5
Medlem
Slideits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Varför körde du på AMD då, om du nu var medveten om att de inte har släppt nya processorer på 5år? Speciellt när Ryzen lär presenteras inom en månad.

Men i alla fall, vad har du för komponenter i övrigt?

Som sagt kolla va jag skrev ovan. Annars är de standard grejer från när jag köpte datorn och dom på komplett säger att min dator skall klara nästan alla spel utan minsta problem nu. Kanske måste uppdatera mina hårddiskar sen.
Men köper nog en helt ny dator då.
Citera
2017-02-05, 20:49
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slideit
att datorn ändå starta långsamt Och tyckte inte de kändes som en väldigt uppdatering fast den ska vara de.
Kolla moderkortstillverkarens site om det finns uppdateringar av firmware (bios/efi) till moderkortet och som kanske behövs för att den processorn ska funka ok på det moderkortet.

När man gör ett så stort ingrepp som att byta processor bör man installera om operativet fullständigt. Ingen återställning, en riktig format+reinstall ska det vara.

Om det är viktigt att datorn startar snabbt, då är det företrädesvis att byta ut ev. hdd mot ssd som ger den stora skillnaden.
Citera
2017-02-05, 21:23
  #7
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Kolla moderkortstillverkarens site om det finns uppdateringar av firmware (bios/efi) till moderkortet och som kanske behövs för att den processorn ska funka ok på det moderkortet.

När man gör ett så stort ingrepp som att byta processor bör man installera om operativet fullständigt. Ingen återställning, en riktig format+reinstall ska det vara.


Om det är viktigt att datorn startar snabbt, då är det företrädesvis att byta ut ev. hdd mot ssd som ger den stora skillnaden.

Låter helt efterbivet. Inget jag nånsin behövt göra efter en CPU-upgrade. Det låter snarare som att kylaren sitter dåligt eller att det är för mycket/lite kylpasta. Kolla din temp!
Citera
2017-02-05, 22:08
  #8
Medlem
Slideits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Låter helt efterbivet. Inget jag nånsin behövt göra efter en CPU-upgrade. Det låter snarare som att kylaren sitter dåligt eller att det är för mycket/lite kylpasta. Kolla din temp!


Det var kylpasta på kylaren och dom har smetat ut ett fint lager på mellan dom?
Vet inte riktigt va de är för fel?
Kan den vara fraktskadad?
Återkommer snart med temp.

Edit; temp ligger på runt 13-33 C.
De låter ju inte som överhettning iaf? Fan va less jag blir..


Mvh Slideit
__________________
Senast redigerad av Slideit 2017-02-05 kl. 22:12.
Citera
2017-02-05, 22:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slideit
Det var kylpasta på kylaren och dom har smetat ut ett fint lager på mellan dom?
Vet inte riktigt va de är för fel?
Kan den vara fraktskadad?
Återkommer snart med temp.

Edit; temp ligger på runt 13-33 C.
De låter ju inte som överhettning iaf? Fan va less jag blir..


Mvh Slideit

Använde du ESD-skydd vid montaget av processorn?
Citera
2017-02-05, 23:12
  #10
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slideit
temp ligger på runt 13-33 C.
Det går inte läsa "idle" temp på amd, deras tempgivare visar baklänges, alltså hur långt (och inte i grader) som det är kvar till överhettning. Du kan inte ha 13 grader på en processor såvida datorn inte står utomhus eller i frysboxen. Använd f.ö aldrig "speedfan".

Har du uppdaterat firmware? isåfall, installera om, det är bästa början.
Citera
2017-02-05, 23:52
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
För rätt tempmätning så använd programmet OverDrive från AMD.
Tempen anges inte direkt utan man får reda på hur långt från max man ligger.

I det programmet kan du köra en Benchmark. Jag har en FX8350 och får en slutpoäng på 12491.

Integer computation: 80000
Floating point computation: 18030
Memory speed: 2244
Cache speed: 24640

Thermal margin: 55C vid tomgång. Den ligger alltså 55C under maxtemp. Maxtemp är individuell/chip men kan antas ligga på cirka 80 C.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-02-05 kl. 23:59.
Citera
2017-02-06, 00:41
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slideit
Det var kylpasta på kylaren och dom har smetat ut ett fint lager på mellan dom?
Vet inte riktigt va de är för fel?
Kan den vara fraktskadad?
Återkommer snart med temp.

Edit; temp ligger på runt 13-33 C.
De låter ju inte som överhettning iaf? Fan va less jag blir..


Mvh Slideit
13 grader C kan du ju inte ha om du inte sitter utomhus eller i ett garage eller så. Du har fortfarande inte sagt vad det är för moderkort, om du bara har 33 grader är det kanske inte stockkylaren? Fast temperaturen är ju mer intressant när datorn är belastad än när den inget gör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback