Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-05, 02:02
  #1
Medlem
Hej!

Jag har tänkt köpa delar till att bygga en speldator (inte jag som bygger)! Det jag använder datorn till är Battlefield 1, CS:GO, GTA V, Call of Duty och framtida spel som kan kräva lite. Jag kan inte mycket om det kommer få plats eller om delarna går ihop, han som ska bygga kan bara "bygga" och han har mkt o göra så jag tänkte jag frågar er så länge!

Detta är vad jag har tänkt köpa då: https://pcpartpicker.com/list/qVGnwV

såg att det stog att de här delarna kommer kräva 350W och mitt nätagg ger 750? Ska jag kanske ha mindre eller? min budget ligger runt en 12-13k

Tack för era svar!
Citera
2017-02-05, 12:01
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaban11
kommer kräva 350W och mitt nätagg ger 750? Ska jag kanske ha mindre eller?
Gå ner till 2133mhz minne så är det mindre risk det strular sedan.

Ta bort det separata ljudkortet, det är bara bortkastade pengar.

Det är helt onödigt att dundra på med 750w till en dator som bara behöver 300 nån gång då&då.
Pga det är svårt att hitta högkvalitativa nätagg under 550w hos de stora butikerna så tycker jag 550 är rekommendabelt, då förslagsvis evga's g2-g3 eller seasonics modeller utom de billigaste. Med det kan du också senare byta grafikkort upptill motsvarande ett 1080 om det skulle behövas.

Det finns ingen windowslicens med. Det kanske du redan har? Ska du använda windows 7 bör du skaffa en normal s-ata ssd istället, mycket lättare att installera då, enklast via dvd.

Grejorna ser i övrigt ut att passa.
Citera
2017-02-05, 17:06
  #3
Medlem
kinky_Ms avatar
Behöver du verkligen ljudkort? Bara värt om du skapar egen musik. Gamemobos har oftast bra ljud inbyggt.
Citera
2017-02-05, 17:50
  #4
Medlem
NaCC.s avatar
Vet inte varför du använder den sidan? Amerikanska priser brukar vara mycket billigare än europeiska, framförallt svenska.
Citera
2017-02-06, 08:09
  #5
Medlem
Nätaggregatet är ett av de viktigaste komponenterna i ett datorbygge, så snåla inte med det.

Sedan, gå på en i5 istället om datorn i huvudsak ska användas till spel.

Sedan angående M.2, vet att vissa moduler har problem med att de går för varma, tom att de börjar throttla så varför inte köra på en vanlig SSD + mekanisk.


Förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10173780/

Behöver du en 500Gb SSD lägg på 650:- på slutsumman.


Ditt förslag kostar med dagens kurs 13 535,61:- ex fraktkostnaden från 4 olika leverantörer
Ovan förslag 12749:- ink frakt
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-02-06 kl. 08:21.
Citera
2017-02-08, 05:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Gå ner till 2133mhz minne så är det mindre risk det strular sedan.

Ta bort det separata ljudkortet, det är bara bortkastade pengar.

Det är helt onödigt att dundra på med 750w till en dator som bara behöver 300 nån gång då&då.
Pga det är svårt att hitta högkvalitativa nätagg under 550w hos de stora butikerna så tycker jag 550 är rekommendabelt, då förslagsvis evga's g2-g3 eller seasonics modeller utom de billigaste. Med det kan du också senare byta grafikkort upptill motsvarande ett 1080 om det skulle behövas.

Det finns ingen windowslicens med. Det kanske du redan har? Ska du använda windows 7 bör du skaffa en normal s-ata ssd istället, mycket lättare att installera då, enklast via dvd.

Grejorna ser i övrigt ut att passa.


tack för alla svar.
först: varför ja använde den sidan va för att visa er vad för delar jag tänkte köpa, när jag ska beställa har ja tänk beställa ifrån netonnet, webhallen och inet.

RAM mhz, ska ja verkligen gå ner så mkt? ljudkortet behöver jag inte vill ba ha bra ljud, 350kr så tänkte de e billigt kanske kan prova men inte ett krav haha!

nätagget kommer jag nog gå ner lite 750W e nog mycket, tänkte lite på framtiden men idag så kräver inte många datorer över 500W.

windows 7 tycker jag är bäst så de blir nog det jag kmr köra på, men jag vill ha en snabb snabb dator drf tänkte jag att m.2 som är jävligt snabb enligt siffrorna är ett bra köp?! är det någon som haft problem med M.2?

meningen är att ha datorn mest för spel jag stresmar inte. sen att jag ska kunna ha den i 4-5 år utan stt köpa nåt nytt till den. i7 ville ja ha för att få max inom processor.

tack för era svar!!
Citera
2017-02-08, 07:49
  #7
Medlem
Ska du nu köra på Kaby så ska du ha min 2400MHz minnen.

Ska du ha en K CPU, köp ett moderkort som stödjer klockning,

Ang nätagg, köp ett som är väl tilltaget istället för ett som ska ligga och mata ut nära maxeffekt, typ datorn drar 500W och agget är på 500-600W då slipper du onödig värmeutveckling, fläktljud samt slitage på komponenter.

Finns väl egentligen ingen som helst anledning köpa ett så klent nätagg som det bara går även
om det blir någon krona billigare, nätagget är ju den viktigaste komponenten i hela datorn.

Så även om datorn drar 450W, satsa på ett 750W agg , du får bättre verkningsgrad och mindre värmeutveckling
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-02-08 kl. 08:23.
Citera
2017-02-09, 03:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Ska du nu köra på Kaby så ska du ha min 2400MHz minnen.

Ska du ha en K CPU, köp ett moderkort som stödjer klockning,

Ang nätagg, köp ett som är väl tilltaget istället för ett som ska ligga och mata ut nära maxeffekt, typ datorn drar 500W och agget är på 500-600W då slipper du onödig värmeutveckling, fläktljud samt slitage på komponenter.

Finns väl egentligen ingen som helst anledning köpa ett så klent nätagg som det bara går även
om det blir någon krona billigare, nätagget är ju den viktigaste komponenten i hela datorn.

Så även om datorn drar 450W, satsa på ett 750W agg , du får bättre verkningsgrad och mindre värmeutveckling

jag vill ha i7 6700K skylake och det moderkortet jag valt stödjer nog klockning.

men nu har jag fått så olika svar om nätagg så jag vet inte vilken som kommer vara bäst?!
Citera
2017-02-09, 06:28
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Ska du nu köra på Kaby så ska du ha min 2400MHz minnen.

Ska du ha en K CPU, köp ett moderkort som stödjer klockning,

Ang nätagg, köp ett som är väl tilltaget istället för ett som ska ligga och mata ut nära maxeffekt, typ datorn drar 500W och agget är på 500-600W då slipper du onödig värmeutveckling, fläktljud samt slitage på komponenter.

Finns väl egentligen ingen som helst anledning köpa ett så klent nätagg som det bara går även
om det blir någon krona billigare, nätagget är ju den viktigaste komponenten i hela datorn.

Så även om datorn drar 450W, satsa på ett 750W agg , du får bättre verkningsgrad och mindre värmeutveckling
Skall ju vara en fet jävla dator om den skall dra 500 watt..

Idle kommer ju datorn dra under 100 watt antar jag och då får man kanske sämre verkningsgrad med 750 watt nätagg. Nu spelar det ju mindre roll när det är på en mindre total mängd men.

Beror ju på hur man använder den med, står den alltid på men det spelas väldigt sällan? Står sällan på och det spelas alltid då?

Har man inte bråttom tycker jag man kan vänta in och se hur det blir med Ryzen med.
Citera
2017-02-09, 14:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaban11
jag vill ha i7 6700K skylake och det moderkortet jag valt stödjer nog klockning.

men nu har jag fått så olika svar om nätagg så jag vet inte vilken som kommer vara bäst?!

Ta 7700k då det är en snabbare CPU, vid samma frekvens är de två identiska men 7700k kan du förmodligen klocka till 5GHz, skall du inte klocka så har 7700k högre basfrekens, skall du ha datorn i ett par år är det därför lite dumsnålt såvida inte 6700k är ca 500 kr billigare.

Tror du ändå kan göra på 7700k även om du har z170-mobo men då kanske det krävs att moderkortet har ett fräscht bios vilket det inte alltid gör om man köper ett nytt mobo.
Citera
2017-02-09, 14:18
  #11
Medlem
Du kan byta ut din 6700 till i7 7700k
Det blir mer smakligt med samma pris yes:


Istället för Gtx 1060 köp en GTX 970 eller en AMD R9 290X

gtx 780 är och en val

Det är lite skillnad men du sparar pengar för din CPU

använd helst Window 10
Citera
2017-02-09, 14:23
  #12
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKaffe
Du kan byta ut din 6700 till i7 7700k
Det blir mer smakligt med samma pris yes:


Istället för Gtx 1060 köp en GTX 970 eller en AMD R9 290X

gtx 780 är och en val

Det är lite skillnad men du sparar pengar för din CPU

använd helst Window 10
Var skall han hitta ett 970 eller ett 780? Det är gamla kort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback