2017-02-05, 18:29
Medlem
Tjo. Min dator har börjat frysa precis när man startar den när man kan välja och gå in i bios,boot menu etc.Ibland fryser den redan tidigare och det är bara en svart skärm,funkar sen som vanligt om man startar om datorn. Problemet började igår. Är det SSD'n som börjar spöka? Den är 4 år gammal.
Citera
2017-02-05, 18:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank
Tjo. Min dator har börjat frysa precis när man startar den när man kan välja och gå in i bios,boot menu etc.Ibland fryser den redan tidigare och det är bara en svart skärm,funkar sen som vanligt om man startar om datorn. Problemet började igår. Är det SSD'n som börjar spöka? Den är 4 år gammal.

Utifrån beskrivningen så kan det vara vad som helst.

Kör en kontroll av disken.
D.o av grafiken.
Samt av Os`et, kör en sfc /scannow.

Stationär eller laptop?
Har du gjort någon ändring på datorn nyligen?
Citera
2017-02-05, 20:02
Medlem
JSelwyns avatar
Jag skulle gå in i Safe Mode (felsäkert läge) om möjligt.
Starta datorn från scratch och tryck sedan ner F8 så snart du ser att skärmen börjar gå igång.
Kolla sedan i Device Manager (Enhetshanteraren) om det finns några gula symboler.
Du kan även checka msconfig för att se hur datorn startar och även starta datorn med minimala drivrutiner.
Citera
2017-02-06, 07:50
Medlem
Fryser den innan Bios, så kolla minnet och nätaggregatet.

Kommer du så långt att windows laddar, så kolla felloggarna med tex whocrashed
Senast redigerad av peckapecan 2017-02-06 kl. 07:52.
Citera
2017-02-06, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank

1 öppna burken. Lyssna. Går alla fläktar. Någon ljud från den. Luktar det bränt någonstans ? Ser allt okey ut på moderkortet ? Sitter alla kablar där det ska. Gör en snabb inspektion helt enkelt 😊

2. Ta ut alla extra saker som e kopplade till datorn. Möss , tangentbord , skrivare. Mm. Kolla så de inte sitter någon skiva i cdenheten om du har en sådan.

3. ta ut minnena . Testkör Dom separat en o en. Se om de gör någon skillnad.

4. Koppla ut hårddiskarna. Du bör få en meddelande att de inte någon Windows o boota till. Men de har den ju inte fryst iallafall. Och du har troligen hittat felet.

5 koppla ur grafikkortet. Om du har möjlighet kör på onboard video via moderkortet.

6 testa ett annat nätagg.

7. Då har du inte så många komponenter kvar. Bör stå mellan CPU och moderkortet. O då är det moderkortet 99 fall av 100 .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in