Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-05, 06:23
  #1
Medlem
När jag kollar på strömmande videos så buffrar den nästan hela tiden, det är i princip omöjligt att kolla på strömmande videos.
Jag har inte så bra koll på sånt här men på något vis får jag internet genom kabel-TV från Com Hem. Och jag använder deras router.

När jag avaktiverar Wi-Fi och använder 4G mobildata istället så flyter det på hur bra som helst, trots att nedladdningshastigheten är lägre med det.

Värden enligt bredbandskollen.
Router. Ner: 53,45 Mbit/s. Upp: 10,98 Mbit/s. Svarstid: 321 ms.

4G mobildata. Ner: 13,92 Mbit/s. Upp: 16,29 Mbit/s. Svarstid: 22 ms.
Citera
2017-02-05, 06:32
  #2
Medlem
VincentLels avatar
Svarstiden eller latency har stor stor påverkan. Samma när jag spelar datorspel ifall min ping/svarstid är över 200 brukar jag känna av lagg.

Hittade en video som förklarar lite bättre än mig: https://www.youtube.com/watch?v=aowuBUIX4Wk

Godnatt
Citera
2017-02-05, 06:49
  #3
Medlem
Men det måste väl ändå vara något fel någonstans?
Jag har ju Com Hem 100/10 Mbit/s bredband och de skryter om att ha Sveriges snabbaste bredband osv. men så kan man inte ens kolla på vanliga videoklipp på nätet via deras Wi-Fi router.
Citera
2017-02-05, 07:06
  #4
Medlem
Skaffa bättre router
Citera
2017-02-05, 11:13
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panterlon
När jag kollar på strömmande videos så buffrar den nästan hela tiden, det är i princip omöjligt att kolla på strömmande videos.
Jag har inte så bra koll på sånt här men på något vis får jag internet genom kabel-TV från Com Hem. Och jag använder deras router.

När jag avaktiverar Wi-Fi och använder 4G mobildata istället så flyter det på hur bra som helst, trots att nedladdningshastigheten är lägre med det.

Värden enligt bredbandskollen.
Router. Ner: 53,45 Mbit/s. Upp: 10,98 Mbit/s. Svarstid: 321 ms.

4G mobildata. Ner: 13,92 Mbit/s. Upp: 16,29 Mbit/s. Svarstid: 22 ms.


Har du kollat på hur ditt internetabbonemang med själva comhem ser ut?

Det kan ju vara så att du sitter på en gammal uppkoppling med bara 512kbps nedströms?
Citera
2017-02-05, 13:02
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Prova med kabel till modemet och mät hastigheten så du får fram om det är fel hos comhem eller på wifi.
Citera
2017-02-05, 17:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Har du kollat på hur ditt internetabbonemang med själva comhem ser ut?

Det kan ju vara så att du sitter på en gammal uppkoppling med bara 512kbps nedströms?
Ja det ska inte vara det.
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Skaffa bättre router
Routern/modemet ska vara modern och högpresterande. Fast nyligen har Com Hem fått ett nytt modem som ska vara ännu lite snabbare..
__________________
Senast redigerad av Panterlon 2017-02-05 kl. 17:18.
Citera
2017-02-05, 18:31
  #8
Medlem
Apostelns avatar
Kör alltid test med sladd för att utesluta den fasta förbindelsen.

Kör du Win eller Mac eller båda? Funkar det bättre på den ena eller den andra? Personligen har jag haft vissa problem som bara drabbat min mac.

Vad operatörerna säger om sina modem är inget att lyssna på, de kommer ju aldrig nånsin säga att de skeppar skräp till sina kunder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback