Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-05, 14:35
  #1
Avstängd
link71s avatar
Heya! Vill köpa en billig dator som kan spela upp filmer i bra kvalité , ska ej spela på den så monster grafikkort kan undvikas .

Hat kollat på denna : https://www.webhallen.com/se-sv/dato...-amd_hd-win_10
Blir den bra tro ?

Fortsatt trevlig söndag !
__________________
Senast redigerad av link71 2017-02-05 kl. 15:01.
Citera
2017-02-05, 15:07
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Det finns utmärkta små minidatorer som spelar i alla fall 1080p utan större problem. Dom är dessutom tysta.

Den här räcker till exempel alldeles utmärkt för att spela upp film med.
Citera
2017-02-05, 20:14
  #3
Medlem
Zot^s avatar
Eller spara pengar och kör kines (xiaomi): http://www.gearbest.com/tv-box-mini-...056.html?wid=4

Flash sale tydligen just nu. Om du ändå bara ska se på film med den funkar det ju bra.
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2017-02-05 kl. 20:17.
Citera
2017-02-05, 20:29
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Eller spara pengar och kör kines (xiaomi): http://www.gearbest.com/tv-box-mini-...056.html?wid=4

Flash sale tydligen just nu. Om du ändå bara ska se på film med den funkar det ju bra.
Det där är bara en Android-box va? Det verkar som TS faktiskt vill ha en dator med plats för en riktig hårddisk och så där.
Citera
2017-02-05, 20:44
  #5
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det där är bara en Android-box va? Det verkar som TS faktiskt vill ha en dator med plats för en riktig hårddisk och så där.

Yep endast en TV box. Ingen plats för hårddisk eller något. Men den är ju billig

Jag undrar om det skulle funka med endast en raspberry pi 3 typ eller om den är alldeles för seg. Har en själv och kör linux på den men har faktiskt aldrig provat titta på film.
Citera
2017-02-05, 20:45
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Yep endast en TV box. Ingen plats för hårddisk eller något. Men den är ju billig

Jag undrar om det skulle funka med endast en raspberry pi 3 typ eller om den är alldeles för seg. Har en själv men kör linux på den och har faktiskt aldrig provat titta på film.
Jag rekommenderar Kodi på din RPI.
http://kodi.wiki/view/raspberry_Pi
Citera
2017-02-08, 09:39
  #7
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Heya! Vill köpa en billig dator som kan spela upp filmer i bra kvalité , ska ej spela på den så monster grafikkort kan undvikas .

Hat kollat på denna : https://www.webhallen.com/se-sv/dato...-amd_hd-win_10
Blir den bra tro ?

Fortsatt trevlig söndag !

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det där är bara en Android-box va? Det verkar som TS faktiskt vill ha en dator med plats för en riktig hårddisk och så där.

Kolla in detta inlägg: (FB) HTPC - Bygga eller Köpa?
Där berättar jag om en sådan som jag installerat.. och där du kan utöka det medföljande (4GB) RAM-minnet till 8GB för drygt 400kr..
Du kan utöka lagringsytan genom att montera en SATA-hårddisk (SSD eller vanlig)
Den klarar upp till 4K-visning etc. m.m.

Så en liknande bör vara ett alternativ.. Läs mer i länken ovan.. Binga på den och ni ser tester etc.
Citera
2017-02-08, 14:39
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Kolla in detta inlägg: (FB) HTPC - Bygga eller Köpa?
Där berättar jag om en sådan som jag installerat.. och där du kan utöka det medföljande (4GB) RAM-minnet till 8GB för drygt 400kr..
Du kan utöka lagringsytan genom att montera en SATA-hårddisk (SSD eller vanlig)
Den klarar upp till 4K-visning etc. m.m.

Så en liknande bör vara ett alternativ.. Läs mer i länken ovan.. Binga på den och ni ser tester etc.
Nej tack, jag använder hellre en bra sökmotor.

Men såna där minidatorer fungerar ju helt klart. Jag hade något liknande en gång i tiden. Jag har till och med något liknande liggandes men den vill ha en M2-disk och det tänker jag helt enkelt inte köpa. Den länkade ser ju okej ut även om jag misstänker att man kan hitta något liknande som dessutom är fläktlöst om man letar lite. Eller ja, det beror ju på hur mycket den låter om det är ett problem eller inte.
Citera
2017-02-09, 12:47
  #9
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej tack, jag använder hellre en bra sökmotor.

Men såna där minidatorer fungerar ju helt klart. Jag hade något liknande en gång i tiden. Jag har till och med något liknande liggandes men den vill ha en M2-disk och det tänker jag helt enkelt inte köpa. Den länkade ser ju okej ut även om jag misstänker att man kan hitta något liknande som dessutom är fläktlöst om man letar lite. Eller ja, det beror ju på hur mycket den låter om det är ett problem eller inte.

Visst finns det fläktlösa liknande mini-pc´s, då oftast med de aningens klenare ATOM-processorerna, och då får man tyvärr med deras inbyggda begränsning av max 4Gb RAM etc.

Visst! dessa räcker till gott att ha som surfdator vid tv´n etc. men kan upplevas som lite klena om man har flera program öppna samtidigt eller vill spela lite..

Den jag länkade till var mest för att visa att det finns mini-pcs som har utbyggnadsmöjligheter..
Citera
2017-02-09, 13:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Heya! Vill köpa en billig dator som kan spela upp filmer i bra kvalité , ska ej spela på den så monster grafikkort kan undvikas .

Hat kollat på denna : https://www.webhallen.com/se-sv/dato...-amd_hd-win_10
Blir den bra tro ?

Fortsatt trevlig söndag !

Undvik amd och välj intel 😛.
Citera
2017-02-09, 16:12
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Visst finns det fläktlösa liknande mini-pc´s, då oftast med de aningens klenare ATOM-processorerna, och då får man tyvärr med deras inbyggda begränsning av max 4Gb RAM etc.

Visst! dessa räcker till gott att ha som surfdator vid tv´n etc. men kan upplevas som lite klena om man har flera program öppna samtidigt eller vill spela lite..

Den jag länkade till var mest för att visa att det finns mini-pcs som har utbyggnadsmöjligheter..
Ska man bara ha en filmdator så behöver man inte så kraftig hårdvara. Det går liksom att köra fullHD-filmer på en gammal Raspberry Pi 1.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback