Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-02-10, 22:09
  #49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du frågade tidigare:

Och skrev sedan att du föredrog svaret:

Jag har då frågat hur priser och löner skall justeras efter Riksbankens värde. Men du vägrar svara på det.
Dock är det du som påstår att det ska ske. Och påstår du nu det är det väl lämpligt att du svarar på hur det ska gå till. Jag ser inte att vi kan strunta i frågan (vilket du verkar vilja).
Och för att hjälpa dig på traven med ett svar frågade jag varför man på Jannes klippotek skulle sänka löner och priser. Något som enligt dig skall ske om Riksbankens värde stiger.

Du behöver svara på detta. Om du inte har den blekaste aning utan bara tror att det ska hända av sig själv, så är det ditt svar.

Strunta i frågan? Jag har försökt svara i flera olika perspektiv. Jag kan svara ytterligare en gång: Marknaden har mekanismer för att värdera valutan genom den förväntade utdelningen vilket innebär att varje individuell aktör antingen anpassar sig eller förlorar pengar genom att inte anpassa sig. Frisören till exempel kan antingen sänka sina priser eller behålla dem och förlora kunder. Låt säga att ingen anpassar sig till den nya högre utdelningen av valutan till en början. Trots 100% utdelning kommer efterfrågan på kronor vara konstant. Rimligt? Då kan den första aktören låna mängder av utländsk valuta och erhålla högutdelande svensk valuta och bli rik. Andra kommer så småningom haka på om de är rationella.

Om detta svar inte är gott nog kanske du kan förklara varför det inte besvarar din fråga? Som jag ser det är det orimligt att tro att efterfrågan på valutan skulle vara oförändrad givet ökad utdelning. Men jag gissar att vi har ett hönan och ägget problem där vi inte kan förstå våra respektive perspektiv. Om du fortfarande inte gillar mitt svar kan du ju även försöka svara på mina frågor. Kanske kommer vi vidare i den änden? Eller så kanske du kan redogöra för hur du tror inflation fungerar i en guldbackad, växlingsbar valuta. Det kanske kan ge mig en ledtråd till hur du tänker. Vill du inte dela med dig av några egna tankar utan bara upprepa denna frågan kan vi lugnt konstatera att vi inte kommer längre. 😃
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback