Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-04, 23:46
  #1
Medlem
Dashades avatar
Hej FB folk!

Har alltid undrat hur mycket ens djur påverkas av en separation tex. Det måste inte betyda att djuret far illa i den nya tillvaron - bara att den är bytt. Kan man tyda beteende som stress hos den inne ute som skulle kunna bero på omställningen? I det här fallet gäller det en äldre hund. Tacksam för lite input
Citera
2017-02-04, 23:56
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Kan nog dra lite paralleller med människor faktiskt...

Alla är olika... vissa människor har inga större problem med det, vissa tycker detta är fruktansvärt jobbigt... antagligen även så för hundar...

Äldre hund säger du.. ja återigen... äldre människor vill ju inte till ålderdomshemmet (oftast)... och vill helst ha så få förändringar som möjligt...
Citera
2017-02-05, 01:08
  #3
Medlem
Provocative2.0s avatar
Kan nu bara prata om mina erfarenheter.
När jag skilde mig hade vi fyra hundar. Jag tog med mig den gamla som var flockledare samt den yngsta.
Sambon behöll en av samma ras samt en annan ras. Sedan tillkom en liten bitsk ras där.

Den som stannade fick en ny roll som hon försökt ta tidigare. Dvs hon blev chef o då inte den snälla chefen utan riktigt bitsk mot de övriga två.

Min unga hund hamnade en period hos min syster tills jag kommit till rätta. Hon fogade sig så bra att jag aldrig kom till rätta.
Den sista följde med mig genom tre flyttlass som avslutades i Oslo. Hon förändrades totalt o till det bättre när hon bara hade mig än tre andra samt en familj.
Hon blev en riktigt lat pensionär

Har även erfarenhet av andra hundar.
Ska jag gissa med de vi har nu så skulle min ena skita fullständigt i vad som händer bara husse är med. Utan husse skulle hon få det svårt i början.
Den andra skulle dö inombords utan matte, husse, vovvekompis o två katter.

Så allt beror helt på hunden
Citera
2017-02-05, 10:01
  #4
Medlem
Marre1976s avatar
När jag skiljde mig så hade vi delad vårdnad om hunden men han mådde inge bra märkte vi. Han sov mer o mer o blev instabil. Ungefär som han saknade husse när han va borta o vise versa.
När jag träffade ny kille så eskalerade det och hunden blev avundsjuk, han blev sur o morrade åt min kille flera gånger. Hundar är kloka varelser..
När han flyttade till husse så stabiliserade det sig faktiskt
Citera
2017-02-05, 14:12
  #5
Medlem
Dashades avatar
Tack tack för att ni delade med er med era berättelser Får hoppas att anpassningen går smidigt och att man kanske inte ska oroa sig för mycket hur det blir.
Citera
2017-02-16, 22:55
  #6
Medlem
Beror på hur viktig personen som försvinner är tror jag. Djuret kan då sörja dennes "bortgång" så klart, men går över.

Så länge djuret får trygghet, stabilitet och ett kärleksfullt hem som ger den mat osv. spelar det nog ingen roll vem som äger djuret.

Däremot "gemensam vårdnad" är ett jävla påfund och ska inte användas med husdjur i mitt tycke.
Citera
2017-02-17, 01:04
  #7
Medlem
miss-fires avatar
Min katt blev jättedeprimerad när jag och ex-frun skilde oss. Hon började helt plötsligt kissa inne och matvägra. Pratade med en veterinär, som sa att det är väldigt vanligt.

Men ordnade olika platser där hon kände sig trygg, även om mitt knä eller ligga bredvid i sängen är bäst och så satte jag upp feromonadapter, som lugnar både hundar och katter. Efter ett tag mådde hon bra och blev sig själv igen.
Citera
2017-02-17, 14:47
  #8
Medlem
Dashades avatar
Fermonadapter, låter som något jag måste testa. Jag har märkt av att maten är inte lika intressant längre och vilar desto mer än innan. Trodde inte djur kunde va så emotionella på sikt.
Citera
2017-02-17, 15:40
  #9
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dashade
Fermonadapter, låter som något jag måste testa. Jag har märkt av att maten är inte lika intressant längre och vilar desto mer än innan. Trodde inte djur kunde va så emotionella på sikt.

Jag tror den heter feliway om jag inte minns fel. Det finns även som spray, så man kan spraya på hundbädden, det brukar de tycka om och de blir lugna.

Nu vet jag att katter och hundar inte är samma sak, men jag spenderade extra tid med min katt och köpte extra godsaker åt henne. På så vis kunde jag sakta motivera henne till att äta mer.
Citera
2017-02-21, 01:24
  #10
Medlem
Dashades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Jag tror den heter feliway om jag inte minns fel. Det finns även som spray, så man kan spraya på hundbädden, det brukar de tycka om och de blir lugna.

Nu vet jag att katter och hundar inte är samma sak, men jag spenderade extra tid med min katt och köpte extra godsaker åt henne. På så vis kunde jag sakta motivera henne till att äta mer.

Topp, tack för tipset! Ja det känns ibland som att de är så förmänskliga att man upplever att de känner / går igenom det man själv håller på att bearbeta. Lite som att vara tillbaka på ruta ett med en trilsken tonårs best såhär på ålderns höst
Citera
2017-03-08, 22:47
  #11
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dashade
Topp, tack för tipset! Ja det känns ibland som att de är så förmänskliga att man upplever att de känner / går igenom det man själv håller på att bearbeta. Lite som att vara tillbaka på ruta ett med en trilsken tonårs best såhär på ålderns höst

De upplever nog mer känslor än vi trott tidigare. En kompis till mig hade en rottis, som var helt tokig i mig. Så fort jag fick där ifrån, så började han yla, skrika och fick fruktansvärd separationsångest. Då var ju jag bara en polare som besökte dem ibland.

Jag hoppas verkligen feliway kan hjälpa dig och vovven, för jag har bara positiva erfarenheter av det. Sett många hundar och katter som inte mått så bra, som blivit normala igen. Feliway funkar på de flesta problem, då hundar och katter mår bra och lugnar dem.

Dessutom om hunden är lite äldre, så kan de förlora/bli sämre på att producera feromoner och då är feliway kanon.

Hoppas han mår bättre snart och känner sig tryggare.

Beställ från nätet, då det är bra mycket billigare än på djurbutiken eller veterinären.

Jag körde 3 månader åt min katt, trots att jag såg att hon mådde bra sedan lång tid, men ville att hon skulle få det extra mysigt en längre tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback